Lucus
Guest
Följande hände mig en kväll med duggregn, körde 110km/h i 4:an på motorväg Malmö-Lund. Jag var klart försiktig för att det var blött men snarat blev jag trött på att ligga i en hop med bilar som stänkte vatten. Bytte till vänster fil och började gasa på i 4:an, sådär smått försiktigt och gissa min förvåning då bakdelen börjar gunga åt sidorna.
Smart som man är
så växlar jag upp till 5:an för att det ska bli mindre kraft på bakhjulet och hjulet ska sluta spinna. När jag trycker in kopplingen och släpper gasen fick hjulet grepp men så snart jag tryckt in 5:an och började rulla på gasen så spann hjulet vidare även då.
Nästa steg var ju 6:an men det blev inte bättre spann och gungade fortfarande.
Trots allt gasande och växelbyten låg jag fortfarande på samma plats bland bilarna, jag hade inte kommit en enda relativ meter. Därtill hade jag en bil som låg tätt bakom och ville köra om, snacka om snopet.
Där blev det för mycket, jag släppte på gasen och drog av på första avfarten försiktigare än försiktigt med en något förhöjd puls. Numera åker jag hoj som om det vore en glidare när det är blött
.
Jag satt på en Honda 954 med pirelli diablo däck med bra mönsterdjup, trodde att pirelli diablo skulle klara blött underlag bättre.
Undrar om bilen bakom såg att hjulet spann och gungade? I så fall kan det ha höjt ett ögonbryn.
Smart som man är

Nästa steg var ju 6:an men det blev inte bättre spann och gungade fortfarande.
Trots allt gasande och växelbyten låg jag fortfarande på samma plats bland bilarna, jag hade inte kommit en enda relativ meter. Därtill hade jag en bil som låg tätt bakom och ville köra om, snacka om snopet.
Där blev det för mycket, jag släppte på gasen och drog av på första avfarten försiktigare än försiktigt med en något förhöjd puls. Numera åker jag hoj som om det vore en glidare när det är blött

Jag satt på en Honda 954 med pirelli diablo däck med bra mönsterdjup, trodde att pirelli diablo skulle klara blött underlag bättre.
Undrar om bilen bakom såg att hjulet spann och gungade? I så fall kan det ha höjt ett ögonbryn.
Last edited: