Hackar vid inbromsning

cippran

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R - 98
Har mig en Kawasaki ZX7R - 96.
Upplever att den hackar/pulserar vid inbromsningar med frambromsen i hastigheter 50-150 km/h. Upplever det bara när man bromsar "lagom".
Letat runt på forumet och hittat tips om att det kan vara skeva skivor. Har haft hojen i cirka 4 veckor.

Vad kan det annars vara?
Styrlager? Bromsbelägg?

Tack på förhand.
 
Last edited:
när min va sådan va de luft i systemet
 
Hade en gång en skiva med en kass nit på. det kändes som konstiga vibrationer.

Prova o knacka på nitarna så lär du märka om en av dom är mycket lösare än de andra.
 
Råkat ut för samma sak nu, känns som antingen lösa skivor eller att beläggen "glider" hacketihack
 
Frågan är hur mycket man vågar köra med den innan det är åtgärdat!? Tänkte försöka åka förbi en verkstad i veckan men tills dess...
 
Några andra tips?
Pratat med verkstaden idag. Den ena var osäker på vad det kunde vara och ville ta 900kr för en felsökning och den andra verkstaden sa direkt att en skiva var skev.
 
Jag rengjorde skivor och ok - hjälpte inte.
Sedan bytte jag till olika bromsbackar - hjälpte inte.
Till slut bytte jag rubbet till original grejor, både skivor och backar - Voila.
Det blev bra.

Vart rätt dyrt att trixa med olika pirat backar innan jag gav upp det spåret..

Jag hade dock pulseringar ända ned till noll i mina båda fall.
 
Så hur går jag vidare tycker du?
Ta bort ett ok eller en skiva i taget och provkör, försvinner problemet när en skiva är borta så är det ju där problemet ligger. Men tänk på att sätta fast oken ordentligt när du tar bort dom, och lägg något riktigt hårt mellan beläggen så att dom inte kolvarna ploppar ur när du bromsar, då får du helt andra problem! :fakta
 
Hej du! Jag har en skiva till din hoj om du behöver den .
Mvh Per :squid
 
Vettifasen om jag vågar plocka bort ok och grejer själv dock. Hyfsat ny på att mecka och har än så länge bara gett mig in på oljebyten och enklare justeringar. Att ta bort ok vågar jag nog inte göra själv.
 
Min hoj skakade under alla slags inbromsningar. alla mina nitar på bromsskivorna hade kärvat. sprutade på lite låsvätska för att kunna rubba dem och sen juckade jag alla nitar och skivan tills att det gick att snurra på nitarna och att skivan gick att röra i nitarna. Fungerar kano
n n
 
Min hoj skakade under alla slags inbromsningar. alla mina nitar på bromsskivorna hade kärvat. sprutade på lite låsvätska för att kunna rubba dem och sen juckade jag alla nitar och skivan tills att det gick att snurra på nitarna och att skivan gick att röra i nitarna. Fungerar kano
n n

Ska prova det, annars ska jag sälja den som en -98 med ABS :D
 
Tack för bra tips som vanligt här på Sporthoj. Ska köra förbi en verkstad idag som lovat att provköra den och se vad dem säger också. Sen blir det att kolla lite nitar, belägg etc.
 
Vettifasen om jag vågar plocka bort ok och grejer själv dock. Hyfsat ny på att mecka och har än så länge bara gett mig in på oljebyten och enklare justeringar. Att ta bort ok vågar jag nog inte göra själv.
Det är två bultar du ska lossa, och sen är det bara att lägga in något 4-5mm tjockt och hårt mellan beläggen och dra ett varv silvertape runt så det ligger kvar. Sen tejpar du bara fast oket på gaffelbenet. Du ska ju inte ut å toppfartstesta hojen, en inbromsning från 70-100 ger ju svar på dina frågor.
 
Min hoj skakade under alla slags inbromsningar. alla mina nitar på bromsskivorna hade kärvat. sprutade på lite låsvätska för att kunna rubba dem och sen juckade jag alla nitar och skivan tills att det gick att snurra på nitarna och att skivan gick att röra i nitarna. Fungerar kano
n n

Skall nitarna sitta så passa att man med fingrarna enkelt kan snurra dem. Vad bör man i så fall smörja upp dem med, vill ju inte ha nått skit på skivan.
 
Jag hade gjort så här.
Låna en indikatorklocka (med 100 dels mm skala). Den ska ha magnetfäste (finns nog på alla mekaniska verkstäder). Palla upp framhjulet och fäst klockan på undre gaffelben och mät om skivorna slår. Är dom ok byt belägg. Kvarstår problemet gå till mc-verkstad.
 
Jag hade gjort så här.
Låna en indikatorklocka (med 100 dels mm skala). Den ska ha magnetfäste (finns nog på alla mekaniska verkstäder). Palla upp framhjulet och fäst klockan på undre gaffelben och mät om skivorna slår. Är dom ok byt belägg. Kvarstår problemet gå till mc-verkstad.

och hurfan ser du med indikatorklocka om en flytande skiva är ok?

sen är det väl oftast inte att skivan är skev i sidled, utan att den är olika tjock på olika ställen pga slitage, så en micrometer och lite tålamod är nog ett bättre verktyg
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top