Ha damen bak på bana

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tänkte låta kärringa åka med ett par pass nån dag. Vad ska jag tänka på för att hojen inte ska överraska mig för mycket? Hon väger typ 60 och jag 105. Kör annars i snabb/racegrupp men tänkte flytta ner till medel detta tillfälle. Har en orginal gsxr -99 med hårdare fjädrar i bak och fram och pirellislicks. Någon skrev nånstans att skruva upp förspänningen en smula, så det tänkte jag göra. Även att öka returen rekommenderades. I nuläget är fjädringen standardinställd.

Ta det lugnt och känn dig för tills både du och kärringa vant sig vid känslan.

Äsch, glöm det. Sist jag skjutsade tanten på bana undrade hon varför jag inte körde fortare...

Last edited:
Eller låt henne åka bakpå en hoj som är anpassad för ändamålet med en tränad pilot. www.ottojohansson.se

Ah, och sen kan jag ju låta henne fjällvandra med Ola Skinnarmo istället för mig. Och skicka henne till mallis med Peter Siepen och Samir Badran. Och nuppa henne kan ju Peter North eller Samson Biceps göra! Så att det är tränade proffs för ändamålet som gör saker med henne, det är ju det viktiga när man delar upplevelser tillsammans med sin partner.

Ah men ändrade inställningar på hojen och sånt?
Mer förspänning så hojen går högre, möjligen mer komp så den går ihop långsammare och lite mindre retur så den orkar tillbaka som innan. Men framförallt höjden, räkna med att den blir låg och tung att svänga.

Jag har haft damen bak på Knutstorp, Kinnekulle och Gälleråsen. A och O är att hon vet hur hon ska bete sig
dvs
när vänsterkurva närmar sig så ser hon över min vänstra axel
när högerkurva närmar sig så ser hon över min högra axel
och när jag hänger ut då följer hon med så huvudet alltid är över min axel.
Det som funkat bäst för en nybörjare som jag är att hon åker med vart annat pass.

Den SMC-instruktör som på Knutstorp såg hur vi kämpade och tog med henne på sin ducce är klart värd en guldstjärna. Bättre lärare än jag.....såklart.
Efteråt gick det mycket bättre.
Hon hade åkt ca 30 mil MC innan Knutstorp.

Åkte bak på Backlund för några år sedan, efter det åker jag INTE som passagerare mer!!!
Inte bak på hoj, inte i bil, inte tåg, inte flyg, inte någonting!
Låt henne vara i fred:D

Åkte bak på Backlund för några år sedan, efter det åker jag INTE som passagerare mer!!!
Inte bak på hoj, inte i bil, inte tåg, inte flyg, inte någonting!
Låt henne vara i fred:D

:) Låter som om du fick en sjuhelvetes åktur........hehehe.

Ah, och sen kan jag ju låta henne fjällvandra med Ola Skinnarmo istället för mig. Och skicka henne till mallis med Peter Siepen och Samir Badran. Och nuppa henne kan ju Peter North eller Samson Biceps göra! Så att det är tränade proffs för ändamålet som gör saker med henne, det är ju det viktiga när man delar upplevelser tillsammans med sin partner.

:tuttar :D

Det verkar inte som du skjutsar tanten (eller nån annan heller) så ofta.
Så, skit i o skruva på hojen. Kör ordentligt o anpassa din körning efter de förändrade egenskaperna.

:tummenupp

Jag har haft damen bak på Knutstorp, Kinnekulle och Gälleråsen. A och O är att hon vet hur hon ska bete sig
dvs när vänsterkurva närmar sig så ser hon över min vänstra axel
när högerkurva närmar sig så ser hon över min högra axel
och när jag hänger ut då följer hon med så huvudet alltid är över min axel.
Det som funkat bäst för en nybörjare som jag är att hon åker med vart annat pass.

Den SMC-instruktör som på Knutstorp såg hur vi kämpade och tog med henne på sin ducce är klart värd en guldstjärna. Bättre lärare än jag.....såklart.
Efteråt gick det mycket bättre.
Hon hade åkt ca 30 mil MC innan Knutstorp.

Tack för tispet :) ska dit nästa vecka med Regeringen hoppas de kan lära henne hur man ska göra bättre än jag ;)

______

kontoret med smarta lösningar

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...