Halvljus ur funktion på Bmw K1300s

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Hoj
Bmw r1200r
Mitt halvljus ska starta när man slår på tändningen på min bmw k1300s men det lyser inte tror jag bytt lampan.
vad jag förstått så finns inga säkringar på denna hoj.
årsmodell 2010. Tips är välkomna

Klart det finns säkringar. Har du ingen användarmanual?
Finns det strömbrytare på styret för lyse? Står den i rätt läge i så fall?

Har inte just det elschemat men skulle tippa att det är ganska likt GS av samma årsmodell
Det som styr att ljuset går igång är ECU:n (centralenheten) - det som kickar igång ECU:n är som du säger tändningslåset.
Eftersom det bara???? är halvljuset (eller hel/halv) som krånglar så skulle jag börja med de kablar som driver belysningen - är de hela, ingen korrosion? Om både hel o halv krånglar så sök efter jordfel. Jordkabeln går in i kabelmattan och vidare till central jord men kan inte säga var den är placerad. Men det är lugnt - du har en hel vinter på dig

PS Om båda ljusen krånglar - dra en egen jordkabel bara som test

Gundj - finns inga "säkringar" i vanlig mening
1665383412248.png

Klart det finns säkringar. Har du ingen användarmanual?
Finns det strömbrytare på styret för lyse? Står den i rätt läge i så fall?
Nej, det finns inga säkringar till individuella kretsar. Datorn övervakar strömförbrukning och bryter om den blir för hög.

Självklart kan man göra mäta och visuellt kontrollera kablar/strömställare men om ingen har ett stalltips på typfel så vore det bra att koppla in en dator för att se vad hojen tycker. Jag tror GS-911 fortfarande är verktyget som gäller för hemmapulare.

Kanske värt att göra hojen strömlös ett tag för att starta om allt ordentligt?

Jag tror GS-911 fortfarande är verktyget som gäller för hemmapulare.
Köpte en app - Moto-Scan och en BT-utläsare Uni-Car Scan. Kostade ca 1000:- totalt. Funkar på båda mina hojar och verkar läsa/resetta felkoder samt viktigast - den kör abs-pumpen. Mer än så långt har jag inte testat
GS-911 startar väl på ca 3000:- så den kändes lite overkill

Då har jag lärt mig något idag också.

Nu hade jag ju en K1300GT tidigare och på den var det bökigt att byta halvljuslampan. När jag gjorde det kom jag åt kontaktstycket som leder in i strålkastarhuset, med följd att halvljuset inte lyste. Kanske liknande konstruktion på din.

Har inte just det elschemat men skulle tippa att det är ganska likt GS av samma årsmodell
Det som styr att ljuset går igång är ECU:n (centralenheten) - det som kickar igång ECU:n är som du säger tändningslåset.
Eftersom det bara???? är halvljuset (eller hel/halv) som krånglar så skulle jag börja med de kablar som driver belysningen - är de hela, ingen korrosion? Om både hel o halv krånglar så sök efter jordfel. Jordkabeln går in i kabelmattan och vidare till central jord men kan inte säga var den är placerad. Men det är lugnt - du har en hel vinter på dig

PS Om båda ljusen krånglar - dra en egen jordkabel bara som test

Gundj - finns inga "säkringar" i vanlig mening
View attachment 477322

parkeringsljus startar också på tändningen och det fungerar. Hel ljus fungerar både fast och ljus tuta. Det är alltså bara halv ljus som plötsligt lagt av men kan ha varit i samma veva som jag tvättade hojen så jag får väl spruta in lite kontakt spray i kontakterna och följa kabeln som går från halv ljus lampan. Låter det som en ide? :)

parkeringsljus startar också på tändningen och det fungerar. Hel ljus fungerar både fast och ljus tuta. Det är alltså bara halv ljus som plötsligt lagt av men kan ha varit i samma veva som jag tvättade hojen så jag får väl spruta in lite kontakt spray i kontakterna och följa kabeln som går från halv ljus lampan. Låter det som en ide? :)
Ska du inte leta efter något svårare först? ;)

Det som essge svarade i raden innan lät väl ganska vettigt - det ligger i linje med ditt förslag. Är det trångt o j-ligt så kan man alltid råka peta ut ett kontaktstift eller sätta det på trekvart

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti