hack i kopplingsnav

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Har haft lite problem med att det känns "knackig" när jag växlar, framförallt på lägre växlar och det var en del annat som fick mig att tro att det berodde på kopplingen inte kopplar ur ordentligt. Rev kopplingen idag för att kolla och mycket riktigt så var det små hack i kopplingsnavet eller kopplingstrumman eller vad det kan kallas. Hade det varit kopplingskorgen så hade det ju varit en baggis att fila till men kopplingsnavet är verkar krångligare, spåren där kommer oundviklinge bli lite djupare om jag börjar fila på spårens "sidor".

En säkert mycket dum fråga men är det en extremt dålig idé att fila på kopplingsnavet då det sitter på plats (med tanke på metallspån som säkert kommer fastna på alla möjliga jobbiga ställen)? Hela kopplingskorgen sitter fast med en stor mutter som verkar säkrad med något sorts clips som gör att man inte kommer till med en hylsa. Kopplingsnavet har ju dessutom inget mothåll förutom om man lägger i en växel och håller emot på bakhjulet men det känns inte som det bästa sättet.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda