Haft isär ena gaffelbenet och glömt skruva tillbaka stoppmuttern i rätt läge. GSXR.

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 61114
  • Start date Start date

Raderad medlem 61114

Guest
Hojen är en GSXR 1000 k3. Som rubriken lyder, muttern står nog 5mm lägre än innan, så nu när jag ska ställa in returen kan jag inte få returskruven fullt in. Hur påverkas returen av detta? Om Jag räknar klick utifrån istället för inifrån, blir det ändå inte samma, hur känsligt är det? Är det bara att plocka isär allt igen?

Nej fullt in och sedan antal klick ut tyvärr. Muttern ställer man så att botten "full stryp" är...

Tyvärr gör om gör rätt. Ät det farligt att köra med? Nej lite stötig retur bara.

Fan försöker komma på något sätt att lösa detta utan att lossa gaffelbenet. Men man måste kanske måste använda verktyget för att pressa ner fjädern för att komma åt muttern?

Det går nog inte att komma åt muttern utan att lossa fjädern, däremot går det att klämma ner fjädern när benet sitter på hojen.

Om du inte får tillräckligt uppstick för det andra benet håller emot så kan man lossa locket på det benet med och ställa ner men då behöver du troligen hjälp att lyfta upp sen, sen är det bara att klämma ner fjädern, i med låsgaffeln och skruva bort locket.
Sen plocka fjädern, justera läget och satt ihop allt.

Å andra sidan är det ju inget jättejobb att lossa benet heller, ungefär som ett hjulbyte gånger 2.....

Lycka till. :)

Hah! A nej totalt sett så låter det som att jag lika gärna kan lossa benet då :smasha

Fan! Problemet är att jag hatar att skruva men när det inte funkar att få det bra när man lämnar in hojen heller så får jag ju lära mig det själv iaf :fakta Tur att det iaf inte kostar nåt att skruva isär och ihop. Möjligen om jag kladdar för mkt med oljan. Är det någon som vet hur många mm det ska vara ner till oljan i benet?

101mm tror jag om han är helt original, snabb googling gav iaf det svaret. (nä, är inte bakfull och nä, har absolut Inget annat för mig idag.....)

Hittat mått även för stoppskruven i manualen nu. Så Blir iväg med gaffelbenet till kompisens garage strax! Ska även passande att låna hans balanseringsmanick och balansera framhjulet, upplever hojen smått orolig i höga farter, kan även bero på att jag inte är van vid en hetsig radfyra som tjuter, eller att jag kraschat både i höstas (förra hojen ) och i våras, eller att jag tömde några liter olja på bakhjulet i fullt gaspådrag i typ 160kmh... Fick några otäcka kast..

Kul att försöka hitta förtroende för hojen igen när det börjat såhär :död

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...