Halt ute, temp?

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
Ja som rubriken lyder, jag har börjat funderat när blir det egentligen halt i asvalten, vilken temp bör det vara i luften för man ska börja fundera över det?

Ja menar, någon sorts värme måste väl däcken få upp av friktion från asvalten?

Så vad ska det vara för temp ute för man ska börja fundera på det?

Jag åker ofta hem nu från jobbet då det kan vara allt ifrån 8-13 grader, någe ja måste börja tänka på nu?

Läst lite om folk som vurpar hit o dit, o skyller på att det var halt, vad har man lyckas med då, bromsa på sig? eller har det bara rent av släppt i en kurva pga att det är för "kallt" o halt? :va
 
Känn med skorna hur halt det är när du går till hojen, är det direkt till garaget så kolla när du kommer ut på gatan, morgonfukten kan göra underverk med släpptröskeln.
 
Känn med skorna hur halt det är när du går till hojen, är det direkt till garaget så kolla när du kommer ut på gatan, morgonfukten kan göra underverk med släpptröskeln.

jo visst, brukar sparka lite i asvalten, men tycker inte man känner mkt för det om det är så jäkla halt lr inte... men men

man kanske får uppleva hur halt det är nån kväll, hoppas inte "ta i trä"
 
Man bör väll inte oroa sig för att det är halt (is på vägbanan) förren det är under +5 ute.

Självklart kan det ju vara halt av andra anledningar blött osv..
 
I vanligt tilljobbettempo så är det sak samma, ska du jaga varvtider så får du nog slå av lite. Att folk vurpar på väg till macken osv är knappast för att det är för kallt, nog snarare SBS, och då menar jag inte beläggen... :rolleyes:
 
Så länge det är +3 i vägbanan så skall det funka bra.

Kolla den här länken för aktuell temp.
http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/trinimenu.html?startmenu=1

det där lät vettigt :)

i vanligt tilljobbettempo så är det sak samma, ska du jaga varvtider så får du nog slå av lite. Att folk vurpar på väg till macken osv är knappast för att det är för kallt, nog snarare sbs, och då menar jag inte beläggen... :rolleyes:

sbs = ?
 
Last edited:
I vanligt tilljobbettempo så är det sak samma, ska du jaga varvtider så får du nog slå av lite. Att folk vurpar på väg till macken osv är knappast för att det är för kallt, nog snarare SBS, och då menar jag inte beläggen... :rolleyes:

I våras så fick jag bredsladd i vanligt "till jobbet tempo" när vägtempen hamnade på 1-2 grader... men så snart det varit +3 eller mer så har det inte varit några problem, samma tempo samma sträcka.
 
Har kört hoj när det varit -1 i luften utan problem, så länge det varit torrt på vägen. Kanske i och för sig bara haft tur. :va Skulle nog köra om det varit kallare också, om det inte varit just för att man höll på att frysa ihjäl. :hihi

Den enda gången det sladdades en del var när jag kört till dåvarande jobb på kvällen och det snöat under natten. Att köra i fem cm snö med skjuts var lite spännande faktiskt. :gnissla

Får väl tillägga, att dessa tokerier var på den gamla goda tiden då jag inte hade bil. :hihi
 
Vid 10 grader i asfalten och temp i däcken är det hur bra som helst.. Kanske inte läge för att sätta rekord men inte är det halt ett endaste dugg i alla fall.
 
det gör väl lite skillnad med tid på dygnet också, med tanke på om det är fuktigt eller inte på vägen?
På dagen brukar det ju vara hyfsat torrt om det är fint väder och plusgrader, men på kvällen eller morgonen när det är några grader kallare och under daggpunkten är det ju blött, det måste väl göra det lite halare?
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN
Ett tips är att ha lite lägre däcktryck än man brukar så däcken kan få upp värmen lite lättare.
 
Det är däckets rörelse som skapar värmen i däcket. Inte själva friktionen mot "asfalten".

Detta kan man mixtra lite med genom att öka eller minska ringtrycket en aningen + eller - beroende på vad man vill uppnå. Vill du ha en något snabbare uppvärmning, sänk trycket en aningen...
 
Har också funderat på detta.. men av tråden att döma så ska vi sänka lufttrycket i däcken och köra så fort som möjligt för att få däckvärme. Men vid 10+ så är det som vanligt.

Hjälper det om man wheelar också :D
(kan inte det så då får jag nog ställa av hojen nu)
 
det gör väl lite skillnad med tid på dygnet också, med tanke på om det är fuktigt eller inte på vägen?
På dagen brukar det ju vara hyfsat torrt om det är fint väder och plusgrader, men på kvällen eller morgonen när det är några grader kallare och under daggpunkten är det ju blött, det måste väl göra det lite halare?

Detta är precis mitt i prick! Kalla däck på daggvåt asfalt morgon eller kväll är såphalt vilket tyvärr många fått erfara. Speciellt de som kör på begagnade racedäck som kräver höga temperaturer för att ge maximalt grepp. Vet man om det så tar man det lugnt och trycker inte till för hårt i svängarna. Det är den tiden vi har här nu på hösten men det är superfint hojväder när solen syns på himlen.
 
Last edited:
Bara för mig "asvaltens" betydelse är undflyende? :va
 
Körde till jobbet en gång i våras när det var -6 grader, det var torrt på vägen så det gick bra, men man höll ju utkik efter 'blöta' fläckar, men som sagt, där det var torrt var det inga problem alls. Annat än att man frös arslet av sig !
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top