Hala Metzeler Z6 ??!??

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Köpte på inrådan av däckfirman ett metzeler Z6 istället för Dunlop D208 Sportmax (eftersom 208'an var slut).

När jag körde senast tyckte jag att det nya däcket (Z6) inte riktigt hade samma kontakt med vägen som mitt gamla (208).

Vad tror ni:
Kan det ha att göra med att det var kallt den dagen (10 grader i skuggan)?
Att Z6 däcket suger?
Annan anledning?

Mycke tacksam för svar.

Kyla,det kanske är 10 grader i luften men i marken håller inga 10 grader efter natten.

Du får knappast upp rätt arbetstemperatur i däcket såvida du inte svänger hela tiden,och det krävs inte någon lång raksträcka med lite fartvind innan du kylt ner däcket på sidorna igen.

Ta det lungt.

Har du "kört in" däcket då? är det inte så att splitt nya däck har ett halt litet lager innan det körts lite med det. Rätta mig om jag har fel.

Jag använder samma däck och har inte haft några problem under tiden det va varmt. Det är klart att det är skillnad på att köra nu och mitt på sommaren i 25 grader men jag körde mer eller mindre utan problem i förrgår.

körde en runda i helgen och det var ju ganska stor skillnad mot greppet i sommras så det är nog temperaturrelaterat.

Jag har lagt 500 mil på ett set Z6'or i sommar, och kan verkligen inte klaga på greppet, varken i regn eller på torr asfalt. Däremot är det som många har sagt stor skillnad på sommar och höst. På sommarn värmer solen asfalten till kanske 30-40 grader, och nu kanske asfalten är 5-gradig. Det är en avsevärd skillnad!
Kollade lite snabbt på vv.se, och det var i stockholmstrakten 7-10 grader varmt på marken nu, det torde inte bli varmare till imorrn bitti!

Vanish skrev:
Har du "kört in" däcket då? är det inte så att splitt nya däck har ett halt litet lager innan det körts lite med det. Rätta mig om jag har fel.

ja när jag bytta framsula på min hoj nu sa de att jag skulle köra lite mer försiktigt de första milen så att en "hinna" på däcket slets bort. antar att det är något sen de gjöt däcket.

Naurin skrev:
ja när jag bytta framsula på min hoj nu sa de att jag skulle köra lite mer försiktigt de första milen så att en "hinna" på däcket slets bort. antar att det är något sen de gjöt däcket.

Japp, det är släppmedlet från gjutningen, snorhalt :( Men det är ju bara att ta det lite lungt i början, lägga mer å mer tills allt är borta.
Kolla lite i den här tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=83691

Köpte också ett i somras.

Fick bakhjulssläpp när det var nytt och lite blött ute...
Med tjejen bak på & och med en nyinköpt digitalkamera i ryggsäcken... :3freak

Det gick bra då, men pulsen gick upp en del.

Efter det har jag inte haft några problem, fast det sitter kvar i minnet när jag kör och det är blött ute. Dessutom för att det inte är nåt mönster alls på mittbanan på däcket. Tycker det verkar helgalet (för regn), men förhoppningsvis så vet däckstillverkarna vad de håller på med.

Det däcket är halt vid väta, speciellt på mittlinjerna i vägen :rolleyes:
Men det håller hur länge som helst (nästan)!!

Man får ut många mil på det däcket, bra fäste vid torr väglag, sämre egenskaper vid regn.

Nu på hösten är det ju lite skillnad mot att köra på sommaren då däcken är betydligt varmare. Kanske därför du tyckte att det var sämre fäste :va Löv gör vägen mycket hal.

Grebbe: du har väl rätt lufttryck i däcken när du skjutsar?

Stavfelet skrev:
Det däcket är halt vid väta, speciellt på mittlinjerna i vägen :rolleyes:
Men det håller hur länge som helst (nästan)!!

Mitt är riktigt läskigt när man kör över tjockare, blöta linjer/kanter. MEN, mitt förra däck, Avon-nånting, var ännu värre :huvet Man får se sig för lite helt enkelt :) Z6 har funkat till både fortfort och touring och allt däremellan, tom lite grusväg :tummenupp

Tack för svar

Tack för alla svar.

Är ganska säker på att däcket är inkört.
Körde nämligen favoritsträckan 4 ggr med ökande hastighet och nedlägg.

Tror (och hoppas) att det är ett värmerelaterat problem.
Men det lär väl visa sig nästa säsong :gnissla

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...