Halvdum fråga om kolvmontering.

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Den här frågan kan te sig lite dum, men desto lättare är det ju för er att svara.
Hursomhelst beställde jag hem en kolv för ett tag sen, och då fick jag med kolv, kolvbult, två ringar och en liten sick-sack ring av något slag. :va
Jag antar att den ska sitta innanför en av ringarna så att den spänns ut på något sätt, frågan är vilken ring den ska sitta under? Undre eller övre? :3freak

Trashcan skrev:
Den här frågan kan te sig lite dum, men desto lättare är det ju för er att svara.
Hursomhelst beställde jag hem en kolv för ett tag sen, och då fick jag med kolv, kolvbult, två ringar och en liten sick-sack ring av något slag. :va
Jag antar att den ska sitta innanför en av ringarna så att den spänns ut på något sätt, frågan är vilken ring den ska sitta under? Undre eller övre? :3freak
Det verkar vara en fyrtaktskolv. Sicksackringen är oljeskrapringen, den ska sitta i nedersta spåret på kolven.

Huh? Fyrtakt? Det tror jag inte. :3freak Stod på sidan att det var till min rd125lc 83-85, fyrtaktskolvar har väl spår urfrästa för att inte slå i ventilerna också? Och kolven ser likadan ut som den andra som satt i. Hursomhelst verkar det ju som om den ska sitta på den nedre ringen, takC! :Bugar

Det är en så kallad kompressionsring ska sitta i understa skåran under kolvringen. :tummenupp
Se till att vända kolvringarna åt rätt håll också, det ska finnas en N markering om du kör originalkolven, har för mig att RD ringarna är koniska, skiljer även från upp och ner ring se till att de går lätt innan du stoppar i dem i motorn.

Trashcan skrev:
Huh? Fyrtakt? Det tror jag inte. :3freak Stod på sidan att det var till min rd125lc 83-85, fyrtaktskolvar har väl spår urfrästa för att inte slå i ventilerna också? Och kolven ser likadan ut som den andra som satt i. Hursomhelst verkar det ju som om den ska sitta på den nedre ringen, takC! :Bugar
Nja, behöver dom väl inte ha.

Ser ringen ut som den nedersta i den här bilden?
convert

Last edited:
philsson skrev:
Det är en så kallad kompressionsring ska sitta i understa skåran under kolvringen. :tummenupp
Se till att vända kolvringarna åt rätt håll också, det ska finnas en N markering om du kör originalkolven, har för mig att RD ringarna är koniska, skiljer även från upp och ner ring se till att de går lätt innan du stoppar i dem i motorn.

Kompressionsring :D Som dessutom sitter längst ned?

Med beskrivningen skulle man kunna tro att det mittendelen av oljeringen men eftersom det är tvåtakt antar jag att det är knastren som menas

Per skrev:

Med beskrivningen skulle man kunna tro att det mittendelen av oljeringen men eftersom det är tvåtakt antar jag att det är knastren som menas

Knaster? Nej, jag är inte efterbliven. :gnissla
Knaster är små och spiral-aktiga och håller fast kolvbulten.

Bearing skrev:
Nja, behöver dom väl inte ha.

Ser ringen ut som den nedersta i den här bilden?
convert

Ja, den dära 13025. Nästan. Inte riktigt lika många sicksackgrejer på ringen. Bara 7-8 på hela varvet så att säga.

philsson skrev:

Wisecokolv. Räknas det som original?
Och N står för vad? :confused:

Per skrev:

Inte för att vara oschysst men det är så det är, sen kanske den kallas för något annat men det är namnet den går under vad jag känner till.

Trashcan skrev:
Knaster? Nej, jag är inte efterbliven. :gnissla
Knaster är små och spiral-aktiga och håller fast kolvbulten.

Ja, den dära 13025. Nästan. Inte riktigt lika många sicksackgrejer på ringen. Bara 7-8 på hela varvet så att säga.

Wisecokolv. Räknas det som original?
Och N står för vad? :confused:
Wisecokolvarna brukar ha en lite större diameter, kontrollera toleranserna så den inte nyper. N står för North antar jag, den sidan som ska vara uppåt är det i varje fall, men som sagt så minns jag inte om det är koniska ringar på RDn.

philsson skrev:
Wisecokolvarna brukar ha en lite större diameter, kontrollera toleranserna så den inte nyper. N står för North antar jag, den sidan som ska vara uppåt är det i varje fall, men som sagt så minns jag inte om det är koniska ringar på RDn.

Ska se till att allt löper fint. Toleranser vet jag inget om, men det satt en wisecokolv innan i den också.
Passar på att bifoga en bild jag ritade ihop lite snabbt. Den är inte speciellt sicksackig, men mer 12kantig eller nåt.

Edit: Kollade precis, går inte att sätta kolvringarna uppochner om man inte är en total idiot :gnissla . Dom små små piggarna som sitter i kolvspåret för att hindra kolvringen att snurra runt sitter liksom i övre kanten på spåret, och ringarna är urfrästa för att passa endast om man sätter dom rätt. Så det är nog inga probs. :tummenupp

Bifogat

• ring.JPG
    ring.JPG
    1.5 KB · Visningar: 969
Last edited:
Trashcan skrev:
Passar på att bifoga en bild jag ritade ihop lite snabbt. Den är inte speciellt sicksackig, men mer 12kantig eller nåt.
Det är inte en sån jag menar. På den går sicksacket upp-ner-upp - inte in-ut-in som i din bild. Men philsson verkar ju ha koll.

Bearing skrev:
Det är inte en sån jag menar. På den går sicksacket upp-ner-upp - inte in-ut-in som i din bild. Men philsson verkar ju ha koll.
Det är 2t då ser den ut sådär. Föresten kolla så att du får rätt på övre och undre ringen, de kan skilja något på dem, montera dem där de rör sig friast och lättast, skönt när de gör sakerna så att man inte kan montera det fel. Smörj in kolv och cylinder med lite 2t olja innan du monterar ihop det också så blir det kanon. :tummenupp

Den där sicksack-grejer ska sitta innanför en av ringarna, vilken vet jag inte och har alltid skitit i den. På vissa kolvar kan man sätta övre och undre ringen fel för att den ena är konisk som någon sa och här kommer en bild för att demonstrera hur det kan se ut. Skillnande är absolut inte lika grov som på bilden men jag har ritat som jag gjort för att du ska se själva skillnaden. Eller nåt.

Bifogat

• kolvringar.JPG
    kolvringar.JPG
    7.3 KB · Visningar: 154
philsson skrev:
Inte för att vara oschysst men det är så det är, sen kanske den kallas för något annat men det är namnet den går under vad jag känner till.

Hej du Philsson, vill inte heller vara oschysst men kompressionsringarna sitter i topp, den tredelade oljeringen sätts lämpligen i nedersta skåran med hål i.
"N står för North" Haha Gäller att man parkerar hojen i rätt väderstreck då!
Vanligtvis brukar det vara en -> eller "IN" Pilen pekar på avgassidan, In går nog att lista ut.

philsson skrev:
Det är 2t då ser den ut sådär. Föresten kolla så att du får rätt på övre och undre ringen, de kan skilja något på dem, montera dem där de rör sig friast och lättast, skönt när de gör sakerna så att man inte kan montera det fel. Smörj in kolv och cylinder med lite 2t olja innan du monterar ihop det också så blir det kanon. :tummenupp

Ajmensjysst. Och ringen ska sitta mellan den nedre ringen och kolven, right?

CayLe skrev:
Den där sicksack-grejer ska sitta innanför en av ringarna, vilken vet jag inte och har alltid skitit i den. På vissa kolvar kan man sätta övre och undre ringen fel för att den ena är konisk som någon sa och här kommer en bild för att demonstrera hur det kan se ut. Skillnande är absolut inte lika grov som på bilden men jag har ritat som jag gjort för att du ska se själva skillnaden. Eller nåt.

Gick och kollade. Förra ägaren har också skitit i den ringen :va . Vad är den bra för egentligen? :3freak

Tack för den fina teckningen. Jag hajar. :tummenupp

Trashcan skrev:

Gick och kollade. Förra ägaren har också skitit i den ringen :va . Vad är den bra för egentligen? :3freak

Ringen sitter ju där för att trycka ut kolvringen ännu mer än vad den själv klarar av. Var den sen ska sitta har jag ingen aning om :)

Per skrev:
Hej du Philsson, vill inte heller vara oschysst men kompressionsringarna sitter i topp, den tredelade oljeringen sätts lämpligen i nedersta skåran med hål i.
Vanligtvis brukar det vara en -> eller "IN" Pilen pekar på avgassidan, In går nog att lista ut.

Smartskaft, på kolvringarna till 2T sitter det oftast ett "N" på ovansidan av kolvringarna för att de ska vara uppåt så man inte vänder dem uppochner.
på 2T finns det bara två kompressionsringar, ibland bara en kolvring.
De markeringar du nämner sitter på ovansidan kolven.

Last edited:
Per skrev:

På kolven brukar det stå -> eller "IN", men jag tror att Philsson menr att det brukar vara små markeringar på kolvringarna också så att man kan skilja mellan upp och ner. Vad N står för har jag ingen aning om, men jag skulle tippa på att N:et ska vara uppåt.

Per skrev:
Ska ringa honda och be dem ändra i sina papper då, stod att jag skulle montera kompressionsringen under den nedre kolvringen i instruktionerna jag fick med när jag köpte cylinder + kolv till min gamla 125a.
North grejen skrev jag som sagt att det är en egen tolkning av bokstaven N.

Trashcan skrev:

Ja precis, som den kallas "kompressionsring" så borde den spela någon betydelse i det avseendet men den är dock inte nödvändig för motorns funktion men eftersom den finns så är det lika bra att man använder den anser jag.

ola_sandin skrev:
På kolven brukar det stå -> eller "IN", men jag tror att Philsson menr att det brukar vara små markeringar på kolvringarna också så att man kan skilja mellan upp och ner. Vad N står för har jag ingen aning om, men jag skulle tippa på att N:et ska vara uppåt.
Stod i instruktionerna att jag skulle montera N uppåt, någon annan markering känner jag inte till.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti