Hala pirelli diablo?

• Thread starter Thread starter Lucus
  • Start date Start date

Lucus

Guest
Följande hände mig en kväll med duggregn, körde 110km/h i 4:an på motorväg Malmö-Lund. Jag var klart försiktig för att det var blött men snarat blev jag trött på att ligga i en hop med bilar som stänkte vatten. Bytte till vänster fil och började gasa på i 4:an, sådär smått försiktigt och gissa min förvåning då bakdelen börjar gunga åt sidorna.

Smart som man är :fattartil så växlar jag upp till 5:an för att det ska bli mindre kraft på bakhjulet och hjulet ska sluta spinna. När jag trycker in kopplingen och släpper gasen fick hjulet grepp men så snart jag tryckt in 5:an och började rulla på gasen så spann hjulet vidare även då.
Nästa steg var ju 6:an men det blev inte bättre spann och gungade fortfarande.

Trots allt gasande och växelbyten låg jag fortfarande på samma plats bland bilarna, jag hade inte kommit en enda relativ meter. Därtill hade jag en bil som låg tätt bakom och ville köra om, snacka om snopet.
Där blev det för mycket, jag släppte på gasen och drog av på första avfarten försiktigare än försiktigt med en något förhöjd puls. Numera åker jag hoj som om det vore en glidare när det är blött :hihi .
Jag satt på en Honda 954 med pirelli diablo däck med bra mönsterdjup, trodde att pirelli diablo skulle klara blött underlag bättre.

Undrar om bilen bakom såg att hjulet spann och gungade? I så fall kan det ha höjt ett ögonbryn.

Last edited:
jag har inte mycket tillit till mina diablo då det är blött iallafall, brukar undvika att köra då det är blött ute :(

Bytte ut mina slitna Rennsport förra hösten till ett par diablo corsa.
Nu har jag köpt ett par beggade Rennsport igen för att dom funkade så mycket bättre bla i regn, så dom åker på när jag slitit ned dessa lite mer.

tycker inte pirellis sulor var jättedåliga, men jag tyckte Rennsport funkade mycket bättre.

Last edited:
Antingen var du full eller så slirade kopplingen eller så låg det 1000 liter olja för inte lyckas du få den att släppa på 5an då det enbart är blött.

Om det nu konstigt nog finns några däck som är så dåliga, vilket jag betvivlar starkt kan jag tipsa dig om "Pilot power"

Åkt 70 mil i blöta i helgen och dom funkade fint på alla växlar :tuttar

Mr Helmut skrev:
2180162 Antingen var du full eller så slirade kopplingen eller så låg det 1000 liter olja för inte lyckas du få den att släppa på 5an då det enbart är blött.

Om det nu konstigt nog finns några däck som är så dåliga, vilket jag betvivlar starkt kan jag tipsa dig om "Pilot power"

Åkt 70 mil i blöta i helgen och dom funkade fint på alla växlar :tuttar

Bara gaspådrag som jag utförde i en sansad rörelse.
Kanske var det den nya asfalten som lagts mellan Malmö- Lund som var orsak till hjulsläppet? En annan teori kan vara att just när det börjar regna så har vägen inte spolats rent från allt damm och när vattnet blandas med dammet bildas ett halt hölje. Eftersom det duggade så kanske dammet inte hade hunnit spolas bort?
Eller är pirelli diablo helt enkelt ingen höjdare när det regnar, kanske ett däck med större mönster som t.ex. diablo strada hade lett bort vattnet mer effektivt?

Fastnade i en bilkö idag och regnet bara forsade ner så man knappt kunde se ngt. Vattnet låg tjockt och hela vägbanan blev som en spegel. Trots detta så gick det smidigt att köra om bilar på landsvägen utan släpp och med ganska hyggligt gaspådrag.

Däcken är Pirelli SuperCorsa och hojjen GSXR1000K3. Gillar däcken skarpt. Har dock inte provat Rennsport. Hade Sportec M-1 innan och de var skit i min mening. Däckena ville inte korva sig, gummit förblev slätt hela tiden. Likaså polarnas Pilot Power.

EDIT: Inget illa menat mot Pilot Power eller Metzeler Sportec, det KAN ha varit måndagsex.

/a

Last edited:
Lukas skrev:
2180339 Bara gaspådrag som jag utförde i en sansad rörelse.
Kanske var det den nya asfalten som lagts mellan Malmö- Lund som var orsak till hjulsläppet? En annan teori kan vara att just när det börjar regna så har vägen inte spolats rent från allt damm och när vattnet blandas med dammet bildas ett halt hölje. Eftersom det duggade så kanske dammet inte hade hunnit spolas bort?
Eller är pirelli diablo helt enkelt ingen höjdare när det regnar, kanske ett däck med större mönster som t.ex. diablo strada hade lett bort vattnet mer effektivt?

Är det vanliga Diablo corsa eller supercorsa?

Jag har råkat ut för precis samma sak ett par gånger även på 6:ans växel när det regnat, även med fräscha supercorsa däck monterade...., men dom e ju ingen höjdare i regn....

*Superlight* skrev:
2180397 Är det vanliga Diablo corsa eller supercorsa?

Jag har råkat ut för precis samma sak ett par gånger även på 6:ans växel när det regnat, även med fräscha supercorsa däck monterade...., men dom e ju ingen höjdare i regn....

Däcken som jag hade på hojen kallades bara diablo, det var en mellanvariant av diablo corsa och diablo strada.

Lukas skrev:
2180339

:fattartil
just nylagd asfalt blir ofta som såpa när dom första regnen kommer
sen så brukar det ÄVEN bli såpa precis efter de första dropparna, innan regnet spolar rent från damm odyl.. händer ofta i tunnelbanan på utestationerna med förbiåkta stationer som följd.. spårvagnar sandar rälen för att inte glida omkring, men lyckas glida omkring rätt bra ändå :näsblod

körde med diablo corsa på min r1 03:a funkade perfekt även vid regn ..hade kanonbra grepp i dom däcken.......
du kanske hade gammla stenhårda däck???

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...