Halalslaktat kött i skolor

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Läste precis två artiklar i Helsingborgs Dagblad. Där stod att Landskrona Kommun serverar halalslaktat kött på skolor och förskolor.

Är det här något att att ta upp egentligen? Givetvis försöker SD plocka poäng på det här. Kommunen tar ju inte upp när det serveras halalslaktat eller inte. Dessutom är det ju tillåtet att el-bedöva djuren innan vilket accepteras bland många muslimer vilket gör det fullt möjligt att utföra halalslakt även i Sverige. Danmark där köttet kommer ifrån el-bedövar djuren trots att man inte har någon lagstiftning som förespråkar det. Står i artikeln och faktarutan i den första länken. Tycker inte SD har rätt i att man kringgår någon lagstiftning i det här fallet. Man gör en höna av en fjäder.

Redan på förhand kan jag gissa mig till att alla kanske inte håller med om mina åsikter i frågan. Var snäll att hålla debatten på en bra nivå och respektera varandras åsikter.

http://hd.se/landskrona/2011/04/13/halalkott-serveras-pa-skolorna/
http://hd.se/landskrona/2011/04/13/sd-vill-ha-bort-religiost-slaktat/

Halalslakt är en vidrig företeelse och krävs bara av vidriga människor.

Vi ska INTE göra avkall på våra djurhållningslagar för att någon knäpp religion kräver att djuren behandlas vidrigt.

Dessutom tycker jag att vi ska införa importförbud på halalslaktat kött för att inte stödja företeelsen i något land.

Sjukt att det kan vara billigare med specialslaktat även om det inte va så special.

Annars va det en hönsfarm av ett dun, vem bryr sig förutom de som vill ha hallal slaktat? Att sätta upp plackat om att det är halal slaktat skulle troligen reta upp många inskränkta dock.

(Hade det inte varigt billigare hade det ju varigt dumt å köpa det)

Oavsett om djur skall bli mat eller päls så skall "processen" göras så smärtfri som möjligt! Religion ska inte få styra i detta fall!
Duger det inte med "normal" mat så finns det ju alltid ett vegetariskt alternativ!
Enkelt som korvspad, (med RIKTIG korv)

Vi ska INTE göra avkall på våra djurhållningslagar för att någon knäpp religion kräver att djuren behandlas vidrigt.

Dessutom tycker jag att vi ska införa importförbud på halalslaktat kött för att inte stödja företeelsen i något land.
Har du sett hur kycklingar slaktas annars? Som sagt ingen skilnad alls utom att bandet är vänt mot macken och det inte står en musseman vid bandet

Inte första gången denna diskussionen är igång på forumet... Oftast brukar de med minst kunskap ha starkast åsikter. Lite som vanligt alltså.
Högljuda människor är korkade, tog ett tag för mig att inse men det stämmer fan.

Last edited:

"Och enligt Jenny Fridh, som är informationschef på Kronfågel, är det egentligen ingenting mer än det rent rituella som skiljer slaktmetoden från den som tillämpas i Sverige.

Djuren bedövas innan, fast det inte är något lagkrav i Danmark. Vi gör det ändå. "

Låter helt absurt, vidrigt, vedervärdigt galet olagligt omoraliskt och upprörande!
Tydligen så slaktas de precis som vanligt men man kränker kycklingen genom att vända sig och dra en ramsa i ett speciellt väderstreck. :mad::mad:
Jag vet ju vem som får min röst nästa gång!

Enkelt som korvspad, (med RIKTIG korv)

Nu är du ute på tunn is! Korv skojar man inte om!

Edit:
Följer man alla föreskrivna djurhållningsregler och reglerna vid slakt kunde jag inte bry mig mindre om de så slaktar iklädda pingvindräkt sjungandes HubbaBubba med Just D.

Last edited:
Låter helt absurt, vidrigt, vedervärdigt galet olagligt omoraliskt och upprörande!
Tydligen så slaktas de precis som vanligt men man kränker kycklingen genom att vända sig och dra en ramsa i ett speciellt väderstreck. :mad::mad:

Fast det gällde ju just bara kycklingen.

Hur övriga djur Halalslaktas vill dom inte gärna visa upp.

Fast det gällde ju just bara kycklingen.

Nej men har de köpt in det då? Det hoppas jag inte!

Om kycklingen blir billigare för det står en mattbittare vid bandet så ser jag inget fel på att dem köper det.

Livsmedelsverket säger att det är ok att äta en viss del kränkt, religiös kyckling (halalslaktad). Kroppen tar inte upp så mycket Islam som folk i allmänhet tror, även om man vid stor konsumption kan känna sig lätt muslimsk. Om man däremot får drag av självmordbombning bör man göra ett uppehåll i sitt intag. Kanske varva med lite falafel.

Så här står det om vanlig svensk slakt, icke halalslakt, av kyckling.

Bedövning och avlivning

Slakten inleds med att djuren bedövas. I svenska slakterier finns en person som kontrollerar att bedövningen och avlivningen sker enligt svensk lagstiftning. Avlivningen sker med en roterande kniv så att kycklingen snabbt töms på blod.

http://www.svenskfagel.se/?p=1035&m=640

Serveras övriga, obedövade slaktdjur i svenska skolor? :va

De primitiva formerna av Halal & kosher-slakt skall givetvis inte tillåtas... [EDIT]..Du tror väl inte att svenska skolor kommer börja servera det?

"Men eftersom el-bedövning före slakt accepteras av många av världens muslimer är det ändå möjligt att halalslakta kycklingar och får i Sverige.

Inom kosherslakten accepteras inte bedövning före avblodning och därför sker ingen sådan slakt i Sverige."

Last edited:
Antingen är det jätteviktigt att mat är Halal eller så är det inte viktigt alls, varför ska vi tillåta Halalslakt av vissa djur, men inte av andra?

Vi ska inte tillåta någon religion att styra hur några djur slaktas i Sverige, vilket ju tydligen fungerar bra med Kosher...

Här kan ni få se en av sveriges största syltryggar (bara tvåa efter Mona muslim) stå och försvara djurplågeri för att en påhittad sagogubbe kräver det....

SE HELA INSLAGET

http://www.youtube.com/watch?v=fYXh1-aQuHE
Klipp ihop 5 olika filmer och du kan få fram vad du vill.

Men att det är ett vidrigt slaktsätt säger jag inte emot, inte att det ska vara förbjudet heller, och allt man gör för att sen saga figur påstås vilja det är fel.

Vi ska inte tillåta någon religion att styra hur några djur slaktas i Sverige, vilket ju tydligen fungerar bra med Kosher...

Vi skall inte tillåta någon att plåga djur, därför tillåts inte kosher. För resten finns lagar och regler som reglerar hanteringen av djur och hur de skall slaktas. Där ingår dock inget om åt vilket håll assistenten skall titta under processen eller vilken musik som får spelas eller vad slaktarna får prata om eller sjunga medan de slaktar.

Fy fan om de skulle tillåta griskött från grisar som slaktats av en kille med näspiercing som pratat om Big Brother medan han slaktade grisen! :mad::mad:

Så, vad skiljer Halalslakt från vanlig slakt? Som vetgirig person borde jag ju känna till detta men då det har med religiösa företeelser att göra så har jag totalt undgått detta.

Är det något att bli upprörd över alls eller ska man bli arg? :mad:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...