Hört på verkstad i Stockholm...

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
- Du den här får ´ru ju ta och serva. Den kommer aaaaaldrig gå igenom besiktningen annars.

- Jaha...lustigt för när jag gjorde just det i morse så gick det alldeles utmärkt.

- Ja joo men du vet att det är fler saker som ska göras. Byta bromsolja och kedja och sånt därnt du vet.

- Nej jag vet inte, men det verkar ju inte du heller göra.

- Ja jag har iallafall spännt kedjan åt dig så jag slänger med en tub kedjefett också.

- Nej tack det behöver du inte göra. Jag har det hemma.

- Men du måste använda det oftare.

- Mer än en gång om dagen?

- Njaa...men det är bra att du gör det ofta.

- Tack då. Var det något annat du hade på hjärtat eller kan jag gå nu.....(suck)....

Jag försöker verkligen göra så mycket meck jag kan på egen hand. Oavsett om det blir dyrare för att jag försöker lära mig. Men är det så konstigt att jag drar mig för att lämna in hojen emellanåt?

StAnger skrev:
- Ja joo men du vet att det är fler saker som ska göras. Byta bromsolja och kedja och sånt därnt du vet.

är det så konstigt att jag drar mig för att lämna in hojen emellanåt?

Jag skulle allvarligt dra mig för att lämmna hojen till en mek som säger att man ska byta bromsolja....

Det är kanske dags för Aschberg och Insider att göra en test av MC verkstäder, typ den dom gjorde med bilverkstäder.
Det var rätt avslöjande att se hur grisiga/giriga en del verkstäder är...

Jag har min uppfattning klar om vart jag ska lämmna min MC, och det är ingen av dom stora verkstäderna, tyvärr så måste man ju om man har en ny hoj, men så fort garantierna har slutat gälla så är det ju valfritt...

(jag har så antik hoj att märkesverkstäderna vill knappast veta av mig ändå)

Jag skulle heller aldrig få för mig att lämna in. De gånger jag varit i kontakt med mekarna här i trakten så har jag fan blivit mörkrädd. Igår va ja dock på Mc-kompaniet och fick kedjan nitad och det funkade bra!

Varför lämna in hojen på en fullbokad uppstressad verkstad...

Då gör jag det hellre själv så det blir ordentligt gjort... En annan kollar vilket moment varenda skruv ska dras med... jag är nog mer noga än mc-mekarna...

En del riktigt svåra grejer får man väl ta hjälp av en mek... men i så fall stå brevid så man kan lära sig nått och kanske påpeka nått...

Det e ju trots allt min hoj....

GuW skrev:
Jag skulle allvarligt dra mig för att lämmna hojen till en mek som säger att man ska byta bromsolja....

Nja, då bromsoljan är hygroskopisk, och om mekken har tagit prov på bromsoljan och mätt kokpunkten på den så är det väl inga problem.

Men den mekken som beskrivs ska man nog akta sig för.

DaLorD skrev:
Varför lämna in hojen på en fullbokad uppstressad verkstad...

Om man har en ny hoj med garanti behöver man göra den förhatliga servicen på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Jävligt men sant, min står på serviceverkstad nu. :gråta

Méken på ducati sthlm är iaf väldigt hjälpsam även fast jag inte lämnar in något. Senast idag var jag förbi med ett kamremspänningsverktyg och han visade mig så glatt hur det ska användas. :tummenupp

vågen skrev:
Méken på ducati sthlm är iaf väldigt hjälpsam även fast jag inte lämnar in något. Senast idag var jag förbi med ett kamremspänningsverktyg och han visade mig så glatt hur det ska användas. :tummenupp

+ poäng för verkstan som är medveten om sina märkeskunder! :tummenupp

Nysse skrev:
Å du har aldrig kollat/bytt bromsvätskan?

/

Jorå, bromsvätska har jag kollat/bytt, men inte broms olja...
(det ingår ju i kontroll före körning att kolla den, den görs ju varje dag eller?)

Petitesser kanske, men ingen seriös människa i branchen säger bromsolja...

duckie skrev:
Om man har en ny hoj med garanti behöver man göra den förhatliga servicen på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Jävligt men sant, min står på serviceverkstad nu. :gråta
Samma här och det kommer nog att svida till i lädret när den ska hämtas om någon timme :(

Jag fattar ibland inte hur vissa mc-firmor överlever: säljare med fältkoma och sega, slarviga meckar och knappt könsmogna individer på tillbehör...fan, får de donationer eller nåt? :va :va

Jag försöker intala mig att det är normalt och inget att varva upp blodtrycket över men... :4skrika :huvet :kulspruta :machinegu :finger

Viss tröst kan jag få i att jag numera kör begat...då kan man pyssla själv och i värsta fall hitta en mindre verkstad som faktiskt bryr sig om sina kunder. För såna finns faktiskt, believe it or not.

fazerfun skrev:
Jag fattar ibland inte hur vissa mc-firmor överlever: säljare med fältkoma och sega, slarviga meckar och knappt könsmogna individer på tillbehör...fan, får de donationer eller nåt? :va :va
De är för få och har marginaler på tex tillbehör som skulle få andra branscher att köpa in Ferraris till alla anställda :(

sandstream skrev:
De är för få och har marginaler på tex tillbehör som skulle få andra branscher att köpa in Ferraris till alla anställda :(
Iofs har jag slutat lämna in iom att garantin har gått ut och jag fördrar att göra felen själv. Som eventuellt försvarande så skall Mc-handlarna i Sverige klara sig på ca halvårs försäljning och mekande vad avser prisbild och löner, se vilka rabatter de lämnar vintertid. Däremot finns det inget försvar för klantighet och rena fulmeck som man läser om/upplevt när man lämnar till auktoriserad verkstad.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla