Hala vägbanor nära bussdepåer i storstäder

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Eftersom jag har hojpendlat i storsdadsregion cirka 1500 mil/år under några år. Så tänkte jag att det kunde vara bra med delade erfarenheter om väggreppet i närheten av där bussarna tankar. Jag har ofta fått släpp i rondeller i närheten av bussdepåerna men aldrig vurpat (för att jag är en fegis förmodligen). Exempevis rondellen vid Lindhagensplan och vid Henriksdal i Stockholm. Ibland har jag sett bussar drälla diesel i kurvor. Otäta tanklock? Har till och med ringt 112 när det har varit jävligt halt.
Något annan som har reflekterat över detta fenomen?
 
Ja, det är nog ett rätt stort problem. Även lastbilar dräller i rondellerna, och cementbilar i lite mer sällsynta fall. I alla fall så drälls det på tok för mycket. Vet inte om tanklocken är otäta, eller om dom glömt bort att sätta dit dom. Men det är ju några liter som kommer i svaj när de svänger. Men nog tycker man att dom borde försöka få till ett tätare lock om det är det som är problemet. Det krävs ju inte så mycket för att få omkull en mc, tyvärr.
 
Överallt där bussar kör ofta är stor risk för halka och även i närheten av bensinmackar.....
Rent generellt är det lite lotto o köra i städer....
 
Var ju en kille som tyvärr omkom efter att ha vurpat i läckage från en SL-buss så sent som för ett par dagar sen.. Så ja, bussar läcker både det ena och det andra...

Själv så försöker jag alltid att vara lite extra på min vakt (när jag kommer ihåg det) i t ex rondeller och skarpa kurvor där jag vet att det går mkt bussar..
 
Där man räknar med högt slitage på vägbanan förstärks beläggningen med polymer (plast).
Därför är rondeller och utfarter från åkerier halare än annan asfalt, även utan dieselspill-
 
jag hade aldrig ens tänkt på att buss/lastbilar läcker skräp på de större transportlederna tills det att jag fick ett skönt baksläpp ut ur roslagstullsrondellen mot E4an. Gammalt däck iof, men med det minimala nedlägget och gaspådraget blev jag smått chockad över att greppet tog spontansemester när jag tog det för givet. Nu är vaksamheten större gällande dessa vägar.
 
Är det bara jag, eller har detta fenomenet dessutom blivit vanligare?
 
Jag är just hemma från bilsemester i Düskland. Där stänger de vägen*, sätter upp varningar och skickar ut saneringspatrull med specialbil när det har lagts en dieselsträng ut ur en rondell.

Det känns som att det ses lite mindre mellan fingrarna på de som står bakom utsläppen då också. Här får jag en känsla av att ansvariga myndigheter skiter blankt i det?

Överlag lite olika nivåer på vägunderhållet...

*) Expertkunskap baserad på en observation
 
Last edited:
Har åkt hoj i rätt många år nu och träffat en del folk. Att åka omkull på oljespill eller annat verkar vara hur vanligt som helst. Själv har jag mest haft tur med lite "Speedwaysvängar" utan highsiders. :3freak
 
Det är ganska konstigt egentligen att inte ansvariga myndigheter tar större ansvar för tvåhjulingar på vägarna.
 
Usch, jag blir ju rent nervös.. Förbanne mig bäst att hålla ögonen öppna..
 
Det är ganska konstigt egentligen att inte ansvariga myndigheter tar större ansvar för tvåhjulingar på vägarna.

Problemet i Sverige är lagstiftningen. Lagstiftningen fodrar att någon ska vara ansvarig. Detta innebär att om du eller jag på våra egna fordon begår något som normalt leder till kostnader för oss är saken enkel.
Vi döms.

Men är det ett fordon som ägs av ett företag/myndighet så blir det genast knepigare. Vem är ansvarig?
Ja det är definitivt inte den som kör. För då hade de poliser som kört en obesiktigad polisbil under ett år legat illa till. (Stod nyligen i tidningen, polisen hade glömt besiktiga bilen.) Och här i Göteborg är bussar med fel ett stående problem. När polisen gör sina kontroller. Oljeläckage i motorrum, kassa bromsar osv. Men vad jag vet är ingen ansvarig.
Tror VD för bussbolaget dömdes till 10000kr i böter i tingsrätten och frikändes i hovrätten.
I Sverige är det främmande för lagstiftningen att döma ett företag till böter. Man måste hitta en ansvarig.
Samma skäl gör att utan identifiering av föraren så utdöms inga böter när en trafiksäkerhetskamera fotat ett för fortkörande fordon.
 
Jag körde omkull i en rondell med busstrafik i skåne. Fin asfalt, bra däck. Hojen paj och ett spricka i skulderbladet blev domen. Troligtvis spill av godtycklig vätska.
 
Lastbilar (deras chaffisar...) har en benägenhet att fylla ända upp i röret, därför läcker det ut i rondeller/kurvor... Hur de gör på busstationer vet jag inte men det är ett oskick! Rätt meningslöst också, de förlorar ju på det:näsblod
 
Essingeleden igår, flera hundra meter med nåt svart blött i min fil. Kände med foten, halt som såpa! Nån som vet vart man ringer för att påtala sånt? Ett sånt nummer borde man ha i sin telefon och svänga av och ringa direkt.
 
Essingeleden igår, flera hundra meter med nåt svart blött i min fil. Kände med foten, halt som såpa! Nån som vet vart man ringer för att påtala sånt? Ett sånt nummer borde man ha i sin telefon och svänga av och ringa direkt.

Man ringer Trafikverket: 0771-921 921.
Om det är en kommunal gata ringer man till gatukontoret eller motsvarande i aktuell kommun.
 
Lastbilar (deras chaffisar...) har en benägenhet att fylla ända upp i röret, därför läcker det ut i rondeller/kurvor... Hur de gör på busstationer vet jag inte men det är ett oskick! Rätt meningslöst också, de förlorar ju på det:näsblod

De orkar inte heller sätta i locket ordentligt. Vissa lock är ett helvete att få stängt ända ner, dålig konstruktion imo.
 
Essingeleden igår, flera hundra meter med nåt svart blött i min fil. Kände med foten, halt som såpa! Nån som vet vart man ringer för att påtala sånt? Ett sånt nummer borde man ha i sin telefon och svänga av och ringa direkt.
Jag är iofs inte i Stockholm så ofta (eller snarare, var där en gång i januari i år, gissa varför), men jag vill tydligt minnas att det står skyltar här och där utmed E4:an på väg in i Stockholm "Vid hinder, ring blabla" eller något liknande?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top