Hack i hjälmen

SpeedAbuser skrev:
Hoppas du skojar, för jag har då inte lust att betala dina hjälmar genom höjd försäkringspremie för gemene man.

Klart som fan att en hjälm inte funkar sämre bara för att man tappat den i marken!


Jag tror inte du får höjd premie om han tar ut den på sin hemförsäkring !


// TOK :fyllisar
 
Therudeboy skrev:
Min kolfiberhjälm är tappad ett antal gånger men den höll när jag klota i hög hastighet i sommras. Så jag tror det bara är försäljarsnack det där med att man måste köpa ny när den bara är tappad.

Har för mig att det står i KK boken också, dock så gäller det inte hjälmar gjorda av plast, dessa ska tydligen tålas att tappas flera gånger.


SpeedAbuser skrev:
Klart som fan att en hjälm inte funkar sämre bara för att man tappat den i marken!

Om man råkar tappa hjälmen och det blir en spricka i den som man inte ser med ögat då ?
Påverkar inte denna spricka hjälmens egenskaper då den utsätts för en kraftig stöt/smäll vid te.x en krasch ?
 
Last edited:
burner skrev:
Har för mig att det står i KK boken också, dock så gäller det inte hjälmar gjorda av plast, dessa ska tydligen tålas att tappas flera gånger.



Kan vara så, men själv hade jag aldrig köpt en ny hjälm för att jag hade tappat den i marken. Men nu när min hjälm har smakat asfalt i hög fart så är det en annan sak.
 
Therudeboy skrev:
Kan vara så, men själv hade jag aldrig köpt en ny hjälm för att jag hade tappat den i marken. Men nu när min hjälm har smakat asfalt i hög fart så är det en annan sak.

Samma här, blir lite väl mycket pengar på hjälmar om man måste
köpa minst 1 ny hjälm varje sommar.

Man lever inte som man lär :brinnerup
 
SpeedAbuser skrev:
Hoppas du skojar, för jag har då inte lust att betala dina hjälmar genom höjd försäkringspremie för gemene man.

Klart som fan att en hjälm inte funkar sämre bara för att man tappat den i marken!
.

Nu är det ju sjukhuskostanderna som kostar för ett försäkringsbolag, alltså operation, rehablitering mm. Det är inte rep. av kåpor till MC & dyl den kostaden är som en fis :fart i en vind för försäkringsbolagen.

Inte byter jag hjälnm om jag har tappat ner den i marken & det inte har blivit nå på den, men däremot dom gånger jag har bytt hjälm så har det blivit gropar/jack i hjälmen.

För det första, så är det ju upp till var & en om dom vill köra med en skadad hjälm eller inte.
För det andra så går detta på hemförsäkringen, så det är inte pga. det mc försäkringen har blivit dyr, det är pga av alla dödsfall & personskador.

För det tredje så har jag min hemförsäkring på ett bolag som inte försäkrar motorfordon.
 
SpeedAbuser skrev:
Hoppas du skojar, för jag har då inte lust att betala dina hjälmar genom höjd försäkringspremie för gemene man.

Klart som fan att en hjälm inte funkar sämre bara för att man tappat den i marken!


Men varför ska jag inte ta ut en ny hjälm om jag har rätt till det, jag betalar ju xtra för denna drulleförsäkring. Det är ju som om du skulle vurpa med MC & tänka, nja jag tar nog inte ut något nytt på försäkringen ändå jag har vagnskadaförsäkring, jag höjer ju premien för alla andra sporthojjare om jag gör det ??????????
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top