Hackande DVD-avspelning, rengöring är nyckeln?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har både googlat och sökt här, men hittar inget. Jag har en äldre DVD-spelare (3 år), och har fått problem med uppspelning av en del DVD-skivor. De funkar i datorn, men sämre i DVD-spelaren. Finns det någon rengöring som ev. kan hjälpa, eller är det bara att tjacka nytt? Videobandspelare har ju en mer mekanisk avläsning, men kan linsen/linserna bli skitiga ändå, och skulle det hjälpa att göra rent?

Ibland kan en rengöring lösa problemet men oftast måste lasern justeras, båda två bör göras av en serviceverkstad.

Hade ett liknande problem med min DVD, fick ta på en rengöringssats för CD/DVD som skulle funka klockrent enligt försäljaren. Resultat fullkomligt värdelöst märkte ingen skillnad alls.
Min rekomendation NETONNET DVD spelare 399sek!!! Då kan man byta en tre fyra st per år!!

sandstream skrev:
Ibland kan en rengöring lösa problemet men oftast måste lasern justeras, båda två bör göras av en serviceverkstad.
Wow, vilket orakel SH är :tummenupp
Följdfråga, vad kostar en sån operation på ett ungefär?

HansJ skrev:
Wow, vilket orakel SH är :tummenupp
Följdfråga, vad kostar en sån operation på ett ungefär?
Vet tyvärr inte, ibland är det vi som står för kostnaden (men jag sköter inte ekonomin) och ibland är det tillverkaren som tar det på garanti.

Du kan prova att kolla verkstäderna som finns här så kanske någon kan ge dig ett pris: http://www.assistkedjan.se/

en rengöring och justering ligger nog runt 500 - 1000 är det ingen värsting dvd är det nog bättre att köpa en ny!

Jag gissar på att det är dvd-spelaren som är långsam på att avkoda skivorna.... Det är bla det här som skiljer en bra spelare från en mindre bra.

lappmögel skrev:
Min rekomendation NETONNET DVD spelare 399sek!!! Då kan man byta en tre fyra st per år!!
jo men då får du dålig kvalitet också. Det är inte bara hållbarhet som kostar. Helt klart mycket bättre att lägga ner 3500-4000kr på en spelare som håller, har bra bild och bra ljud. (i jämförelse med nettonnet spelare iallafall)

Prova öppna den och rengöra lasern med sprit och en tops :mattias

Det råkar inte vara så att Du bara har problem med utländska titlar?
Hackande bild är ett vanligt fenomen när man kör NTSC filmer på en PAL spelare.
Prova i så fall att sätta den på "auto" eller rätt bildavkodning.

Trådskaparen skriver att han har fått problem och det tolkar jag som att det har fungerat bra tidigare.
Har jag fel?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back