Hade försäkringen gått på att bygga om dämpare?

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Köpte min drömhoj förra året och ena gaffeln börjar läcka. Verkstan vill ha svin mkt för jobbet och studentlivet har ej råd med det. Hojen har vart på felsökning hos JohansMC och de rapporterade att skivorna där fram är skeva samt att styrlagern måste bytas. De misstänkte att förra ägaren tappade den.

Älskar o meka och vill gärna fixa det själv, men har ej råd eller plats eller verktygen för jobbet. Har fan inte ens en garage tack vare grannen som inte godkände bygglov. Hursomhelst, min vän rekommenderade att göra en skadeanmälan och säga man körde över en gupp eller trottoaren utan att se den eller av misstag. Kanske försökte undvika nån fara eller nåt.

Ville bara höra allas åsikt och om detta verkligen kan vara en lösning. Är helförsäkrad hos LF.

Jag vill ej höra några förolämpningar eller att jag är en idiot pga att jag ens överväger detta. Ekonomin är skit, studentlivet är fattigt och läget är bara kass just nu. Man blir ju för fan desperat.

Tror du Johans MC sparat din felsökningsorder och allt finns nedtecknat där?

Sen en stilla undran till, finns det en annan verkstad som du kan ta den till som kan läsa det istället för Johans?
Måste det vara märkesverkstad eller går det bra med en duktig mekaniker som inte nödvändigtvis är en KawaSuzTriuApril-verkstad?

Jag tycker det du tänker göra är FEL!!!!!
1.vi andra ska vara med att betala din trasiga mc
2. Det är försäkringsbedrägeri
Du får lära dig att rätta mun efter matsäck.

Ta offerter från andra servicebolag. Gör ej en falsk felanmälan, du låter andra oskyldiga betala för dig och din hoj vilket är fel.

Har du ingen stans där hojen står nu där du kan lossa gafflarna och dra på nya bromsskivor? Byta skivor är inte så svårt och får du bort gafflarna kan du byta styrlager själv sen. Gafflarna kan du också skicka iväg för nya packningar om du inte vill göra själv.

Inte säkert det behöver bli så dyrt.

Hursomhelst, min vän rekommenderade att göra en skadeanmälan och säga man körde över en gupp eller trottoaren utan att se den eller av misstag.

Byt umgänge.

Förutom att det är en lam och usel förklaring till de disparata felen på hojen du beskriver så måste du väl ändå inse att ditt försäkringsbolag läser här inne som alla andra?

Det gemensamt ägda bolaget "Larmtjänst" scannar nätet året runt och hittar massa skit online.

Lasta inte över dina tabbar på oss andra och inse att det inte är din grannes fel att du köper en rutten hoj utan att ha mekplats klar.

Äg dina misstag och dra lärdomar av dessa.

Dålig idé som många skrivit. Dessutom tycker jag alvarligt du ska överväga ditt MC-ägande om du inte har verktyg för att fixa de fel du beskriver. Tror nästan jag skulle få ihop verktyg till ovanstående reparationer i frugans "bra och ha låda" i köket.

OK - nu vet du vad alla tycker om din idé.

För att fixa problemen du har behövs

Två bromsskivor - tycker du borde kunna byta själv framför huset (du nämnde garagebygge, då borde det finnas yta nog på tomten att ställa upp hojen) - två skivor kostar ?

Gaffeltätningar till båda benen - benen lossar du svinlätt när framhjulet ändå är borttaget. Gaffeln skall isär - hur den sitter ihop vet jag inte, men det brukar gå att lura ut om man tar fram reservdelskatalog - bild bifogas, ser inte så komplicerat ut
1753771302823.png
När benen är loss behövs skruvstycke - ta isär gaffeln, lossa tätningar o skrapring försiktigt (bänd ut med trä eller plastunderlägg så att gaffelbenet inte skadas)
Montera ny tätning - du kan behöva en hylsa/distans/rör i rätt dimension, men du gillade att meka så kanske inte fel att skaffa, sätt ihop gaffeln utan att skada tätningen, fyll olja, montera. Kostar: Packningssats + evt. specialverktyg i form av hylsa o kanske något att pressa ihop fjädern med.

När benen ändå är av så kan du ge dig på styrlagren - bild bifogas
1753771832435.png
Troligen måste du lossa styret för att komma åt övre muttern. Lossa, lyft av gaffelkronan, knacka ur lagren, gör rent, montera nya lager (fetta in?). Kostar: Lagersats

Allt detta borde du kunna göra på samma plats som du nattparkerar hojen

Är det akutfix som krävs så byt bara skivor o läckande benet nu o gör resten under vintern.

Att skylla på att ”studentlivet är fattigt” låter som en ryggradslös förklaring. Det finns andra som har lyckats äga och köra motorcykel samtidigt som de varit studenter. Det går att sommarjobba för att få in stålar. Det går att jobba på kvällar och helger. Det går att prioritera bland utgifterna för att stålarna ska räcka längre.

Varför betalar du t.ex. för en helförsäkring om du har ont om stålar…? Om du bara haft trafikförsäkring så hade du redan haft pengar över till att serva fjädringen…

Och nej, jag vill inte heller bidra kollektivt till att serva din fjädring. Grow some balls, för helvete.

Nej, en serviceåtgärd kommer inte försäkringsbolaget att betala för.
Det är en slitprodukt (tätning) som man byter på samma vis som ett oljefilter, dock inte alltid på intervaller utan på andra indikationer.

Försäkringsbolaget kommer inte att ge dig några pengar för jobbet.

Hursomhelst, min vän rekommenderade att göra en skadeanmälan och säga man körde över en gupp eller trottoaren utan att se den eller av misstag. Kanske försökte undvika nån fara eller nåt.

Ville bara höra allas åsikt och om detta verkligen kan vara en lösning. Är helförsäkrad hos LF.
Bästa är nog att köpa en hoj du har råd med. Trist svar på det kanske. Din vän uppmanar dig till att begå en brottslig handling. Kör på det om du vill riskera skit i ditt cv om du blir påkommen. Sen är det 1 promilles chans att försäkringsbolaget godkänner rep. Av slitdelar. Så det krävs flera medvindar o tur för att du ska slippa pröjsa.

Köpte min drömhoj förra året och ena gaffeln börjar läcka. Verkstan vill ha svin mkt för jobbet och studentlivet har ej råd med det. Hojen har vart på felsökning hos JohansMC och de rapporterade att skivorna där fram är skeva samt att styrlagern måste bytas. De misstänkte att förra ägaren tappade den.

Älskar o meka och vill gärna fixa det själv, men har ej råd eller plats eller verktygen för jobbet. Har fan inte ens en garage tack vare grannen som inte godkände bygglov. Hursomhelst, min vän rekommenderade att göra en skadeanmälan och säga man körde över en gupp eller trottoaren utan att se den eller av misstag. Kanske försökte undvika nån fara eller nåt.

Jag vill ej höra några förolämpningar eller att jag är en idiot pga att jag ens överväger detta. Ekonomin är skit, studentlivet är fattigt och läget är bara kass just nu. Man blir ju för fan desperat.
Det är inga avancerade verktyg som krävs. Du klarar dig med en hylsnyckelsats, några fasta nycklar och helst en momentnyckel. Och ett skruvstäd för att få isär gaffelbenet.

Har du bara någonstans att hänga upp hojen, typ krok i bjälke eller taket, så klarar du dig med ett par spännband istället för depåstöd. Förvaring löser du med ett kapell under tiden jobbet görs.

Kan du tänka dig kina-skivor och no brand gaffeltätningar borde du komma undan med under 1500 spänn för materialet också. Görbart?

Nu har jag ingen aning om vad du har för hoj, men tappat låter inte som något som orsakar styrlager... Men det spelar ingen roll. Allt du nämner är slitdelar och antagligen inget som försäkringen täcker.

Klura ut något sätt att hänga framänden på hojen från något stabilt. Antingen bygga en ställning, en tjock trädgren som tål ett par hundra kilo, en takbjälke eller en motorlyft.

Skivor är lättast att byta, se om du hittar en servicemanual till hojen så borde den beskriva alla steg och moment.

Och när de ändå har hjulet av for bromsar är det snabbt gjort att fixa gaffelben med. Lossa övre styrhalva, lossa sedan topplocket på benet, och lossa sedan nedre styrhalva, samtidigt som du håller i gaffelbenen så det inte bara ramlar ur och potentiellt stöter i något hårt och vasst och blir dyrare att fixa. Sedan hittar du någon YouTubevideo som tydligt visar hur man delar och sätter ihop benet. Har du inte några fjäderkompressverktyg det vara bra att ha en polare med som inte är helt dumt i huvudet, annars känns det som om det behövs tre händer.

Styrlager är ganska enkelt att knacka ur när du delat styrhuvudet, se bara till att gå runt lagret så det inte skjuvar fast och skadar lagerbanan.

Sedan är det bara att plocka ihop allt igen. :hihi
Borde inte ta en hel dag ens. Första gången kan det iofs ta några dagar om man tar det lugnt och inte stressar sig igenom.

Last edited:
Nu har jag ingen aning om vad du har för hoj, men tappat låter inte som något som orsakar styrlager... Men det spelar ingen roll. Allt du nämner är slitdelar och antagligen inget som försäkringen täcker.

Klura ut något sätt att hänga framänden på hojen från något stabilt. Antingen bygga en ställning, en tjock trädgren som tål ett par hundra kilo, en takbjälke eller en motorlyft.

Skivor är lättast att byta, se om du hittar en servicemanual till hojen så borde den beskriva alla steg och moment.

Och när de ändå har hjulet av for bromsar är det snabbt gjort att fixa gaffelben med. Lossa övre styrhalva, lossa sedan topplocket på benet, och lossa sedan nedre styrhalva, samtidigt som du håller i gaffelbenen så det inte bara ramlar ur och potentiellt stöter i något hårt och vasst och blir dyrare att fixa. Sedan hittar du någon YouTubevideo som tydligt visar hur man delar och sätter ihop benet. Har du inte några fjäderkompressverktyg det vara bra att ha en polare med som inte är helt i huvudet, annars känns det som om det behövs tre händer.

Styrlager är ganska enkelt att knacka ur när du delat styrhuvudet, se bara till att gå runt lagret så det inte skjuvar fast och skadar lagerbanan.

Borde inte ta en hel dag ens. Första gången kan det iofs ta några dagar om man tar det lugnt och inte stressar sig igenom.
Instämmer.
Dock, du menar nog ”gaffelkrona” när du skriver styrhalva väl?

Angående orsak så låter det mer som att bakhjulsåkning orsakat TS problem, vilket såklart kan vara något som föregående ägare ägnat sig åt.

Jag var tydlig med att jag ej ville bli förolämpad eller kallad namn, ändå så vet folk på nätet bättre om ens liv än de som lever det.

För den som kalla mig ryggradslös, är glad att du kan fixa "stålarna". Själv har jag sökt sommarjobb sen December, inte ens nån intervju. Sista två sommarna behövde jag torka nåns röv 1 timma bort med tåg. Sökt många helg jobb åt sidan av studierna men otur där också. Bliv tvungen att starta min egna verksamhet som privatlärare. Skulle inte kalla mig en värdelös människa, plugga civil på Chalmers. Räcker inte antar jag.

Jag har redan sagt att jag kan fixa jobben själv, problemet är att ha råd med verktygen och ett ställe att göra det på. Ändå så kritiseras min mekaniska förmåga.

Köpte hojen i takt med huset. Förra garaget var extremt slitigt och behövde byggas om. Grannen var med på det tills han vägra signera efter vi rev ner den gamla.

Skivorna kan jag byta själv, men ersättningsdelarna kostar, verktygen för de andra två jobb ligger på skit mycket också. Då fick man en rekommendation från en vän att lägga det på bolaget.

Hade en känsla om att det var en dålig idé, samt att bolagen säkert läser sånt här men tänkte att det var åtminstone värt att fråga då det finns inte mkt annat man kan göra.

Jag ber er att snälla inte kritisera någon såhär när ni ej har nån aning om vad de går igenom. Vissa har det svårt, vissa går igenom skitiga år med en oändligt mängd av otur. Ändå vill de bara uppfylla drömmar såsom alla andra.

För de som erbjöd faktiskt hjälp eller andra alternativ till mitt läge, tack så mycket 🙏

Tror du Johans MC sparat din felsökningsorder och allt finns nedtecknat där?

Sen en stilla undran till, finns det en annan verkstad som du kan ta den till som kan läsa det istället för Johans?
Måste det vara märkesverkstad eller går det bra med en duktig mekaniker som inte nödvändigtvis är en KawaSuzTriuApril-verkstad?
Ingen aning om allt det där faktiskt. Kanske kan kolla.

