Hört på verkstad i Stockholm...

StAnger skrev:
- Du den här får ´ru ju ta och serva. Den kommer aaaaaldrig gå igenom besiktningen annars.

- Jaha...lustigt för när jag gjorde just det i morse så gick det alldeles utmärkt.

- Ja joo men du vet att det är fler saker som ska göras. Byta bromsolja och kedja och sånt därnt du vet.

- Nej jag vet inte, men det verkar ju inte du heller göra.

- Ja jag har iallafall spännt kedjan åt dig så jag slänger med en tub kedjefett också.

- Nej tack det behöver du inte göra. Jag har det hemma.

- Men du måste använda det oftare.

- Mer än en gång om dagen?

- Njaa...men det är bra att du gör det ofta.

- Tack då. Var det något annat du hade på hjärtat eller kan jag gå nu.....(suck)....

Jag försöker verkligen göra så mycket meck jag kan på egen hand. Oavsett om det blir dyrare för att jag försöker lära mig. Men är det så konstigt att jag drar mig för att lämna in hojen emellanåt?

Påminner lite om den överambitiöse bilmekanikern i "Seinfeldt"

duckie skrev:
Om man har en ny hoj med garanti behöver man göra den förhatliga servicen på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Jävligt men sant, min står på serviceverkstad nu. :gråta

men är det inte som med bilar att är bara servicen fackmässigt utförd så ska garantin gälla ändå? även om den inte är utförd på auktoriserad verkstad.

duckie skrev:
580:- tog min. 600:amilaservicen gick loss på 1200:-. Förvånansvärt billigt tycker jag!
Grattis!
Min 100-mila servive gick på 2.377:- och då ingick 4 liter olja för 460:-

robo! skrev:
men är det inte som med bilar att är bara servicen fackmässigt utförd så ska garantin gälla ändå? även om den inte är utförd på auktoriserad verkstad.
Det stämmer för den vanliga garantin (6 månader plus 30 sen den 1/4).
För 5-års garantin, trygghetsgarantin eller vad de nu vill kalla det kan de sätta upp egna regler, tyvärr.

robo! skrev:

Nej, nu läser jag innantill ur serviceboken:

"Det är viktigt att lämna in motorcykeln för regelbunden service hos en auktoriserad SUZUKI-verkstad.
Obs! Om servicen inte utförts enligt gällande villkor och kvitterats av en auktoriserad SUZUKI-verkstad gäller inte SUZUKI:s europeiska reklamationssystem eller den förlängda reklamationsrätten i Sverige."

duckie skrev:
Nej, nu läser jag innantill ur serviceboken:

"Det är viktigt att lämna in motorcykeln för regelbunden service hos en auktoriserad SUZUKI-verkstad.
Obs! Om servicen inte utförts enligt gällande villkor och kvitterats av en auktoriserad SUZUKI-verkstad gäller inte SUZUKI:s europeiska reklamationssystem eller den förlängda reklamationsrätten i Sverige."
Jag har precis mailat till Konsumentverket för att få deras syn på detta tvång.

Varför säger man bromsvätska och inte bromsolja då? Är inte bromsvätska petroleumbaserad? Oljig känns den i alla fall.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT