Hala Metzeler Z8

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Var i dag på årets första BKK, i år med nya däck på hojen. Tidigare har jag mest kört på Michelin (PR2), men har den här gången provat med Metzelers nya Z8 istället, eftersom PR2 slets ut så fort...
Hittills hade Z8 fungerat riktigt bra för min hyfsat inspirerade körning, men när vi hade bromsövningar fick jag ett par mindre framhjulssläpp från 110 Km/h.
Efter lunch, när hojen hade fått vila ett tag, körde vi bromsövningar igen, och då fick jag ett riktigt läskigt släpp i fram och var riktigt nära att gå omkull... Jag tycker inte att jag bromsade så särskilt hårt, och har aldrig upplevt något liknande med några andra däck.
En varning bara till andra som kör på dessa däck: Var försiktiga när dom är kalla :brinnerup
Nästa omgång blir nog PR2 igen :rolleyes:

Ett het tips är att behålla Z8 bak och köp ett mjukare däck fram, har tyvärr ej testat Z8 än men kör med Z6 och då kör jag med Z6 bak och typ M3 fram eller något annat lite mjukare. Framdäcket håller ändå minst lika länge som bakdäcket fast det är mjukare!

Ringtryck? Fjädringsinställningar? Hur sitter du? Hänger du i styret?

Finns många bidragande faktorer som kan resultera i framhjulssläpp.

Ringtryck? Fjädringsinställningar? Hur sitter du? Hänger du i styret?

Finns många bidragande faktorer som kan resultera i framhjulssläpp.

Fjädringsinställningarna är oförändrade från förra året (min vikt också), och jag tror inte jag har ändrat något i min körstil... Trycket kollas åtminstone varje vecka (kör med rekommenderat 2,5 / 2,9).
Faktum kvarstår: Metzeler Z8 släpper betydligt tidigare än jag kan minnas Michelin PR2 gjorde. Återstår att se om livslängden är bättre än de 400 mil jag fick ut på ett Michelin framdäck innan sidorna var slut :rolleyes:

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park