OK - nu vet du vad alla tycker om din idé.

För att fixa problemen du har behövs

Två bromsskivor - tycker du borde kunna byta själv framför huset (du nämnde garagebygge, då borde det finnas yta nog på tomten att ställa upp hojen) - två skivor kostar ?

Gaffeltätningar till båda benen - benen lossar du svinlätt när framhjulet ändå är borttaget. Gaffeln skall isär - hur den sitter ihop vet jag inte, men det brukar gå att lura ut om man tar fram reservdelskatalog - bild bifogas, ser inte så komplicerat ut
View attachment 518980
När benen är loss behövs skruvstycke - ta isär gaffeln, lossa tätningar o skrapring försiktigt (bänd ut med trä eller plastunderlägg så att gaffelbenet inte skadas)
Montera ny tätning - du kan behöva en hylsa/distans/rör i rätt dimension, men du gillade att meka så kanske inte fel att skaffa, sätt ihop gaffeln utan att skada tätningen, fyll olja, montera. Kostar: Packningssats + evt. specialverktyg i form av hylsa o kanske något att pressa ihop fjädern med.

När benen ändå är av så kan du ge dig på styrlagren - bild bifogas
View attachment 518981
Troligen måste du lossa styret för att komma åt övre muttern. Lossa, lyft av gaffelkronan, knacka ur lagren, gör rent, montera nya lager (fetta in?). Kostar: Lagersats

Allt detta borde du kunna göra på samma plats som du nattparkerar hojen

Är det akutfix som krävs så byt bara skivor o läckande benet nu o gör resten under vintern.
Tack för insatsen. Har faktiskt den officiella service manualen till min hoj (2019 kawa zx6r) och allt står där. Det är som sagt verktygen som saknar och nåt sätt att lyfts hojen. Har ju borde främre och bakre depåstöd men de kommer ju såklart inte duga. Bara den speciella nyckelhubudet för att lossna insidan av vardera gaffel ligger på ungefär 1200kr. En metal bit lika stor som min handflata. Hittar inga andra alternativ.

Och när de ändå har hjulet av for bromsar är det snabbt gjort att fixa gaffelben med. Lossa övre styrhalva, lossa sedan topplocket på benet, och lossa sedan nedre styrhalva, samtidigt som du håller i gaffelbenen så det inte bara ramlar ur och potentiellt stöter i något hårt och vasst och blir dyrare att fixa. Sedan hittar du någon YouTubevideo som tydligt visar hur man delar och sätter ihop benet. Har du inte några fjäderkompressverktyg det vara bra att ha en polare med som inte är helt dumt i huvudet, annars känns det som om det behövs tre händer.

Tack för insatsen. Jo kan säkert lösa allt själv. Det är som sagt tillgång till verktygen som är svårt. Har faktiskt hittat en pensionerad mekaniker som sa han kan lösa det billigt så länge jag avmontera gaffeln själv för han oxå har ej ett sätt att lyfts just min hoj (19 kawa zx6r). Egentligen vill mam ju lösa allt själv också för man tycker ju det är roligt! :)

Du bor rimligen i Göteborg (Johans o Chalmers pekar på det).
Kan du köra hojen tillsvidare eller står den still tills den blir lagad?

Oavsett vilket så ställ den på "gamla garagets" plats när du meckar. Om du inte kan hänga i något tak så bygg en ställning (två ben o tvärslå) som du kan hänga hojen i.

Lägg upp en bild på det "speciella nyckelhuvudet"

Jag har inte tid att fixa hojen åt dig (ett par resor kommande månad) men hör av dig om du vill ha tips o evt. kan jag ha en del verktyg du behöver. Jag jobbar inte längre men gillar att meka då o då om det är bekväma jobb så evt. kan jag fixa lite åt dig men inte nu

Gör en plan! Se det som ett jobbprojekt.

Och..... bryt inte ihop för att forumet har synpunkter på ditt inlägg, tycker inte att någon varit orättvis, men här är det raka puckar som gäller. Bor du i Göteborg så är du van vid spydiga svar och elakheter med glimten i ögat. Stanna kvar på forumet så kommer du ta till dig mycket bra information

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman