Halsmandlarna...

Är det i mandlarna som dom där små äckliga gul/vita, illaluktande klumparna byggs?

Har vid några tillfällen då jag harklat mig fått upp säkert 10-15 såna små grejer och det är inte så jättefrächt! :död

Kostar det en miljard att bygga bort mandlarna?

mjukis skrev:
2058391 Är det i mandlarna som dom där små äckliga gul/vita, illaluktande klumparna byggs?

Har vid några tillfällen då jag harklat mig fått upp säkert 10-15 såna små grejer och det är inte så jättefrächt! :död

Kostar det en miljard att bygga bort mandlarna?

Kostar "ingenting" då vi har "fri" sjukvård i Sverige. Men du måste ju få ett godkännande av läkaren att de ska bort, det kan vara lite knivigare om du inte lider av det.
Ska tillägga att även om operationen bara är kortvarig och några dagars lidande efteråt så är förkylningarna efter en sådan operation inte att leka med!
Jag blir tvärdålig när jag är förkyld och när jag nyser då så känns det som att någ snittar upp halsen på mig med ett slött rakblad :död Bara efter operationen som det är så, å andra sidan blir jag inte sjuk lika ofta :)

Ljunghusen skrev:
2057979 Hur satan nåt du halsmandlarna med tungan?

Jag har en väldigt bra kontroll över mina muskler i tungan :slicka jag kan även vifta på örona :rolleyes:

Sen ni andra som säger att jag ska gå till doktorn: Redan varit där. Han sa bara "du har lite mjuka halsmandlar en genomsnitet men det gör inget". Så det var färdig diskuterar om den saken sen fick jag gå hem :3freak

Får nog ta och gå till sjukan igen och kolla läget. Börjar bli lite irriterande på att pilla efter mat i käften.

enduroemil skrev:
2058582 Jag har en väldigt bra kontroll över mina muskler i tungan :slicka jag kan även vifta på örona :rolleyes:

Sen ni andra som säger att jag ska gå till doktorn: Redan varit där. Han sa bara "du har lite mjuka halsmandlar en genomsnitet men det gör inget". Så det var färdig diskuterar om den saken sen fick jag gå hem :3freak

Får nog ta och gå till sjukan igen och kolla läget. Börjar bli lite irriterande på att pilla efter mat i käften.

Jag har exakt samma problem. Varit hos läkare men dom säger att det är inget att göra. Vad jag har hört vill dom helst inte ta bort mandlarna längre om det inte är ett måste p.g.a. att bakterier och annat skit som normalt sätt fastnar på mandlarna åker rätt ner i lungorna istället. Då blir det som Dee_cati säger en rejäl förkylning istället för en lite mildare variant. Vet inte om det stämmer men det låter rimligt enligt mig.

//Mheel

Mheel skrev:
2058700 Vad jag har hört vill dom helst inte ta bort mandlarna längre om det inte är ett måste p.g.a. att bakterier och annat skit som normalt sätt fastnar på mandlarna åker rätt ner i lungorna istället.

//Mheel

Så enligt läkarna så agerar dessa två pungkulor (tack heimdal) som sitter i min hal en slags port för bakterier? Jag i min enfald tvivlar på att dom hindrar saker att åka ner i lungorna. Men där i mot så tror jag att dom har någon form av samband med imunförsvaret, vad vet jag inte enu.

Bort ska dom vargefall! Gäller att spara in på vikten när man kör hoj :yoparty

Mheel skrev:
2058700 Jag har exakt samma problem. Varit hos läkare men dom säger att det är inget att göra. Vad jag har hört vill dom helst inte ta bort mandlarna längre om det inte är ett måste p.g.a. att bakterier och annat skit som normalt sätt fastnar på mandlarna åker rätt ner i lungorna istället. Då blir det som Dee_cati säger en rejäl förkylning istället för en lite mildare variant. Vet inte om det stämmer men det låter rimligt enligt mig.

//Mheel

I Sverige verkar de vara riktigt restriktiva med att ta bort dessa nuförtiden. Men tjata på lite så fixar det sig nog snart ;) :tummenupp..annars kanske det går att fixa privat..kostar mer men kanske värt pengarna (?)

Last edited by a moderator:
Verkar som om jag haft "tur" efter att opererat bort mina mandlar då. Jag hade alltid halsfluss och sån skit innan jag tog bort dom. Men nu när dom är väck har jag knappt varit sjuk sen jag tog bort dom. Någon dag per år har det blivit pga feber eller liknande.
Förkylningar har aldrig heller varit ett problem efter detta.

För att lugna trådskaparen så tyckte jag min operation gick rätt smärtfritt. Hade ont i några dagar och spydde bara lite blod första natten, sen var det lugnt.
Har också hört att det ska vara svårt att få en läkare att skriva remiss till just borttagning av mandlarna..
Men försök så kanske det löser sig.

MVH Jax

Jax skrev:
2060519 För att lugna trådskaparen så tyckte jag min operation gick rätt smärtfritt. Hade ont i några dagar och spydde bara lite blod första natten, sen var det lugnt.
Har också hört att det ska vara svårt att få en läkare att skriva remiss till just borttagning av mandlarna..
Men försök så kanske det löser sig.

MVH Jax

Lite orolig är man ju att det kommer att göra ont :gnissla
Men det verkar vara en mindre operation så jag lär överleva. Nu ska jag bara massa mig till herr doktor och tvinga han ta fram den stora skeden och gräva ut mina halsmandlar.

enduroemil skrev:
2062367 Lite orolig är man ju att det kommer att göra ont :gnissla
Men det verkar vara en mindre operation så jag lär överleva. Nu ska jag bara massa mig till herr doktor och tvinga han ta fram den stora skeden och gräva ut mina halsmandlar.

Behöver inte oroa dig, lite smärta har ingen dött av, är bara en massa gnällkärringar här på SH! :tungan

Ang. tonsillernas funktion så hjälper de immunförsvaret att registrera främmande partiklar som kommer in kroppen så att man kan bilda antikroppar mot dem.
Detta behövs främst när man är litet barn, så efter 3 års ålder har tonsillerna ingen större funktion längre, och kan därför tas bort vid besvär.
De hindrar inte bakterier och dylikt från att komma in i kroppen, utan kan tvärtom samla på sig massor av bakterier om de är gropiga vilket leder till inflammationer och besvär!

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back