Höstens datum på Anderstorp med Fiver AB

Det var kul! Det känns i kroppen att det gick tre tankar sammanlagt.

För folk i gatgruppen, tänk på att om man skruvar av backspeglarna och lägger dem i depån så kommer de att vara helt nya och fina när man kraschar sönder resten av hojjen. Det, plus att det händer alldeles för mycket framåt för att man skall åka runt och titta i dem. Sandlådan kan komma otäckt nära om man inte har blicken framåt...

När man då har lämnat backspeglarna hemma så kan det ju kanske bli intressant att kika över axeln istället. Gör inte det. Vad som händer är att överkroppen vrids, med den armarna och balansen, och vips så har vi en ofrivillig sidoförflyttning=extremt inte bra.

Det finns aldrig något intressant bakom på en bankörning. Jämna, konsekventa och förutsägbara spår är bra, och kommer att se till att alla kommer hem i ett stycke, även om det finns folk som kör olika snabbt på banan.

Hej Ställer mig tacksamt och bugar för något som artade sig till en fantastiskt dag på banan. Vill hylla FIVER för att så bra ordnat och fixat hela arrangemanget.
Hoppas de som kraschade är utom fara och efter omständigheterna idag mår bättre.
Jag skulle också gärna vilja veta var alla de som fotat under gårdagens åkning har lagt upp bilderna någonstans om de lagt ut dem.
MVH Magnus

För folk i gatgruppen, tänk på att om man skruvar av backspeglarna och lägger dem i depån så kommer de att vara helt nya och fina när man kraschar sönder resten av hojjen. Det, plus att det händer alldeles för mycket framåt för att man skall åka runt och titta i dem. Sandlådan kan komma otäckt nära om man inte har blicken framåt...

När man då har lämnat backspeglarna hemma så kan det ju kanske bli intressant att kika över axeln istället. Gör inte det. Vad som händer är att överkroppen vrids, med den armarna och balansen, och vips så har vi en ofrivillig sidoförflyttning=extremt inte bra.

Det finns aldrig något intressant bakom på en bankörning. Jämna, konsekventa och förutsägbara spår är bra, och kommer att se till att alla kommer hem i ett stycke, även om det finns folk som kör olika snabbt på banan.

Kloka ord :mattias

ja verkligen kloka ord flera i gatgruppen som byte spår hejvild det är livsfarligt byt aldrig spår o speciellt inte på rakan. hade bla en svart cbr 600 framför mej vid sluttet av rakan som plötsligt vek av till vänster vart jag hade påbörjad omkörning fick bromsa hårt som tur hade jag ingen bakom mej kom ju ändå i nästan 250 knyck inte roligt om det smäller då. annars var det jätteskoj o ett bra slut på säsongen

Det är väl i princip rätt det du skriver, men i det här fallet var det för det första avflaggat. För det andra så var instruktionen att sträcka upp handen och byta spår på den aktuella rakan. Att slänga en blick över axeln innan hade kanske gjort skillnad.

På många banor runt om i Sverige så innebär rutinerna för att köra ut från banan (på bandagar) ett spårbyte, där man istället hade kunnat hålla idealspår och framförallt fart ytterligare en kurva.

Till sist - med den hets som råder hos enstaka deltagare - behöver man ibland kika över axeln innan man viker in, då det alltid finns någon som tror att det går att klämma sig in på innern vid apex, trots att det redan finns en cykel på väg dit

:arsele

Om dessa fåtal kunde lugna ner sig lite skulle många incidenter kunna undvikas

Så även i fredags på Anderstorp !

/ Micke

Last edited:
Det är väl i princip rätt det du skriver, men i det här fallet var det för det första avflaggat. För det andra så var instruktionen att sträcka upp handen och byta spår på den aktuella rakan. Att slänga en blick över axeln innan hade kanske gjort skillnad.

På många banor runt om i Sverige så innebär rutinerna för att köra ut från banan (på bandagar) ett spårbyte, där man istället hade kunnat hålla idealspår och framförallt fart ytterligare en kurva.

Till sist - med den hets som råder hos enstaka deltagare - behöver man ibland kika över axeln innan man viker in, då det alltid finns någon som tror att det går att klämma sig in på innern vid apex, trots att det redan finns en cykel på väg dit

:arsele

/ Micke

Är väl inga problem att ta opelkurvan snålt och komma ur den långt till vänster? Sen håller man innerspåret/vänsterkant hela vägen till depåinfarten.

Bättre det än att bara kasta sig rakt över banan på den lilla raksträckan mellan Opel och Hansen.

Jag syftade inte på kraschen, jag menade generellt.

Ok ! :rodnar

Men rent allmänt så är ändå de som inte kan lugna sig lite och köra om en kurva senare eller i utgången en större säkerhetsrisk, tycker jag !

Det är ju inte race - hela tiden !! :rolleyes:

J.Porta skrev:
Är väl inga problem att ta opelkurvan snålt och komma ur den långt till vänster? Sen håller man innerspåret/vänsterkant hela vägen till depåinfarten.

Bättre det än att bara kasta sig rakt över banan på den lilla raksträckan mellan Opel och Hansen.

Nej, men om du ligger bakom så förväntar du dig just att en förare ska drifta ända ut till vänster. Vill du köra om (speciellt om du ska om en effektstarkare hoj) så är din enda chans att ta ett snålare spår men mata på tidigare..

Vad jag menar är att varför inte istället visa med handen på rakan, men bibehålla farten och linjen genom Hansen för att därefter hamna någorlunda på rätt sida ? Ok Det finns fortfarande möjligheten att bli omkörd på innern, eller att tvingas till en sidoförflyttning, men det är mer naturligt där och fartskillnaden är avsevärt lägre..

Fenomenet finns ex även på Gelleråsen, Falkenberg..

/ Micke

- Det är ju bra att det diskuteras säkerhet här på forumet. Frågan är väl om det når ut till alla berörda. Jag skulle vilja rikta lite kritik mot Fiver, förhoppningsvis konstruktiv kritik, som består i att de ska INTE vara rädda för att avbryta ett pass eller sammankalla ett nytt förarmöte när de ser att folk kör felaktigt och behöver en uppstrammning.
Det finns förare som kör både dåligt och ovant. Dessa bör tas om hand av de förträffliga instruktörerna och lotsas runt banan och instrueras i bankörningens
mystiska värld.
Varje enskild förare har förvisso ansvar för vad han håller på med, men pga att andra kan bli drabbade av hans misstag så finns det ett kollektivt ansvar oxå.

En ide är att samla hela "gatgruppen" med föråkare/ instruktörer till ett möte åtminstone 2 -3 gånger per dag. t.ex efter första passet samt på eftermiddagen. Där kan man ge körtips och diskutera "bansäkerhet" utan stress. Direkt på morgonen är många stressade att åka ut på banan och tiden är knapp med betalning och besiktning och flaggenomgång m.m. för nybörjare.

Efter ett körpass blir det många frågor som dyker upp. Det är frågeställningar som man kanske inte tänker på innan köpasset. Det ger även en möjighet för föråkare att påtala mindre allvaliga säkerhetsproblem som inte behöver omedlbar "tillrättavisning". En ledig depåbox med ett stort "blädderblock" eller whiteboard och en banskiss kan vara en lämplig lokal. I bandepån är det nästan omöjigt att göra sig hörd när licensgruppen kör.

Vill passa på att tacka jag med... lite sent kanske men ändå.
Jag körde min första bandag på Anderstorp 26/9.
Hoppas verkligen jag skötte mig i alla snabbare åkares ögon,
iaf. upplevde jag mig inte så mycket "i vägen" som jag trodde...

Tycker det kändes bra, försökte hålla mig till dom få enkla instruktioner
som man fick av fiver. Körde iof. med rödreflexväst så folk kanske tog extra hänsyn :-) (cred. till dom isf.)

Monstret kanske inte var en ban-optimerad hojj,
men faaaaaaaaaan va kul jag hade!!!!!!

Skulle någon ha bilder på mig; svart/oranget skinställ, svart hjälm,
röd reflexväst på lite olika hojar (Ducati Monster eller R1:a med blå ruta eller svart VFR750) vore jag grymt tacksam!

Än en gång stort tack till fiver för inskolning, tips och en härlig dag!!!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra