Hajfenor

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu tänkte jag fråga er med R1or eller även andra hojar som inte har nån direkt "fästanordning" för hajfenor som är ett krav för att få rejsa med hojen på t.ex Anderstorp.

Ska sitter ner o designa en hajfena som passar på R1an och vill bara fråga först här om nån kanske har lite mått och grejer för en sån här? Även kanske tips om vilket material som jag borde använda.

Jag har en ny svingarm påväg in från YSA (min nuvarande är definitivt krokig......) så det gör inget om jag borrar hål, men skulle ju gärna slippa det.

Hajfena?

Du att du ska byta drivpaket när kuggarna ser ut som hajfenor! :7peta

Nä, okej. Kanske ska förklara vad det är för de okunniga ;) hehe skämtar bara.

Hajfena är benämningen på det skydd som ska sitta över kedjan så att man inte får in sina fingrar / fötter där kedjan träder på bakdrevet. Blir bara mos kvar då juh.

Hajfena? Är det en sån där kedjeskyddsgrej som sitter på undersidan av svingen?

Mvh Jon

Hajfena är en baggis att tillverka, men för allt i världen borra 2 M4 och gänga i svingen. Att använda buntband håller inte OM olyckan skulle vara framme. Visst sitter det när du kör, men inte om fingrar eller fötter "slår" till fenan.

Tillverka o tjockare meterial tex alu, om du använder för tunt - så kan du själv räkna ut vad som händer. Mitonga har hemma på lager i Kolfiber.

Hajfena

Du måste skruva den. Buntband är inte tillåtet.

Ta en inte allt för tunn aluplåt, klipp till och böj. Klart!

...och 500 spänn billigare än Mitonga!

Böjde till min i halvtjock alu. Tog den på insidan av svingen och knäckte rätt tajt runt svingen så det sitter hyfsat bara det. Sen kunde jag använda befintlig skruv från kedjeskyddet. Har gjort en CAD-ritning här.

Bifogat

Gulsnabbtrajja skrev:
Böjde till min i halvtjock alu. Tog den på insidan av svingen och knäckte rätt tajt runt svingen så det sitter hyfsat bara det. Sen kunde jag använda befintlig skruv från kedjeskyddet. Har gjort en CAD-ritning här.

Damn, vilken cadritning!! Vi behöver alltid drivna konstruktörer, ska du flytta till västkusten?

ha

Chrille skrev:
Damn, vilken cadritning!! Vi behöver alltid drivna konstruktörer, ska du flytta till västkusten?

hahahahaha..ähurmm inte vara elak nu! :rofl :rofl :rofl

Förtydligande: att skämta om Johans skiss är inte detsamma som att racka ner på den. Någon som inte förstod vad som menades??

Chrille skrev:
Förtydligande: att skämta om Johans skiss är inte detsamma som att racka ner på den. Någon som inte förstod vad som menades??

Tänk vad en smiley kan göra för att undvika missförstånd :hihi

sandstream71 skrev:
Tänk vad en smiley kan göra för att undvika missförstånd :hihi
I normala fall ja, i det här fallet var det väl så övertydligt så inte smileys behövdes. Speciellt som jag och Chrille känner varann hyfsat.

Swedie skrev:
Nu tänkte jag fråga er med R1or eller även andra hojar som inte har nån direkt "fästanordning" för hajfenor som är ett krav för att få rejsa med hojen på t.ex Anderstorp.

Ska sitter ner o designa en hajfena som passar på R1an och vill bara fråga först här om nån kanske har lite mått och grejer för en sån här? Även kanske tips om vilket material som jag borde använda.

Jag har en ny svingarm påväg in från YSA (min nuvarande är definitivt krokig......) så det gör inget om jag borrar hål, men skulle ju gärna slippa det.

Jag skar ut en lämplig bit ur skalet från en gammal PC. Lämnade även flikar att vika in så att den skulle bli lite mindre lik en kniv. Borrade och gängade ett par hål i undersidan av svingen. Funkar kanon. Som en extra bonus så blev ju fenan i den klatschiga färgen "PC - beige"!

attachment.php

Bifogat

• PC-fena.jpg
    PC-fena.jpg
    7.4 KB · Visningar: 195
Nu ska jag skaffa kompisar... Vääääldigt många förare åker omkring med ren skit som hajfenor.

Förrförra året så höjdes kraven på fenorna. Om det var pga ny besiktningspersonal eller ändrade direktiv vet jag inte men det blev en annan tonvikt vid att´de inte skulle vara vassa. Fenor som rullat på banorna i flera år fick bytas ut. Inga knivar helt enkel.

Jag skulle vilja påstå att ingen fena i plåt som man kan klippa med handsax är tillräckligt trubbig såvida man inte viker in kanter. Det här är en säkerhetsgrej som inte bör fuskas med. Tråkigt att klippa av fingrarna på något som ska hindra att man klipper av fingrarna.

Ska kolla i börja på nästa vecka om jag kan fixa lite olika ritningar som ni kan ta till den lokale smeden om det är någon som är sugen.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...