Halv hårddisk - onödigt dyrt

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Om man bara lyckas använda halva sin hd-kapacitet blir den ju dubbelt så dyr.

Varför ser jag inte alla mina 250gig?

Här är en skärmdump från PQ Magic.

Bifogat

• fel.jpg
    fel.jpg
    107 KB · Visningar: 111
Last edited:
Mark skrev:
2669635 Om man bara lyckas använda halva sin hd-kapacitet blir den ju dubbelt så dyr.

Varför ser jag inte alla mina 250gig?

Här är en skärmdump från PQ Magic.

För ditt moderkort lr nåt inte klarar av att ha så stor hdd..
så du får göra två partitioner lr nåt?

Gu jag har verkligen ingen aning,

Kunde såntdär jättebra innan ja skaffa sambo o nu har ja inte orkat lära mig igen :S...fuck those bitches!

AndreasNo skrev:
2669657 För ditt moderkort lr nåt inte klarar av att ha så stor hdd..
så du får göra två partitioner lr nåt?

Kunde såntdär jättebra innan ja skaffa sambo o nu har ja inte orkat lära mig igen :S...fuck those bitches!

Det funkade för en vecka sedan. Sen dess har jag dock varit tvungen att sopa rent hela disken för windows fukkade sig totalt.

När disken var på väg att bli frisk igen drog jag igång PQ Magic o skulle dela upp den. Verkar som att halva disken "försvann" då.

Måste jag börja om från början tro, är Fdisk min ända sanna vän?

Ja, hoppas verkligen att du använder kvinnan på rätt sätt :D

Mark skrev:
2669670 Det funkade för en vecka sedan. Sen dess har jag dock varit tvungen att sopa rent hela disken för windows fukkade sig totalt.

När disken var på väg att bli frisk igen drog jag igång PQ Magic o skulle dela upp den. Verkar som att halva disken "försvann" då.

Måste jag börja om från början tro, är Fdisk min ända sanna vän?

Ja, hoppas verkligen att du använder kvinnan på rätt sätt :D

Ja du får nog vända dig till den gamla trogna fdisk...

Mje har ju varken kvinnan lr kunskapen kvar :huvet

Har backat tillbaka i tiden...

Tanka hem PartitionMagic o kolla me de?

Du kan skapa bootbara disketter med PQ Magic på (2), därifrån kan du partitionera, radera och göra en del saker i dosläge, mycket användbart. :tummenupp

Haha... skyller på att jag jobba hela natten sen gick upp tidigt o leta julklappar hela dan idag :gnissla

Hur ser det ut i windows egna diskhanterare?

Deadmetal skrev:
2669699 Du kan skapa bootbara disketter med PQ Magic på (2), därifrån kan du partitionera, radera och göra en del saker i dosläge, mycket användbart. :tummenupp

Ryker allt man har på hårddisken då?

Kan testa det imorrn. Är det samma sak om FDisk eller behöver man gå en 5p kurs på högskolan för att lösa det?

Du har alltså installerat om Windows? Låt mig gissa - det är windows xp utan servicepackar?

Windows xp har nämligen LBA-problem*. Lösning kommer när jag editerat.

XP kan inte adressera mer än 40 bitar. 2^40 = 128GiB (där k=1024, G=1024^3). För att kunna hantera större diskar än så, måste man aktivera 48-bits LBA. F.o.m. SP1 är denna aktiverad, men är alltså inte aktiverad i förstaversionen av XP.

Hmm...om du redan har SP2 installerad verkar det skumt. Om du inte ändrat något i BIOS-inställningar vid ominstallation borde det funka.

Återkommer, one sec...

Last edited:
AndreasNo skrev:
2669702 Haha... skyller på att jag jobba hela natten sen gick upp tidigt o leta julklappar hela dan idag :gnissla

Hur ser det ut i windows egna diskhanterare?
Menar du denna?

Bifogat

• fel2.jpg
    fel2.jpg
    71.3 KB · Visningar: 75
Skalman skrev:
2669712 Du har alltså installerat om Windows? Låt mig gissa - det är windows xp utan servicepackar?

Windows xp har nämligen LBA-problem. Lösning kommer när jag editerat.

Mjo, precis.

Men nu har jag uppgradet så SP2 är insmockat.

Väntar med spänning och går o borstar tänderna sålänge :)

AndreasNo skrev:
2669716 Ja precis.

men asså..gå in i moderkortssetup grejset o kolla inställningarna där..
Typ kolla så stöd för större hdd är aktiverat...

F10 eller nå sånt när du startar datorn
Menar du att moderkortssetup grejset ändras för att man lever djävul med hårddisken!? :va

Nej, innan jag börjar cp:a med det så väntar jag nog in Skalmans tips o trix. Har oxå aningar om att det har med LBA och göra samt SP1&2 eller dess frånvaro.

Puss på dig iaf :pannkyss

Skalman skrev:
2669712 Du har alltså installerat om Windows? Låt mig gissa - det är windows xp utan servicepackar?

Windows xp har nämligen LBA-problem*. Lösning kommer när jag editerat.

XP kan inte adressera mer än 40 bitar. 2^40 = 128GiB (där k=1024, G=1024^3). För att kunna hantera större diskar än så, måste man aktivera 48-bits LBA. F.o.m. SP1 är denna aktiverad, men är alltså inte aktiverad i förstaversionen av XP.

Aah, väntar gärna. Du verkar ha rejält med kött mellan benen och veta var du pratar om :)

Hmm, jag vet att jag såg att SP2 skulle installeras, men när jag kikar på Egenskaper på "min dator" så står det inte SP2 där. Det ska det göra eg. va?

Är det nån risk att min fulwindows går åt helvete när jag (om jag måste) uppgraderar?

EDIT: ehum, jag får nog ta på mig detta. Trodde att jag hade fått hem SP2 och sen stängde jag av automatiskta uppdateringar. MEN jag hade visst inte det :gnissla . Installerar det nu. sen återkommer jag med ny rapport.
tack tack igen

Last edited:
Mark skrev:
2669719 Menar du att moderkortssetup grejset ändras för att man lever djävul med hårddisken!? :va

Nej, innan jag börjar cp:a med det så väntar jag nog in Skalmans tips o trix. Har oxå aningar om att det har med LBA och göra samt SP1&2 eller dess frånvaro.

Puss på dig iaf :pannkyss

Aah, väntar gärna. Du verkar ha rejält med kött mellan benen och veta var du pratar om :)

Meeen, jag loooovar, har löst dedär på min egna dator helt själv en gång i tiden..LOVAR!..

Dumma cheyer som ska gö så man glömmer bort allt :gnissla :huvet

I egenskaper för den här datorn ska det stå SP2, ja.

Risken att fulwindows fuckar upp sig (använde du devilsown nyckeln?) om du uppgraderar till SP2 är överhängande, ja.

Som jag ser det finns det två lösningar:

(a) Rensa skiten och kör in en WXP med SP2 integrated OEM.

(b) Hacka din nuvarande WXP med följande:

For the original release version of Windows XP Home Edition or of Windows XP Professional, you can enable 48-bit LBA for testing purposes. To do this, set the EnableBigLba registry value to 1 in the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\

När jag körde fulwindowsxp utan servicepackar hade jag ditt problem och gjorde denna manöver. Funkade utan problem, men den är inte "sanktionerad" av Microsoft....de vill ju att man uppgraderar till SP2.

Hela knowledgebase-infon:

http://support.microsoft.com/kb/303013

Vet du hur man skapar registernycklar?

----------------------
Av en slump råkar jag ha följande mapp på min dator:

K:\FTP_2\= Appz 2 =\Windows XP PRO SP2 SATA SV

:)

Jag kör den själv, och har stängt av automatiska uppdateringar.

Skalman skrev:
2669728 I egenskaper för den här datorn ska det stå SP2, ja.

Vet du hur man skapar registernycklar?

Tack som bara den!

Japps, jag är kung på att lura puttemjuk. Har som tur är en extra dator här hemma nu. Då löser man allt. Annars kan det vara krångligare.

Nu får installationen gå över natten så blir det säkert mkt trivsammare att kliva upp imorrn och ha "tjänat" tillbaka sina 150 saknade gig.

Natti natti!

oki, det borde fixa biffen. Jag har inte den registernyckeln i min sp2-version och behöver inte hacka något, så den ska vara fixad.

Om man partitionerar om med FDisk ryker hela skiten. Tror dessutom inte att fdisk har stöd för ntfs ens. Det är ju lite oldschool :)

Om du partitionerar om med PartitionMagic fixar den det genom att möblera om filer och ledigt utrymme, och därefter partitionera. Tar en heeeeeelvetes tid m.a.o.
Har aldrig kört med bootdiskar, men det finns alltid risk att data försvinner när man partitionerar om, alternativt att en ompartitionering helt sonika rensar hårddisken.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...