Halva priset på LCD-TV!

Fredde Meck skrev:
2674412 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,960473,00.html

Någon som sitter på info om vilka butiker, modeller och framför allt vilka priser det gäller?

Kanske läge för lite shopping i mellandagarna. :)

Det var väl i princip alla modeller, men halva priset ska du nog inte ta för en sanning.

Jag hade lite tid att slåihjäl i dag så jag knatade in och kollade lite platt-tv, och fy fan vilken skillnad i bild det var, den som kostade 14kkr sparkade stjärt med den som kostade 19kkr, vad som skulle vara bättre med den dyrare vete gudarna. jag hade valt den billigare.

Men som jag har sagt i flera trådar tidigare har jag tänkt invänta nästa stora tekniska framsteg, dom är fortfarande för dyra för vad man får.

GuW skrev:
2674483 Det var väl i princip alla modeller, men halva priset ska du nog inte ta för en sanning.

Jag hade lite tid att slåihjäl i dag så jag knatade in och kollade lite platt-tv, och fy fan vilken skillnad i bild det var, den som kostade 14kkr sparkade stjärt med den som kostade 19kkr, vad som skulle vara bättre med den dyrare vete gudarna. jag hade valt den billigare.

Men som jag har sagt i flera trådar tidigare har jag tänkt invänta nästa stora tekniska framsteg, dom är fortfarande för dyra för vad man får.

När du tittar på platt-TV i butik så tänk på att i många av de stora lågpriskedjorna (El-Giganten, OnOff, Siba, Media Markt osv) så brukar personalen sällan bry sig om att ställa in TV:n utan de packar upp den, kopplar in den och kör igång den. En platt TV är känslig för inställningarna vilket betyder att bilden i butiken sällan är speciellt rättvisande om inte personalen tagit sig tid och verkligen justerat in TV:n på rätt sätt. Om du är intresserad av en speciell modell så ta fjärren och prova justera bilden lite på egen hand så får du ofta en mycket bättre bild än.

GuW skrev:
2674483
Jag hade lite tid att slåihjäl i dag så jag knatade in och kollade lite platt-tv, och fy fan vilken skillnad i bild det var, den som kostade 14kkr sparkade stjärt med den som kostade 19kkr, .

Panasonic PV60 sparkar röven på så gott som alla apparater och 42"-versionen finns för 13500:-. Den visar tydligt att priset inte säger något om bilden och bilden är nästan det enda viktiga vid val av apparat.

Vad det gäller elkedjornas utförsäljningar ger jag inte mycket för den. De maskiner de tagit in pallvis av är ju ofta lågupplösta budgetmaskiner som de haft lockpriser på redan innan jul. De platt-TV som faktiskt är värda namnet lär de inte sälja ut till några vrakpriser eftersom dessa lär kunna säljas iaf.

Men hittar ni några av följande till priser under tio tusen så hade iaf jag slagit till:
(plasma)
Panasonic TH-42PV60E
LG 42PC1R
Samsung LE-40S71

DR-Zätare skrev:
2674607 När du tittar på platt-TV i butik så tänk på att i många av de stora lågpriskedjorna (El-Giganten, OnOff, Siba, Media Markt osv) så brukar personalen sällan bry sig om att ställa in TV:n utan de packar upp den, kopplar in den och kör igång den. En platt TV är känslig för inställningarna vilket betyder att bilden i butiken sällan är speciellt rättvisande om inte personalen tagit sig tid och verkligen justerat in TV:n på rätt sätt. Om du är intresserad av en speciell modell så ta fjärren och prova justera bilden lite på egen hand så får du ofta en mycket bättre bild än.
Sen är det ofta så att dom har skarvat signalkabeln till tv:n ett par tusen gånger också vilket försämmrar bilden en hel del. :tomten

Säkresta är att be dom koppla in en bra dvd och sedan själv knappa lite :)

Loy skrev:
2675159 Sen är det ofta så att dom har skarvat signalkabeln till tv:n ett par tusen gånger också vilket försämmrar bilden en hel del. :tomten

Säkresta är att be dom koppla in en bra dvd och sedan själv knappa lite :)

Fast i det här fallet körde dom Kanal Digital på alla apparaterna, och jag skiftade sladdar för att se om den ena hade dålig kabel, resultatet kvarstod, den billigare (en LG) hade knivskarp bild.

Sen är inte jag intresserad av jättestor bildyta, 42" känns lite overkill i mitt vardagsrum.

korvgubbe skrev:
2674860 Panasonic PV60 sparkar röven på så gott som alla apparater och 42"-versionen finns för 13500:-. Den visar tydligt att priset inte säger något om bilden och bilden är nästan det enda viktiga vid val av apparat.

Vad det gäller elkedjornas utförsäljningar ger jag inte mycket för den. De maskiner de tagit in pallvis av är ju ofta lågupplösta budgetmaskiner som de haft lockpriser på redan innan jul. De platt-TV som faktiskt är värda namnet lär de inte sälja ut till några vrakpriser eftersom dessa lär kunna säljas iaf.

Men hittar ni några av följande till priser under tio tusen så hade iaf jag slagit till:
(plasma)
Panasonic TH-42PV60E
LG 42PC1R
Samsung LE-40S71

Har en 42PC1R och är grymt nöjd. Kollegan har en TH-42PV60E och är lika nöjd han. Härliga apparater och suverän bild för pengarna.

Jag håller med dig, rekommenderas!

korvgubbe skrev:
2674860 Panasonic PV60 sparkar röven på så gott som alla apparater och 42"-versionen finns för 13500:-. Den visar tydligt att priset inte säger något om bilden och bilden är nästan det enda viktiga vid val av apparat.

(plasma)
Panasonic TH-42PV60E
LG 42PC1R
Samsung LE-40S71

Har du någon att tipsa om i 26-32" klassen (korridorsrummet är så jävla litet...)

korvgubbe skrev:

(plasma)
Panasonic TH-42PV60E
LG 42PC1R
Samsung LE-40S71

Vad gjorde att du föll för Panasonic TH-42PV60E
och inte LG 42PC1R? Är inte LGn tystare om den inte har några fläktar?

FreddaAbborre skrev:
2676638 Har du någon att tipsa om i 26-32" klassen (korridorsrummet är så jävla litet...)

Jag köpte Samsung LE32R75.
Sjukt nöjd med köpet. Hade iofs vunnit ESA:s (?) test så det var ju inte ett totalt shot in the dark.

Men jag har dessutom en fråga om DVD-spelare.
Jag har en Panasonic DMR-EH65 250gig, och är nyfiken på om den är värd att ha kvar eller om jag ska köpa någonting annat?

Lartes skrev:
2676711 Jag köpte Samsung LE32R75.
Sjukt nöjd med köpet. Hade iofs vunnit ESA:s (?) test så det var ju inte ett totalt shot in the dark.

Ser bra ut, kikat lite på den, men kommer inte helt överens om designen. Det jag stör mig på är att den bilder en "pil" nedåt på skärmen. (typ).

Lartes skrev:
2676711 Jag köpte Samsung LE32R75.

Men jag har dessutom en fråga om DVD-spelare.
Jag har en Panasonic DMR-EH65 250gig, och är nyfiken på om den är värd att ha kvar eller om jag ska köpa någonting annat?

Denna vann väl men det kanske är samma?
Samsung LE40M61B
http://www.eisa-awards.org/history/2005-2006/video.html

Dessa vann också

EUROPEAN HIGH-END PLASMA TV
Panasonic VIERA TH-50PV600/PX600E

Compared with its predecessor, the Panasonic TH-50PV600/PX600E is cheaper, weighs less and uses less energy, despite its vast 127cm screen. But it still offers high-contrast pictures with natural colours, intense blacks and brilliant whites, with fine detailing thanks to its V-Real video processing. Two HDMI interfaces are offered, and HDAVI Control allows you to switch on all home cinema components together and play a movie at the touch of a single button. With VIERA you can view still pictures and movies via SD memory card reader, with the possibility to even record TV programmes directly to a card. And its audio performance is impressive too, with deep bass available from its built-in speaker system.

EUROPEAN PLASMA TV
LG 42PC1RR

With the fantastic looking 42PC1RR, LG Electronics has introduced a real highlight in the field of plasma TV. Thanks to its use of a thin filter-foil instead of a glass filter screen, the 42PC1RR reproduces astonishingly deep black levels, giving high contrast with a wide viewing angle, and it is almost immune to the distracting effects of reflected light. Besides its outstanding picture quality and connectivity, including two HDMI inputs, the 42PC1RR includes useful one-touch recording on an internal 80GB hard-disk drive. This offers not only timeshifting capability, but also instant review of scenes, up to a couple of hours. And the best news? This versatile, high-performance plasma TV is available at a reasonable price.

Last edited:
lånar tråden lite...

vad är det för skillnad på bildkvaliten, LCD jämfört mot plasma? är helt okunnig, fast börjar bli intressant då den 28" tvn i vardagsrummet börjar bli lite trött o tråkig...

har sett hyfsat billiga i olika affärer o NetonNet...hur är dessa? en 42" för under 10k verkar i sämsta laget eller? tips på bra o billiga 37-42" mottages gärna!

MVH Martin

marsva83 skrev:
2677322 lånar tråden lite...

vad är det för skillnad på bildkvaliten, LCD jämfört mot plasma? är helt okunnig, fast börjar bli intressant då den 28" tvn i vardagsrummet börjar bli lite trött o tråkig...

har sett hyfsat billiga i olika affärer o NetonNet...hur är dessa? en 42" för under 10k verkar i sämsta laget eller? tips på bra o billiga 37-42" mottages gärna!

MVH Martin

http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=166

Jag köpte min TH42PV60 för ett par månader sen och är nöjd. Nöjde mig med att alla sa att den sparkade arsle. Sen stämde det också....... Men det är skillnad på vanlig sunkig kabelteve från vägguttaget mot DVD-signalen. Hade Digitalbox förut men nu är det ju skitsignal i lägenheten.

DÄREMOT påstår EXCHPERTERNA att just denna tv är/var den absolut bästa på att visa bra bild oavsett vilken signalkälla man hade.

Argumentera gärna emot mig om ni har mer fakta, men säg inte att min tv är dålig för jag kommer gråta blod då (Den är inte köpt på REA)

/Johan

Tänk på att kolla hur kabelanslutningarna är byggda på dem när ni ska köpa platt. Inte så kul att ha en värdelös lösning med kontakterna bakåt om den ska vara vägghängd.

GuW skrev:
2675195

Sen är inte jag intresserad av jättestor bildyta, 42" känns lite overkill i mitt vardagsrum.

Man tror det, att 42" är overkill, tills man vant sig och inte VILL titta på annat :rolleyes:..har varit en del hos en kompis som har en 42" snyggmonterad (läs väggmonterad :fakta) plasmaTV och jag måste säga att det är INTE roligt att komma hem till min lilla 24" eller 27" eller vad det nu är för guldfiskskål jag har..:tungan
Jag vill också ha *stampa*

Nursey skrev:
2678382 Man tror det, att 42" är overkill, tills man vant sig och inte VILL titta på annat :rolleyes:..har varit en del hos en kompis som har en 42" snyggmonterad (läs väggmonterad :fakta) plasmaTV och jag måste säga att det är INTE roligt att komma hem till min lilla 24" eller 27" eller vad det nu är för guldfiskskål jag har..:tungan
Jag vill också ha *stampa*
Vill du byta upp dej lite så har jag en 29" fyrkant i bra skick till bra pris :såjaponken

///Fredde

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...