hack i bromsokskolvar

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Håller på att renovera bromsoken fram på pärlan och det är lite jack i några av kolvarna (4st). Man kan se dem om man tittar noggrant och känner dem med nageln. Ett av dem kan man nästan fastna med nageln i.

Frågan lyder om man kan göra något åt dessa? Slipa/putsa?
Eller behöver jag köpa nya? Som "tur" är så är det spritt på små och stora kolvar och i rätt sammansättning så endast en kolvsats skulle behövas för att fixa båda oken.

Jag har redan inhandlat nya packningar.

Har bilder hemma som jag kan slänga upp ikväll om det skulle göra någon nytta.

Det blir inte sämre tryck mot Bromsklossarna för några små jack på kolvarna, det kan jag lova dig. Hur dom har uppstått är dock en annan femma. Kan vara någon klåpare innan dig som har tryckt ut kolvarna med ett stämjärn, när dom bytt klossar..

Riskerar jacken att riva hål på tätningarna så byt annars låt det vara.

Jag har inte haft något läckage innan, så då kanske de fortfarande funkar?

Anledningen till att jag pillade på dem var att bromsverkan inte riktigt kändes som "sporthojsnyp" och när man pumpade ut dem så var vissa kolvar inte lika glada i att röra sig som de övriga. Märktes rätt tydligt när man sedan tryckte ut dem med tryckluft. ett par var inte så villiga att röra sig utan att fick motioneras en del innan jag fick ut med.

Så er rekomendation är att inte göra nåt alls, utan bara göra rent oken och i med de nya packningarna?

Jag har inte haft något läckage innan, så då kanske de fortfarande funkar?

Anledningen till att jag pillade på dem var att bromsverkan inte riktigt kändes som "sporthojsnyp" och när man pumpade ut dem så var vissa kolvar inte lika glada i att röra sig som de övriga. Märktes rätt tydligt när man sedan tryckte ut dem med tryckluft. ett par var inte så villiga att röra sig utan att fick motioneras en del innan jag fick ut med.

Så er rekomendation är att inte göra nåt alls, utan bara göra rent oken och i med de nya packningarna?

Är jacken i tätningsytan och så långt in att de kommer i kontakt med tätningarna skulle jag byta. Annars inte..

Här kommer bilderna

Här är bilderna på kolvarna.

Antagligen har det renoverats av förgående ägare då det var olika färger/material på kolvarna.

Bifogat

• DSC_0720x.jpg
    DSC_0720x.jpg
    116.9 KB · Visningar: 53
  • DSC_0722x.jpg
    DSC_0722x.jpg
    105.3 KB · Visningar: 49
  • DSC_0726x.jpg
    DSC_0726x.jpg
    94 KB · Visningar: 47
  • DSC_0728x.jpg
    DSC_0728x.jpg
    102.4 KB · Visningar: 51
  • DSC_0730x.jpg
    DSC_0730x.jpg
    115.5 KB · Visningar: 53
Jag hade slipat bort så de inte är några vassa kanter, och använt dem .. Jag har sett MYCKET värre som funkat

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back