Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Croft skrev:Beror på hur långt och var jag ska åka. Stadstrafik så kör jag nästan hellre utan skydd för att vara säker på att höra.
Däremot kör jag med en mp3-spelare och lurar av modell öronplugg som isolerar mot oljud när det blir lite längre sträckor på motorväg. Funderar faktiskt på att köpa nya lurar, Etymotic ER-6 borde rymmas bra under hjälmen och dämpa ännu effektivare utåt.
Gäller ju att vara extra alert om man blockerar ljuden utifrån när man kör, förstås.
De gör du inte när du har fått bestående skadorOriginally posted by Jonne_boy
Jag tycker det räcker med att ta på sig skinnställ, stövlar, handskar, ryggskydd inför varge liten runda!
Ja har svårt o tro att de finns i sån liten storlek så man kan klämma in de innanför hjälmen. Såna fodrar ju en smula elektronik.Originally posted by ulf_lundin
Det finns ju aktiva bullerdämpare, lurar m mikar som lyssnar o sänder ut eget ljud i motfas som tar ut det oönskade ljudet.
Nån som vet om det finns nåt sånt f mc-bruk?
Kenta skrev:Ja har svårt o tro att de finns i sån liten storlek så man kan klämma in de innanför hjälmen. Såna fodrar ju en smula elektronik.
De är va ja tror sen om de finns är de ju bara bra!![]()
ljud + samma ljud i motfas = inget ljud. Den som inte tror på det får gärna förklara vad ljud + samma ljud i samma fas blir...DwD skrev:
men eftersom den sänder ut ljud i motfas så borde väl örona få ta emot dubbelt så mycket ljud?, och det kan inte vara bra i längden?
Pilsner skrev:...
Angående racing så missade jag öronpropparna vid ett förarbyte på ERF:et på Anderstorp och bortsett från ljudet (som gjorde mig okoncentrerad för jag visste hur mycket skada det gjorde), så gjorde det svinont i inneröra/huvud av trycket i slutet på rakan. ...
ulf_lundin skrev:ljud + samma ljud i motfas = inget ljud. Den som inte tror på det får gärna förklara vad ljud + samma ljud i samma fas blir...
/u
Dirtyoldman skrev:
Ninja 9R skrev:Såna har jag med...otroligt sköna och tar bort allt "störande" buller..Dock lite dyra (1500 kr har jag för mig) men det betalade min förra arbetsgivare..
![]()
KÖP!!
Lokke skrev:Alltid öronproppar om jag kör längre än 2-3km.
Man hör motorljudet bättre tycker jag, och så slipper man allt extra skrammel å rassel + vindbrus förståss.
DwD skrev:hehe, men kan du koppla in tex mp3 spelare idom eller?

Håll båda händerna mot varandra på ett avstånd av 30cm, rör den ena handen fram och tillbaka(någorlunda långsamt), avståndet mellan händerna minskar och ökar, rör nu båda händerna fram och tillbaka, avståndet är konstant. Alltså: ljud är en tryckförändring i ett rum/område, observera förändring, högt eller lågt tryck är inte ljud, en högtalare orsakar en tryckförändring, men har du två högtalare, i motfas, så försöker den ena öka trycket, medans den andra sänker trycket. resultat= konstant tryck(inget ljud, eftersom trycket inte förändras).DwD skrev:allltså jag är inte så bra på just den grejjen,![]()
![]()
men om örat tar emot ljud och du har en sak som skall sända ljudet i motfas samtigt så att dom tar ut varandra så borde juh örat vara det som tar emot både ljudet och motfas ljudet.
att det fungerar tvivlar jag inte på, men borde det inte vara ansträngade för örat ändå`? även om man inte märker det.
hänger inte du på Swec också din elnisse?Bengan skrev:Håll båda händerna mot varandra på ett avstånd av 30cm, rör den ena handen fram och tillbaka(någorlunda långsamt), avståndet mellan händerna minskar och ökar, rör nu båda händerna fram och tillbaka, avståndet är konstant. Alltså: ljud är en tryckförändring i ett rum/område, observera förändring, högt eller lågt tryck är inte ljud, en högtalare orsakar en tryckförändring, men har du två högtalare, i motfas, så försöker den ena öka trycket, medans den andra sänker trycket. resultat= konstant tryck(inget ljud, eftersom trycket inte förändras).
Ber om ursäkt för handliknelsen... och eventuella sakfel.![]()
Ninja 9R skrev:mp3-spelareSkulle inte tro det... Varför skulle man vilja lyssna på musik när man kan lyssna till en ylande radfyra..
![]()
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |