H. Bromsok utan bromsverkan efter däckbyte (på firma)

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Hej!

Jag lämnade in hojen (YAMAHA FZ6n -05) på en däckfirma idag för att byta däck, när jag fick tbx hojen så tar frambromsen längst in mot styret och det är bara ena bromsskivan (vänster) som bromsar. Höger OK har ingen pumpkraft alls.

- Ingen märkvärd nivå av bromsolja har försvunnit (dock ser man lite olja på utsidan av H. OK)
- Däckfirman har provat att lufta systemet utan resultat.
- V. bromsok ligger lite på mot skivan hela tiden medans höger skiva är iskall efter körning.

Däckfirman ska fixa detta på Måndag eftersom dom har orsakat problemet men jag tänkte börja felsöka på egen hand och nu har jag hittat en spricka i en plastpropp i H. OK (se bilder).

Frågan är:

Vad behöver bytas för att bromsen ska börja ta som vanligt igen?
Räcker det att byta plastproppen med sprickan i eller måste jag byta fler saker?

Övre bild = V. bromsok som fungerar och har plastproppen intakt.
Nedre bild = H. bromsok med sprickan i plastproppen och ingen bromsverkan alls.

Bifogat

• DSC_0562.JPG
    DSC_0562.JPG
    692.2 KB · Visningar: 189
  • DSC_0561.JPG
    DSC_0561.JPG
    762.9 KB · Visningar: 209
Gissningsvis behöver höger skiva bytas då de troligen tryckt den när de klämt av däcket i däckmaskinen.

Testa pumpa ett par gånger när du bromsar, tar det bättre är det troligen skivan.

Som sagt det är troligtvis e skev skiva, som slår in kolvarna.

Den sprukna "plastproppen" är såvitt jag kan se en damask som skyddar styrpinnen från smuts o damm.
Den skall givetvis bytas inom snar framtid men det är inte troligt att det är den som orsakar detta problemet.
Det kan vara som kommentarerna ovan att en skiva är skev men inte helt nödvändigtvis, prova om det går att pumpa upp tryck när den står still får du då upp trycket så att bromsen tar som den ska så låt den stå en stund och prova igen finns det då fortfarande tryck i systemet så är det inget läckage, och om du sedan kör en liten bit och trycket då försvunnit igen så är det ganska säkert skivan som är boven.

Varför har de varit igång och luftat bromsarna till att börja med? Finns ingen anledning att öppna systemet vid ett däckbyte.

Det ser inte ut som läckage, snarare att man labbat ner när man luftat. Sen ser skruvskallarna förjävliga ut - kan man inte vara lite försiktig när man handhar andras prylar?!?

Varför har de varit igång och luftat bromsarna till att börja med? Finns ingen anledning att öppna systemet vid ett däckbyte.

Det ser inte ut som läckage, snarare att man labbat ner när man luftat. Sen ser skruvskallarna förjävliga ut - kan man inte vara lite försiktig när man handhar andras prylar?!?
Ja, det låter ju helt klart som att det är klåpare som har varit i farten :(

Hjälpte en bekant med en likadan hoj och likartat problem.
Bromsen tog längst in och väldigt dåligt.

Visade sig att en glidbult till ena oket hade skurit i gängorna och satt lite snett, då kunde det oket inte röra på sig som det skulle.

Vi gängade om den skurna gängan och sen blev det bra.

Vad i hela friden har de gjort med dina skruvskallar? Det är fan mycket trådar med folk som råkat ut för klåpare vid däckbyte nu.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman