Ha batteriet under kutsen

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Tja!

Håller på flytta upp mitt avgasrör så det ligger under sadeln istället. Men det medför att jag inte får plats med all el under sadeln.

Så om jag flytta batteriet och har den under kutsen istället skulle funka
Men blir det stoora skillnader i hur hojen beter sig då på vägen???

Hela avgassystemet kommer ju väga en del och sen plus batteriet där.

hur tar man bort en tråd?
kom precuis på att man kan ju ha en kille på 80 kg som åker med och det är ingen större fara. Fan då ska ju inte batteriet göra någon stor skillnad hehe

Last edited:
Avgassystemet skruvas ju fast i hojen så den vikten känns inte.
Möjligen vore batteriet, ifall du stoppar i ett bilbatteri.

Swedie skrev:
2599009 Avgassystemet skruvas ju fast i hojen så den vikten känns inte.
Möjligen vore batteriet, ifall du stoppar i ett bilbatteri.

det ska vara et vanligt mc batteri. Ska bygga en låda i aluminium eller annat material som kommer skruvas fast ordentligt.. så brode inte kännas mycket

All uppflyttning av tyngdpunkt är av ondo.

Uppflyttade rör är snyggt men väldigt ofunkis.
ett batteri i kutsen är dels högt upp, dels väldigt långt utflyttat frårn tyngdpunkten i hojen.

Alla vikter långt ut ger upphov till större svaj och flex i chassiet då de får längre hävarm och därmed längre kraftkomposant gentemot tyngdpunkten.

Skall du inte köra massa bana, eller tävla spelar det ingen teater, men det är iaf inte positivt för cykelns egenskaper.

Swedie skrev:
2599009 Avgassystemet skruvas ju fast i hojen så den vikten känns inte.
Jag kan köpa att det är värre med saker som flyttar på sig, tex tankväska som är tung, men inte sitter tight. Men nog känns väl all vikt som kommer högt eller långt bort, även om den är fastskruvad? :va

kom precis hem från garaget. Batteriet får inte plats under kutsen. Men kom på ett sätt att få allt att få plats under sadeln så mitt problem är löst

tack för alla svar..

Hoztic skrev:
2599100 Jag kan köpa att det är värre med saker som flyttar på sig, tex tankväska som är tung, men inte sitter tight. Men nog känns väl all vikt som kommer högt eller långt bort, även om den är fastskruvad? :va
jo, såklart känns det om det är ett tungt system. Det känns mest då på att fjäderingen kanske kommer ur balans pga vikt så långt bak (som fjädringen inte är van vid). Går ju att justera rätt.

Många kan faktiskt byta ut batteriet mot ett mindre utan att märka av det.

Dom flesta som åker sommar och inte har behov av att vispa omkring olja i minus 20,inte har stereo och så kan i dom flesta fall slänga i ett hälften så stort.

Bara det är ett kvalitetsacc av sluten typ med högt cca tal.
Typ gel accar t.ex.
Flera typer kan t.ex monteras liggande och medger ännu större val i placeringen.

På min hoj har jag t.ex reservkraftsaccar och med huvudbatteriet bortkopplat kan jag starta mcen med reserven som bara ligge på 3A - huvudbatteriet är på 14aH.
Mcen har visserligen 6Ah totalt i backuppen men det är för att klara att starta i minus 20 - men sommartid går det lätt.

Enda nackedelen jag kan komma på är att om du byter ut ett 14aH mot ett 8amps så kommer du få byta acc var 4 år i stället för vart 6 år då du har mindre marginelar mot batteriets kapacitets försämring med åren.

Hoztic skrev:
2599100 Jag kan köpa att det är värre med saker som flyttar på sig, tex tankväska som är tung, men inte sitter tight. Men nog känns väl all vikt som kommer högt eller långt bort, även om den är fastskruvad? :va

Mmmm precis som jag skrev...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...