H5n1

Chris Ash skrev:
Vad ska de lägga ner? Beredskapsplanen mot farliga smittor?

De ska överdrivas så mycket med allt... Smittan har väl funnits sen en 5-6 år tillbaka har jag för mig. Men nu är de jätte farligt, mycket skitsnack!

Rent generellt tycker jag annars att folk skulle kunna bli lite mer hygieniska av sig. Tvätta händerna oftare, hantera sin mat bättre och inte umgås med vilda fåglar. Fast det borde ju gälla annars också.

jag skulle väl kunna tvätta händerna lite oftare... hantera min mat... knappt jag får pyttipannan att hamna i stekpannan... och sluta umgås med vilda fåglar vill jag helt enkelt inte! :hördu

:blah

Lagom till våren när alla hojåkare ska in till MCD sveavägen. Ha ha va kul det kommer bli.

Men vad händer om min katt käkar en smittad fågel och sen gosar med mej?

Stackars pendlare i Stockholm. Varje dag dras tågen med förseningar, och när dom stackars resenärerna ska hem efter en jobbig arbetsdag står brandkåren på centralen för att spola av dom i karantän. Sen får dom stå och vänta på ett ca 20 minuter sent tåg, blöta i den råa kylan. Hihihihiiiii. :sjuk

Chris Ash skrev:

Fler människor har dött av när dom vatt förkylda....... dom har förstorat upp allt så in i he**te

Är det bara till Stockholm alla flyttfåglar kommer?

-Jag menar, dom kan ju hålla på att spola trottoarer och bildäck hur mycket dom vill där nere, men vad hjälper det om smittan får härja fritt i resten av landet?

Är det inte bättre att massproducera Tamiflu eller vad det hette, och massvaccinera svenska folket?

Eller är det som vanligt? Politikerna i Stockholm ser sig själva och alla andra stockholmare som överlägsna och mer värda än alla andra svenskar...? :blah

Chris Ash skrev:

97 personer har dött totalt över hela världen av H5N1, de flesta i u-länder. Känns det befogat att ha en "beredskapsplan" för detta? Snacka om hysteri. Som kontrast kan man tillägga att 18 000 barn dör varje dag p.g.a. av svält & sjukdomar. Fast det är ju i u-länder så de räknas väl inte. :rolleyes:

Valen skrev:
97 personer har dött totalt över hela världen av H5N1, de flesta i u-länder. Känns det befogat att ha en "beredskapsplan" för detta? Snacka om hysteri. Som kontrast kan man tillägga att 18 000 barn dör varje dag p.g.a. av svält & sjukdomar. Fast det är ju i u-länder så de räknas väl inte. :rolleyes:

Sen har vi ju den där andra virussjukdomen också, den där som vi inte har något botemedel mot, har 100% dödlighet och härjar vilt i u-länderna.. Vad var det den hette nu igen?

Halogen skrev:
Sen har vi ju den där andra virussjukdomen också, den där som vi inte har något botemedel mot, har 100% dödlighet och härjar vilt i u-länderna.. Vad var det den hette nu igen?

Nått på A tror jag.... eller de kanske var H!?!?! Hmmm

Det handlar om att förhindra smittspridning till tamfåglar, och inte direkt att förhindra att människor smittas. Risken att smittas av fågelinfluensan är ganska liten och det finns idag inga bevis för att någon smittats av vilda fåglar, utan de fall som man vet om kommer från personer som vistats nära smittade tamfåglar.

Problemet är idag att man egentligen inte vet så mycket om fågelinfluensan och därför finns många obesvarade frågor. Däremot så spelar ju Aftonbladet och Expressen på skrämseltaktik som vanlig för att sälja lösnummer.

Det är även beslutat att fågelinfluensan ska gå under smittskyddslagen som anmälningspliktig sjukdom.

N.Blomqvist skrev:
Är det inte bättre att massproducera Tamiflu eller vad det hette, och massvaccinera svenska folket?
Det finns idag inget vaccin mot fågelinfluensa, Tamiflu är en antivirusmedicin som i bästa fall halverar sjukdomstiden.

Qwerty skrev:
Men vad händer om min katt käkar en smittad fågel och sen gosar med mej?
Ännu finns inga exempel på att katter kan smitta människor, därmed inte sagt att de inte kan. Kunskap saknas.

Valen skrev:
97 personer har dött totalt över hela världen av H5N1, de flesta i u-länder. Känns det befogat att ha en "beredskapsplan" för detta?
Med tanke på att av ca 200 smittade personer har, enligt dina siffror, 97 dött, så känns en eventuell pandemi som ganska allvarlig eftersom det idag inte finns något skydd mot den. Att förhindra att smittan sprids är viktigt, men som sagt tidigare, inte av en direkt risk för att människor smittas.

Ref Socialstyrelsen smittskydd

hahahahahahahha så ni behöver gå till vetrinärer alltså.
här nere går vi till läkaren ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...