hackar och skjuter skarpt

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Gixxer 750 -98
Min gixxer 750 -98 (sprut) fortsätter att vålla mig lite problem. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Igår när jag körde hem så åkte jag en extra vända och blåste på lite. När jag närmade mig hemmet och rullade på tomgång så dör hojen helt plötsligt. Jag rullar vidare och släpper ut kopplingen och den hoppar igång igen men går riktigt illa hoppar fram och skjuter avgasknall.

Idag åker jag till jobbet på hojen (måste prova igen) och symptomen är följande...

Startar utan problem, kör iväg och den hackar lite framåt på lågt varv. Under tiden man gasar över ~3000 varv så drar den jämt och fint och även om man lägger sig på ett jämt varvtal över ~3000. Men däremot så fort man släpper av på gasen så att det saktare och på lägre varvtal så börjar den hacka och dör.

Någon som har en aning?

Tack

Att dom hoppar å hackar på låga varv är ju ett kännetecken, lite som att vatten är blött :hihi

Men det där med att den dör är ju lite sämre. Har du gjort något med den på sistone? Hur gammalt är batteriet? Har du mätt spänningen över det på tomgång och 4k varv?
Har du några felkoder? Om du slår av tändningen, byglar dealer mode-kontakten (sitter bakom vänster bakkåpa, liten fyrkantig sak med gummituta på) så ska det stå c00- istället för motortemp i displayen. Kolla så att det inte står tex c00_ istället, i så fall står TPS'en fel! Dock rackarns lätt att justera, om man har torx med sånt där stift i mitten :)

Att dom hoppar å hackar på låga varv är ju ett kännetecken, lite som att vatten är blött :hihi

Men det där med att den dör är ju lite sämre. Har du gjort något med den på sistone? Hur gammalt är batteriet? Har du mätt spänningen över det på tomgång och 4k varv?
Har du några felkoder? Om du slår av tändningen, byglar dealer mode-kontakten (sitter bakom vänster bakkåpa, liten fyrkantig sak med gummituta på) så ska det stå c00- istället för motortemp i displayen. Kolla så att det inte står tex c00_ istället, i så fall står TPS'en fel! Dock rackarns lätt att justera, om man har torx med sånt där stift i mitten :)

Att det hackar lite på låga varv kan jag köpa, men det här är ett nytt beteende som inte funnits tidigare. Har också funderat på batteriet, skulle det kunna ge dom är symptomen?

Dum fråga kanske men vad är TPS:en?

Trottel position sensor..mao sensor för att känna gasspjällets läge..

Dum fråga kanske men vad är TPS:en?
Om man inget frågar får man inget veta! :fakta :)
Som Ec sa, den känner av gasspjällens läge, svart liten sak som sitter på högra sidan av insprutsbryggan. Flyttar den på sig kan det bli knas, eller om den går sönder, det är ju rörliga delar i den. Jag har för mig att det är vid 1500varv/min man ska justera in den, men jag är bara 99% säker. Hursom, ställ hojen i dealer mode, slå på tändning å starta motorn. Pilla lite med "choken" på styret så tomgången ligger på 1500 och kollar i displayen. Står det c00- är allt frid å fröjd. Annars lossar du lite på TPS'en och justerar den så strecket är i mitten, kolla att det stämmer när du har dragit fast den sen också!

Om man inget frågar får man inget veta! :fakta :)
Som Ec sa, den känner av gasspjällens läge, svart liten sak som sitter på högra sidan av insprutsbryggan. Flyttar den på sig kan det bli knas, eller om den går sönder, det är ju rörliga delar i den. Jag har för mig att det är vid 1500varv/min man ska justera in den, men jag är bara 99% säker. Hursom, ställ hojen i dealer mode, slå på tändning å starta motorn. Pilla lite med "choken" på styret så tomgången ligger på 1500 och kollar i displayen. Står det c00- är allt frid å fröjd. Annars lossar du lite på TPS'en och justerar den så strecket är i mitten, kolla att det stämmer när du har dragit fast den sen också!

Tack :pannkyss

Då kommer nästa fråga...

Hur ställer jag hojen i "dealer" läge :va

Sitter det nåt soppafilter nånstans på gixxer 750 98 som har grisat igen :va

Japp, inne i tanken, bredvid pumpen. Kostar 700-nånting orginal :tummenupp
Eller så köper man ett likadant på Biltema för 13kr :D Fast det är klart, då kommer ju styret lossna å sadeln bli möglig :rolleyes:

Tack för tipset, kanske är värt att byta?

För att uppdatera lite...

Har bytt batteri, det var lite halv ruttet. Hällde i STP injection cleaner i tanken. Hittade en kontakt bakom vänster bak kåpa där kontakten hade smält och eroderat. Det skapade väl nån kortis så det är väl inte så konstigt att den gick kass.
Men det måste ju finnas nån orsak till att kontakten smält :confused:

Nåja, jag klippte bort kontakten och lödde ihop kablarna snyggt och fint.

Hojen startade riktigt fint, körde runt lite sakta och den uppförde sig som vanligt. Härligt tänkte jag :tummenupp

Var precis ute på en repa och detta hände. Kom ner på en lång raka mellan 2 ängar, gasade på 2:an vid 10 000 varv så bara tar det liksom stopp, som om den inte ville varva mer än så, la i 3:an gasade på exakt samma sak.

Jag körde på i lugnt tempo för att se om den betedde sig konstigt. Men den beter sig precis som vanligt hela tiden. Men nu vågar jag inte gasa för det är fan läskigt när det bara tar stopp vid 10 000 varv. Tänk om man ligger i en kurva :skrämd

Är det någon som vet vad det kan bero på? Vad är fel på min hoj?

Nu har jag även kollat TPS:en den visade -c00 på 1200RPM. Så det verkar ju sjysst.

Nån som har något annat jag ska kolla som kan ge upphov till det konstiga beteendet?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back