Hacka trådlöst? =)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har funnit att Mälardalens högskola har ett trådlöst internet för studenter. Det är utsatt som osäkert och jag måste klicka i att man ska godkänna den osäkra anslutningen. Alltså utan lösenord m.m. Nu så när jag är uppkopplad, med låg / dålig signal, så vill inte själva internet poppa igång. Det kommer till "cannot find server". Vilket förstås betyder att det behövs lite speciella inställningar för att komma igång, typ proxy eller IP-nummer.

Nu vill jag fråga bara om det går att komma runt? eller nått. Vill testa o se om man kan få leka lite på gratis internet tills dess att jag fått eget draget.

Nätverk är inte riktigt min specialitet, men "osäker anslutning" betyder väl bara att trafiken inte är krypterad? Du kommer nog behöva ett konto hos skolan för att komma in på nätet, förutom rätt inställningar i nätverket.

Får du ngn IP-adress?
Får du ngn DNS?

Får du inte så kan du ju börja med att testa att sätta ngn fast ip på ngn lämplig siffra
192.168.x.x

DNS tror jag det ev ska finnas några publika som man kan använda sig av..

Testa pinga lite för att se om du har kontakt med ngt i nätet i övrigt..
T.ex börja med routern, och se om du kan surfa in på den.. etc

jag testade att reparera och söka ny IP men fick då ett felmeddelande. Sedan kom vad jag tror var defautl IP-adress. 172.yada yada något. Såg inte ut som en vanlig man får vi router 192.168 osv. Gateway blev oxå 255.255.255.0.
DNS publika? som i.. jag är inte sååå profssig på detta.

hur kan man via dospromt pinga servern o kanske luska fram inställningar? :)

Trixet är ju att du inte kan pinga något om du inte sitter på det LANet..
Du skulle ju kunna chansa på att routern sitter på 192.168.x.1 eller kanske 192.168.x.254

Sätt din dator på fast ip med början på 192.168.0.x och pinga lös.. fortsätt så till 192.168.254.x
Har du tur så hittar du kanske ngt.. men det känns ju lite ineffektivt så det finns säkert ngn som kan mer om det här och vet hur man borde göra.

Istf att pinga så är väl en scanner att föredra, så du kan dra igenom alla ip från 1.254 på det nätet och se ifall det finns ngt där. typ SuperScan (förmig det heter så)

Säkert så involverar "rätt sätt" någon sorts sniffer för trådlösa nätverk eller så och lyssna på trafiken som åker förbi och analysera den eller ngt.. typ.. :)

172.x.x.x låter som publik ip-adress. Inget konstigt alltså, mälardalens högskola har förmodligen en pool med publika ip-adresser för alla som är anslutna via deras nät. Testa att köra tracert i kommandoradsfönstret och se var det stoppar.

Egentilldelade ip-adresser börjar på 169.

Coola Ola skrev:
172.x.x.x låter som publik ip-adress. Inget konstigt alltså, mälardalens högskola har förmodligen en pool med publika ip-adresser för alla som är anslutna via deras nät. Testa att köra tracert i kommandoradsfönstret och se var det stoppar.

Egentilldelade ip-adresser börjar på 169.
Ja just det... tänkte inte ens på det när jag läste..

Men gateway 255.255.255.0 verkar ju skumt... om han inte läst på nätmask ist.. :)

öh jag har testat o meka lite. funka inge bra. hursomhelst.

Skapat en ny tråd. har en ny lösning på det hela kanske.

Saken är den att alla skolor med trådlösanätverk kräver att man ska logga in på deras gateway så att dom vet att användaren är behörig och kan logga all trafik till ett specifikt konto.

Börjar man sniffa efter ett konto så är man på väg att göra något brottsligt.

Ladda ner "Knoppix" bränn ut det på en cd, boota up (Linux Live skiva) starta "Airsnort" som ligger med i det, sätt nätverkskortet på "monitor" med kommandot "iwconfig wlan0 mode monitor" obs, wlan0 är nätverskortet och det kan heta något annat. Och sen så sniffar du av lite ;).

För att hoppa tillbaka från monitor så skriver du in samma fast med "managed" istället.

MEN.

Nu är det olagligt
Det krävs ca 1 miljon paket innan Airsnort kan knäcka nyckeln om de mot förmodan använder sig av "WEP". Och sen så väntar du, du kan ju alltid hoppas på att det är mycket traffik på nätet för annars så tar det tid.

Skulle det vara WPA så kan du glömma projektet, för det finns i dagsläget ingen algoritm som kan knäcka den.

Sen så får du även ta reda på ip adressen till gateway´n om det mot förmodan är statiska adresser, nästa steg är att ta reda på huruvida de använder sig av "mac låsning", gör det så, så får du helt enkelt ta och sniffa av nätet igen för att se någon lämplig klient du kan klona, nu kommer det, det absolut svåraste.

Klona den adressen nu, och sedan så finns det ett program som kan skicka ut förfalskade flaggor som ser ut att komma från GW´m /AP´n som ber klienten att stänga ner förbindelsen, och voila, Nu har du kommit in ;)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back