Haga

Kommer Haga någonsin vinna ett mästerskap utanför Japan?

• Antal röstningar
    0

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Haga har inte vunnit något annat mästerskap än 1997 års Japanska Superbikemästerskap. 2012 ska han köra BSB efter att ha kört WSBK i etthundratrettiofyra år. Vad tror ni, flyttar han till BSB för att han ser det som sin sista chans att vinna ett mästerskap utanför Japan innan han lägger hjälmen på hyllan? Var det mer lukrativt än de WSBK-alternativ han hade?

Haga är den SuperBike-förare som har vunnit flest race (43) utan att bli mästare. Colin Edwards har vunnit 31 WSBK-race. Och 2 titlar. Troy Corser 33 race. Och 2 titlar. Fred Merkel vann sammanlagt 8 race – och 2 titlar!!

Själv har jag svårt att förstå hur 37-årige Haga fortfarande kan känna sig motiverad att tävla. Vad tror ni – är han motiverad eller gör han det av...andra skäl?

Bifogat

• 248186.jpg
    248186.jpg
    231.4 KB · Visningar: 79
Last edited:
Jag tror han fortsätter för racing är vad han kan (även fast han inte tar hem några titlar så är han inte helt kass) & han tycker det är roligt.
Blev han erbjuden någon bra styrning i WSBK?
Jag tror BSB 2012 är det sista vi ser av han internationellt. & han avslutar som 3a.

Han kör för att det är det han gillar och kan. Swan Yamaha kunde erbjuda något bra både materialmässigt och ekonomiskt. Dessutom har Haga kört bra på de engelska banorna genom åren. Ser inget konstigt i att han byter serie.

Last edited:
Haga är en bra förare även om han haft svårt med att ta hem mästerskap. Jag tror det blir hård konkurrens för han i BSB. Det finns många oerhört bra förare där som är van att köra på tighta park-banor.

Han har nog flyttat på grund av att han inte klarat att leverera för teamet dom senaste säsongerna, det gör ju i sig att det inte blir speciellt roligt för han själv att köra. Ny maskin, nytt team och nya banor kan nog vara nyttigt för han tror jag.

Sen om han lyckas prestera i BSB återstår att se. Jag tycker det ska bli roligt att se i alla fall. :)

Han kör för att det är det han gillar...
Gillar han det? Det är ju det som är frågan. Han har försökt utan att lyckas i femton år. Varit en hårsmån ifrån ett par gånger. De andra som är old timers i WSBK har ju en titel – eller så har de lagt av och/eller gått vidare till MotoGP. Haga fick chansen i GP men lyckades inte där heller. Det är något med Haga som påminner om Gobert.

Han sa själv nyligen i en intervju inför BSB-premiären att den dagen han inte ser sig själv som vinnare så kommer han att lägga hjälmen på hyllan. Ja han har potentialen. Han hade även haft en titel i bagaget från år 2000 WSBK om det inte vore för dopinganklagelserna. Rätt eller fel, men så vore det.

Kanske dags att tagga ner och samla lite pengar (jag tror att det är värt en del för ett BSBteam att få in stjärnglans även om det finns massor av duktiga förare) i väntan på ett teamleaderjobb.
Misslyckats har han INTE.

Misslyckats har han INTE.
Det beror på vad hans mål har varit.

Han har inte lyckats bli WSBK-mästare.
Han har inte lyckats vinna ett GP-race.

Men visst har han lyckats vinna många WSBK-race, vunnit Suzuka 8-timmars en gång och stått på pallen en gång i 500.

Last edited:
Gillar han det? Det är ju det som är frågan. Han har försökt utan att lyckas i femton år. Varit en hårsmån ifrån ett par gånger. De andra som är old timers i WSBK har ju en titel – eller så har de lagt av och/eller gått vidare till MotoGP. Haga fick chansen i GP men lyckades inte där heller. Det är något med Haga som påminner om Gobert.
Det kan nog bara Haga svara på men om han ogillade det kopiöst hade han nog inte skrivit på för Swan Yamaha. :)

Ska man vara lite petig så är det ju trots allt en minoritet som vinner MotoGP, WSBK osv, i synnerhet per säsong :rolleyes: Så det känns lite dubbelmoraligt att å ena sidan klaga över små startfält, och å andra sidan klaga över att dom långsamma fortfarande kör...

Det är något med Haga som påminner om Gobert.

Att båda haft svårt att hålla sig från att käka olagliga grejer?

Tyckte rejält synd om Haga det året han förlorade titeln till Spies i sista racet. Kändes som om det var hans tur det året och säsongen efter var han ju en skugga av sitt forna jag.
Nej, tror tyvärr att Haga-san inte kommer ta någon mer titel i karriären. Tycker att han de senare åren saknat den där kamikaze attityden han hade på nittiotalet och ibland verkar helt oinspirerad.

Det kan nog bara Haga svara på men om han ogillade det kopiöst hade han nog inte skrivit på för Swan Yamaha. :)
Vore intressant att veta. Har aldrig läst någon intervju där Haga har berättat om sig själv. Precis som med rockstjärnor kan nog RR-förare också stå ut med ganska mycket tristess och skit för att håva in pengar och slippa sälja sitt fina hus och sina Rolex-klockor.

För oss som har RR som säsongshobby och beundrar de snabbaste förarna i världen är det förstås lätt att idyllisera livet som professionell RR-förare. Tror inte det är en dans på rosor.

Kan meddela att Haga var 3a nu på 3e fria träningen :tungan
Och självklart tror jag att han vinner mästerskapet denna säsongen :)

Ska man vara lite petig så är det ju trots allt en minoritet som vinner MotoGP, WSBK osv, i synnerhet per säsong :rolleyes: Så det känns lite dubbelmoraligt att å ena sidan klaga över små startfält, och å andra sidan klaga över att dom långsamma fortfarande kör...

Fast det är väl lite det som är grejen, han är väldigt sällan en av de långsamma men lyckas på något sätt aldrig vinna. Jag kan mycket väl tänka mig att det blir sanslöst frustrerande att köra med toppen och aldrig själv få ta emot säsongspokalen.

Förlorare tror jag väl aldrig att han blir men lagen om alltings jävlighet säger att han kommer snubbla på mållinjen även i år. Fast jag tycker nog han kan få ta titeln.

Men jag tror inte att Haga kommer att vinna något mästerskap de närmaste åren. Det känns som att han alltid är rätt man på fel plats.. Grymt duktig men alltid någon som gör det lite bättre i slutändan.

Så här svarade Haga när jag intervjuade han för ganska precis två år sedan sedan:

RR: Vad hade du jobbat med om du inte tävlat?
NH: Jag vet inte. Jag kan inte tänka mig något annat än att tävla med motorcyklar.

http://www.highsider.se/2010-04-14b.aspx

Oj precis samma som jag hade svarat, men på något underligt vis stämmer det inte med verkligheten:va:gnissla

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2