Hörselskydd när ni kör?

Jepp, det kan det. Jag har skaffat mig sådana. Inte billiga men ofantligt sköna. Man glömmer lätt bort att man satt in dom i örat.

Croft skrev:
Beror på hur långt och var jag ska åka. Stadstrafik så kör jag nästan hellre utan skydd för att vara säker på att höra.

Däremot kör jag med en mp3-spelare och lurar av modell öronplugg som isolerar mot oljud när det blir lite längre sträckor på motorväg. Funderar faktiskt på att köpa nya lurar, Etymotic ER-6 borde rymmas bra under hjälmen och dämpa ännu effektivare utåt.

Gäller ju att vara extra alert om man blockerar ljuden utifrån när man kör, förstås.

äntligen!!!.. har du testat Etymotic ER-6 ?,finns dom att köpa i sverige?

är inge skönt när vanliga öronpluggar gnager mot örorna när man använder dom i hjälmen.

Last edited:
Originally posted by Jonne_boy
Jag tycker det räcker med att ta på sig skinnställ, stövlar, handskar, ryggskydd inför varge liten runda!
De gör du inte när du har fått bestående skador :fakta

Jag skiter i vad du, och ni andra också för den delen, gör men faktum är att du uppskattar aldrig tystnaden så mycke som när du inte kan få tillbaka den!!

Så att skita i nåt så litet som öronproppar är för mig helt obegripligt!!

Originally posted by ulf_lundin
Det finns ju aktiva bullerdämpare, lurar m mikar som lyssnar o sänder ut eget ljud i motfas som tar ut det oönskade ljudet.
Nån som vet om det finns nåt sånt f mc-bruk?
Ja har svårt o tro att de finns i sån liten storlek så man kan klämma in de innanför hjälmen. Såna fodrar ju en smula elektronik.

De är va ja tror sen om de finns är de ju bara bra! :)

Kenta skrev:
Ja har svårt o tro att de finns i sån liten storlek så man kan klämma in de innanför hjälmen. Såna fodrar ju en smula elektronik.

De är va ja tror sen om de finns är de ju bara bra! :)

den elektroniken behöver inte sitta i propparna utan i en box som man kan fästa på tex jackan,

men eftersom den sänder ut ljud i motfas så borde väl örona få ta emot dubbelt så mycket ljud?, och det kan inte vara bra i längden?

DwD skrev:

men eftersom den sänder ut ljud i motfas så borde väl örona få ta emot dubbelt så mycket ljud?, och det kan inte vara bra i längden?
ljud + samma ljud i motfas = inget ljud. Den som inte tror på det får gärna förklara vad ljud + samma ljud i samma fas blir...
/u

Pilsner skrev:
...

Angående racing så missade jag öronpropparna vid ett förarbyte på ERF:et på Anderstorp och bortsett från ljudet (som gjorde mig okoncentrerad för jag visste hur mycket skada det gjorde), så gjorde det svinont i inneröra/huvud av trycket i slutet på rakan. ...

Ska vi bilda klubb?? EXAKT så gjorde jag med på ERF'et på A-torp. Ajajajaj...

ulf_lundin skrev:
ljud + samma ljud i motfas = inget ljud. Den som inte tror på det får gärna förklara vad ljud + samma ljud i samma fas blir...
/u

allltså jag är inte så bra på just den grejjen, :confused: :p
men om örat tar emot ljud och du har en sak som skall sända ljudet i motfas samtigt så att dom tar ut varandra så borde juh örat vara det som tar emot både ljudet och motfas ljudet.
att det fungerar tvivlar jag inte på, men borde det inte vara ansträngade för örat ändå`? även om man inte märker det.

Ninja 9R skrev:
Såna har jag med...otroligt sköna och tar bort allt "störande" buller.. :tummenupp Dock lite dyra (1500 kr har jag för mig) men det betalade min förra arbetsgivare.. :D

KÖP!!

hehe, men kan du koppla in tex mp3 spelare idom eller?

Lokke skrev:
Alltid öronproppar om jag kör längre än 2-3km.

Man hör motorljudet bättre tycker jag, och så slipper man allt extra skrammel å rassel + vindbrus förståss.

Ja, det är sant. Mycket ljud runtikring försvinner och motorljudet träder då bättre fram.

Samma sak när jag är på krogen och då också måste andvända proppar p.g.a. av det jag har så hör jag mycket bättre vad andra säger än de som inte andvänder proppar.

DwD skrev:
allltså jag är inte så bra på just den grejjen, :confused: :p
men om örat tar emot ljud och du har en sak som skall sända ljudet i motfas samtigt så att dom tar ut varandra så borde juh örat vara det som tar emot både ljudet och motfas ljudet.
att det fungerar tvivlar jag inte på, men borde det inte vara ansträngade för örat ändå`? även om man inte märker det.
Håll båda händerna mot varandra på ett avstånd av 30cm, rör den ena handen fram och tillbaka(någorlunda långsamt), avståndet mellan händerna minskar och ökar, rör nu båda händerna fram och tillbaka, avståndet är konstant. Alltså: ljud är en tryckförändring i ett rum/område, observera förändring, högt eller lågt tryck är inte ljud, en högtalare orsakar en tryckförändring, men har du två högtalare, i motfas, så försöker den ena öka trycket, medans den andra sänker trycket. resultat= konstant tryck(inget ljud, eftersom trycket inte förändras).

Ber om ursäkt för handliknelsen... och eventuella sakfel. :D

Bengan skrev:
Håll båda händerna mot varandra på ett avstånd av 30cm, rör den ena handen fram och tillbaka(någorlunda långsamt), avståndet mellan händerna minskar och ökar, rör nu båda händerna fram och tillbaka, avståndet är konstant. Alltså: ljud är en tryckförändring i ett rum/område, observera förändring, högt eller lågt tryck är inte ljud, en högtalare orsakar en tryckförändring, men har du två högtalare, i motfas, så försöker den ena öka trycket, medans den andra sänker trycket. resultat= konstant tryck(inget ljud, eftersom trycket inte förändras).

Ber om ursäkt för handliknelsen... och eventuella sakfel. :D
hänger inte du på Swec också din elnisse? :)

Ninja 9R skrev:
mp3-spelare :confused: Skulle inte tro det... Varför skulle man vilja lyssna på musik när man kan lyssna till en ylande radfyra.. :fakta

hehe sant iof, bara undrade.. finns ju hörselproppar som det går att göra d på

*/ ?>
Back