"Hackig" inbromsning VFR 750F

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
Hej! Har en VFR 750F -89 som "vibrerar" i styret när man bromsar. Det liksom hugger, hackar eller vad man nu ska säga. De fel jag kan tänka mig är skev bromsskiva, sitna styrlager eller om det är nåt mysko med bromsbeläggen. Nån som kan säga vad det är?

skivor

Mest troligt är skeva skivor eller defekta skivor.
Kan ju dock kommit av att du haft/har dåliga/slutkörda belägg.

Man kan ju få väldigt speciell känsla om styrlagret är kass/glapp i samma veva.

/R

Som sagt, högst sannolikt skeva skivor. När uppstod det? Startat med låstet i skivan någon gång?
Om du kör långsamt och bromsar, pulsar det i handtaget då? Vibrerar mer å mer ju fortare det går?

Skeva skivor..

Dessa skivor tål inte hårda inbromsningar och den värme som blir vid upprepade bromsningar (bankörningar) kåp framhjul med flytande skivor..

Jag hade ett problem med samma symptom i somras och när vi bytte bromsbelägg så slapp jag det, då gick det hur jämt som helst att bromsa igen.

Ahh.. va jag saknar min VFR... (ibland).

Se till att ha rätt däckstryck i framhjulet.
Släpp styret försiktigt i olika farter och ser om det slår väldigt mkt...isf slitna däck.

Stå stilla med hojen och dra åt frambromsen. Tryck ihop gaffeln så hårt du orkar... Kontrollera så du inte har glappa mellan ram och styrhuvud.

Eftersom det vibrerar mera destå mera du bromsar så är det som de andra skriver en skev skiva! Palla up hojen under moton så framhjulet hänger fritt. Sitt framför hojen och ta ett stadigt tag med fingrarna om ena gaffelbenet och lås fast någon plastlinjal eller skjutmått med hjälp av tummen så att den precis nuddar skivan. Rotera hjulet. Skrapar det i då och då... så har du en skev skiva. Givetvis kan man sätta en mätklocka och mäta hur mkt skevheten är. Finns angivet någonstans i mekhandboken hur mkt skevhet som man kan ha med gott samvete. Kontrollera på bägge sidorna så ser du vilken skiva som har skitigt sig.

//KaliZ

Last edited:
tack alla, och så följdfrågan: vad gör jag åt det? räcker det med att byta bromsskivan eller? och vad kostar det, ungefär?

sätt cykeln på centralstödet, låt framhjulet gå fritt, snurra o titta/lyssna framifrån. du lär märka om den e skev.

om så är fallet, lossa framhjul, lossa skiva, montera på ny, kryss spänn bultar, färdig !

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år