Halv lr hel

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag sitter just nu i telefonkö för att kolla upp lite priser vad det gäller försäkringar. Det skiljer sig en del mellan halv och hel försäkring. Är det värt pengarna?

TL1000R

Folksam
Halvförsäkring
Ställa av och på när man vill 670:- /mån == 8040:- /år
Året runt 463:- /mån == 5556:- /år
Helförsäkring
Ställa av och på när man vill 1329:- /mån
Året runt 844:- /mån == 10136:- /år

Länsförsäkringar
Halvförsäkring
Året runt 4867:-/år (självrisk mellan 1000:- och 3000:-)
Helförsäkring
Året runt 8310:-/år (självrisk 8000:-)

Trygg hansa
Halvförsäkring
Året runt 5896:-/år (självrisk 6000:-)
Helförsäkring
Året runt 9818:-/år (självrisk 6000:-)

Vad har ni för typ av försäkring?
Vad kostar den?
Vilket bolag?

Last edited:
helförsäkring ställer på o av så mycke ja vill på länsförsäkringar för 1833 kr i månaden.. mc gsxr 1000 07a

Jag tror mer på att ha den påställd året runt.

Tidigare hade jag en liknande försäkring som du där jag kunde ställa av och på hur mycket jag ville. Den gällde året runt men ibland blev det lite omständigt att ställa på och åkandet blev mindre för att det var ett steg extra. Jag är alltid uppkopplad på nätet men ändå tyckte jag att det blev "lite" jobbigt (måste ju starta datan :D ). Jag tycker det är bättre att hojen är påställd hela tiden så kan jag bara hoppa i stället och köra när som helst.

Jag har ju kollat en del och det skiljde sig inte så mycket mellan en "av och på ställning när man ville" och "alltid påställd" försäkring. Jag räknar med att köra 4-5 månader om året och inkl avställningsavgiften så skiljde det sig inte mer än typ 500-1000 pix. Det tycker jag det är värt. Ska vi börja räkna faktiska kördagar så blir det lite annat, då kan jag spara en del men det tycker jag inte att det är värt besväret. Så mycket blir det inte.

Jag kan varmt rekommendera att ni kollar med olika försäkringsbolag då det skiljde mellan 10K och 50K på en helförsäkring året runt. Helt galet!

Bara du inte tar folksam så... Bara haft beskymmer med dem och det verkar som att det är många fler än mig som haft det här.

Kan du inte få skadereducerande på helförsäkringen genom Länsförsäkringar? Just nu har jag helförsäkring på min gixxer, samt 3000kr i vagnskade. :)

Jag tror mer på att ha den påställd året runt.

Tidigare hade jag en liknande försäkring som du där jag kunde ställa av och på hur mycket jag ville. Den gällde året runt men ibland blev det lite omständigt att ställa på och åkandet blev mindre för att det var ett steg extra. Jag är alltid uppkopplad på nätet men ändå tyckte jag att det blev "lite" jobbigt (måste ju starta datan :D ). Jag tycker det är bättre att hojen är påställd hela tiden så kan jag bara hoppa i stället och köra när som helst.

Jag har ju kollat en del och det skiljde sig inte så mycket mellan en "av och på ställning när man ville" och "alltid påställd" försäkring. Jag räknar med att köra 4-5 månader om året och inkl avställningsavgiften så skiljde det sig inte mer än typ 500-1000 pix. Det tycker jag det är värt. Ska vi börja räkna faktiska kördagar så blir det lite annat, då kan jag spara en del men det tycker jag inte att det är värt besväret. Så mycket blir det inte.

Jag kan varmt rekommendera att ni kollar med olika försäkringsbolag då det skiljde mellan 10K och 50K på en helförsäkring året runt. Helt galet!

men då får du ju betala det priset för helåret går ju inte o ställa av om man inte gör ett ägarbyte.. jag fick betala ca 15400 helår ej avställningsbar o 22000 avställningsbar o kör jag 5 månader vilket ja inte tror går där jag bor men räknar ändå på det så betalar jag 9165kr vilket är bra mycke billigare än helår..

Hayabusa, -99
Suzuki märkesförsäkring
Halvförsäkring/Helår, ca 4950:-/året. Går ej att ställa av.
Självrisk 5000:- för hayabusa. Den kan va annat för andra hojjar.

Det kan va värt för dig med Suzuki att ringa o höra vad dom ska ha.
http://www.suzukimcforsakring.se/Views/Insurance/Insurance.aspx

Är du medlem i SMC? Tala om det för Folksam då när du begär prisuppgift. Berätta oxå om du gått nån av SMCs kurser.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back