Haha, jag kom med i tidningen :)

Fajjerblejd skrev:
2509920 Nån i skåne som läste nya gratistidningen .SE igår? Skicka in ett sms om vad jag tyckte om de nya trafikböterna. Skrev följande:

De nya trfikböterna är på tok för höga. Vi som kör motorcykel får väl skruva av regplåten och köra ifrån polisen för att inte bli ruinerade.

Och då talar men väl för de flesta som kör sporthoj :rolleyes:

Jaja, va bara tvungen att skryta lite...

----

Hur korkad får man vara??
Gissar att nästa lagförslag blir reg.skylt fram på MC!

- Bra jobbat!

tobbeviking skrev:
2510546 Ja alla borde enligt lag ha råd med vilken hobby man vill.
Jag vill börja flyga jumbojet lite på skoj, ngn som vet vart man får bidrag?
//Tobbe

Men garanterat lite mer om dom får tag på dig, eller om du klotar allvarligt.
//Tobbe

Det gör dem inte :)

Kuritas skrev:
2510446 Om högre böter får fler idioter att försöka köra ifrån polisen, kan det i förlängningen leda till färre idioter i trafiken. Detta leder ju förstås till sänkta skadekostnader och lägre försäkringspremier för oss som fortfarande kör. Och då kan jag ta att bötern jag får vart tionde år är dubbelt så hög.

Så gasa ni tills det rasar, tuffingar! Mig passar det perfekt!

---

:-)

Kenya skrev:
2509971 Håller med trådskaparen... Jag har i alla fall inte råd att bara slänga upp 4000 lax om det går lite fort. Nu tänker jag aldrig stanna, nu kör jag tills det brister. Heja noll vision!

Polisen har ju på vissa platser som policy att inte stanna sporthojsåkare. Vid vissa tillfällen har man försökt att stanna sporthojar för rutinkontroller, föraren har trott att det är av annan anledning, dragit snuten och kört ihjäl sig. Dessa böter snarare ökar än minskar det betendet. Det är en allmänt föråldrar och förlegad mentalitet att högre straff och böter bidrar till minskning av antal brott (i vissa fall och i viss mån är det sant, men inte generellt) Det är ungeför som Mr bush anti terror strategi där man bombat och invaderat Irak för att minska terrorn. Nu säger Bush egna underättelseorgan att det istället stärkt Terroristernas rekrytering. Kenyas citat ovan är ju ett exempel på just detta.

Inte för att jag vill jämställa oss Sporthojsåkare med terrorister men principen är den samma.

tobbeviking skrev:
2510546 Ja alla borde enligt lag ha råd med vilken hobby man vill.
Jag vill börja flyga jumbojet lite på skoj, ngn som vet vart man får bidrag?
//Tobbe

Var förberedd på den typen av svar och skrev det faktiskt i mitt tidigare inlägg men valde att i sista stund ta bort det. Trodde inte någon skulle ta upp det då det är fullkomligt självklart att det gäller hobbys som på ett eller annat vis går att realisera. You suprised me.

Last edited:
avfartsgatan skrev:
2510560 Det är tydligen på G har jag hört.

---

Seriöst? Suck!!
...men jag förstår varför *pekar på trådstartaren

nabru skrev:
2510553 ----

- Bra jobbat!
Mm, håller med här. Faktum är att varje gång någon skickar en insändare så måste riksdagen ändra Sveriges Rikes lag.

Pucko.....

nabru skrev:
2510562 ---

Seriöst? Suck!!
...men jag förstår varför *pekar på trådstartaren
Pucko...

Last edited:
Fajjerblejd skrev:
2510569 Mm, håller med här. Faktum är att varje gång någon skickar en insändare så måste riksdagen ändra Sveriges Rikes lag.

Pucko.....

Pucko...

----

Härligt!
Ja...dina kommentarer på mina inlägg. Gillar dom, de gör dig verkligen rättvisa *asg

ja herregud...vart är vår värld på väg...

Fakkverk skrev:
2510559 Var förberedd på den typen av svar och skrev det faktiskt i mitt tidigare inlägg men valde att i sista stund ta bort det. Trodde inte någon skulle ta upp det då det är fullkomligt självklart att det gäller hobbys som på ett eller annat vis går att realisera. You suprised me.
Det är inte svårt att realisera en hobby om man har råd med den.
Har man inte råd så väljer man en annan.
Jag vill gärna ha en sporthoj, motard/grushoj och en enduro.
Men jag har inte råd, vems fel är det? Mitt eget eller ngn annans?
Jag skulle vilja säga att det är mitt eget eftersom jag inte har tillräckligt hög inkomst för det. Jag skulle aldrig skylla det på ngt annat.
Man är ansvarig för sina egna handlingar, har man låg inkomst så det svider rejält att åka dit för fortkörning så är det fan inte fel på böterna. Då är det fel på körsättet. Precis som att sitta och gnälla över att man inte har råd att byta däck efter en burnout.
//Tobbe

Krille-666 skrev:
2510554 Det gör dem inte :)
Grattis, dom har ju inte fått tag på ngn annan innan så det lär inte hända dig.
//Tobbe

Last edited:
Fakkverk skrev:
2509939 :tummenner

Nog för att de flesta av oss säkerligen kör för fort men det är onödigt att basunera ut det i media.

/ Johan

Haha skojaru, 99% av sveriges poliser vet redan att det kommer bli/är så. Att det gör mc åkare lite mer outlaw tror jag inte direkt. Jag tror nästan alla som läser det han skrev tänker i sammanhanget - "ja om man ändå skulle kuna göra så för att slippa dessa höga böter".

:hihi

Vad som står högt på agendan är ägaransvar hos vissa myndigheter.
Har inte svårt att se att det skulle bli så inom en snar framtid, löser iofs inte problemet med dom som plockar skylten och smiter.
Men tro att höjda böter är det sista dom gör för att komma till rätta med problemet är nog att vara en smula naiv.
Vi har ju sett prov på det mesta i förslagsväg, allt från koner att ha på skallen till benskydd och airbags.
Dom enda som kan göra ngt för att bättra på attityden mot hojåkare är vi själva.
//Tobbe

Fakkverk skrev:
2510587 Vi verkar inte vara från samma planet så jag avbryter mina kommunikationsförsök med dig.
:rofl Öh....nä jag är från jorden.
//Tobbe

Last edited:
Padde skrev:
2510588 Haha skojaru, 99% av sveriges poliser vet redan att det kommer bli/är så. Att det gör mc åkare lite mer outlaw tror jag inte direkt. Jag tror nästan alla som läser det han skrev tänker i sammanhanget - "ja om man ändå skulle kuna göra så för att slippa dessa höga böter".

:hihi

Visst är det ingen hemlighet att stora delar av mc-kollektivet kör för fort men nog är det onödigt att belysa det med extraljus!?

Diverse motståndare av alla de slag får ju s.a.s mer vatten på kvarnen. Det tycker jag inte "vi" ska bjuda på. Oavsett om det är ett sms till en skittidning eller på primetime i SVT.

tobbeviking skrev:
2510592 ...
Dom enda som kan göra ngt för att bättra på attityden mot hojåkare är vi själva.
//Tobbe

Här fick du till det riktigt bra, vi närmar oss varandra! :pannkyss

Last edited:
Fakkverk skrev:
2510600Här fick du till det riktigt bra, vi närmar oss varandra! :pannkyss
Det var du som började :7peta :D
Var det inte ngn som sa "Oavsett hobby så är det dyrt, den kostar alltid alla pengar man kan undvara" Nog sagt om det :pannkyss
//Tobbe

nabru skrev:
2510553 ----

- Bra jobbat!
Nej, inte regskylt men förmodligen en transponder ungefär som man använt i försöken i Sthlm. Då kan bara komplettera kamerorna med en mottagare :tummenupp

Trådskaparens inställning hjälper till att minska våra möjligheter att köra hoj. Förmodligen struntar han dock i det, han gör nåt annat istället då han antagligen inte bryr sig i om det är hoj eller fallskärmshoppning han pysslar med. Vi andra som faktiskt inte vill byta ut hojåkningen är mindre imponerade av attityden...

Last edited:
Jåke skrev:
2510612 Nej, inte regskylt men förmodligen en transponder ungefär som man använt i försöken i Sthlm. Då kan bara komplettera kamerorna med en mottagare :tummenupp

Trådskaparens inställning hjälper till att minska våra möjligheter att köra hoj. Förmodligen struntar han dock i det, han gör nåt annat istället då han antagligen inte bryr sig i om det är hoj eller fallskärmshoppning han pysslar med. Vi andra som faktiskt inte vill byta ut hojåkningen är mindre imponerade av attityden...

---

Låter troligare. Ja med en transponder. I övrigt så håller jag fullständigt med dig!

Jåke skrev:
2510612 Nej, inte regskylt men förmodligen en transponder ungefär som man använt i försöken i Sthlm. Då kan bara komplettera kamerorna med en mottagare :tummenupp

Jodå, jag kör hoj. Och risken att vi får byta ut hojåkningen pga av ett sms-inlägg är ju överängande. Dumt av mig att avslöja det faktum att mc förare ibland kör ifrån polisen. De visste dom nog inte innan..

Tack för ditt klyftiga inlägg Moraltanten

Fakkverk skrev:
2510600 Visst är det ingen hemlighet att stora delar av mc-kollektivet kör för fort men nog är det onödigt att belysa det med extraljus!?

Diverse motståndare av alla de slag får ju s.a.s mer vatten på kvarnen. Det tycker jag inte "vi" ska bjuda på. Oavsett om det är ett sms till en skittidning eller på primetime i SVT.

Aja hänger på dig lite där man behöver ju inte göra större sak av det är rätt.

Men tkr att detta var så litet + det var bra att nån höjer ögonbrynen för dessa böterna så dom kanske sänks igen.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan