hörselskador?

jag kör alltid med proppar. Klarar inte en kilometer utan. Förstår inte att man ens kan överväga att inte ha det. Vad gäller org dämpare eller slipon är det ju skitsamma, det enda man hör över 100 är ju bara vindbrus ändå

Proppar eller inte proppar, musik eller inte musik,...finns en miljard trådar om deras vara eller icke vara. Ja, okay, jag överdrev, men många.

Jag tillhör typen av människor som finner ett visst nöjje att höra andras eskapader. Så jag är som sagt mer intresserad av att höra hur det gått till för andra, vad hände, varför och vad gjorde du då...?

Kom igen, jag vet att du sitter där o har skrivklåda. Berätta!

Jag kör med whisperkit (+ öronproppar när det skall gasas mycket/länge).

Det var trångt, varmt, jobbigt och obekvämt i början, numera känns det konstigt att köra utan.

Precis som det var med "inlärningen" av att använda ryggskydd och bröstskydd...och skinnställ för den delen.

Alltid proppar, Mc åkning, på konsert, jobbet, krogen osv, har haft tinnitus i flera år och det blir bara värre.. Men man lär sig leva med det. Man får se ut som en mupp ibland men man kan smyga rätt bra med det. Sätt en klick av tjejens foundation på ett par engångsproppar och pula in dom långt (som man ska göra) så är dom nästan osynliga :)

Spelar man inte högre på sin mp3 spelare än man gör normalt spelar det ingen roll, men folk har en förmåga att dra upp ljudet i mp3an / handsfreen om det är oljud runt omkring. En såndär blåtoof handsfree i ena örat skulle jag aldrig i mitt liv använda mig av. Som att beställa tinitus på postorder.

Att det piper dagen efter betyder att ditt öra inte mår bra och du utsatte det för för hög volym dagen innan.

Hoppas det är bättre idag!

/Fredde

Proppar eller inte proppar, musik eller inte musik,...finns en miljard trådar om deras vara eller icke vara. Ja, okay, jag överdrev, men många.

Jag tillhör typen av människor som finner ett visst nöjje att höra andras eskapader. Så jag är som sagt mer intresserad av att höra hur det gått till för andra, vad hände, varför och vad gjorde du då...?

Kom igen, jag vet att du sitter där o har skrivklåda. Berätta!

Kan dra en kort story om en "tjejpolare".

Hon hade inga som helst problem med hörseln. Gick på en krogkväll, minns inte riktigt var men en vilken-som-helst-natt-klubb, de stod nära högtalaren på kvällen och drack. Piip i öronen dagen efter, och dagen efter det, ringde doktorn, hörselskydd några dagar och total tysthet. Det blev bara värre och värre, hon höll på att bli galen. Det blev värre och värre. Sjukskrivning och terapi i ett halvår innan hon kunde lära sig leva med pipet. Hon har ständigt öronpoppar med sig och kan inte handla kläder på h&m utan att ha proppar i pga hög musik. Bio tex utan proppar är inte att tänka på.

Man fick sig en tankeställare...

/Fredde

Spelar man inte högre på sin mp3 spelare än man gör normalt spelar det ingen roll, men folk har en förmåga att dra upp ljudet i mp3an / handsfreen om det är oljud runt omkring. En såndär blåtoof handsfree i ena örat skulle jag aldrig i mitt liv använda mig av. Som att beställa tinitus på postorder.

Att det piper dagen efter betyder att ditt öra inte mår bra och du utsatte det för för hög volym dagen innan.

Hoppas det är bättre idag!

/Fredde

idag är det något bättre, hör det forfarande men då får jag nästan anstränga mig o ha tyst omkring mig. Antar att några timmar med hoj och allmän trötthet bidrog till mina trötta öron. Hoppas det sjunker undan helt och att man slipper sånt här i framtiden.

Har iaf nu använt mig av apotekets rosa vaxpluggar då jag hade ett gäng sånna hemma, är inte helt nöjd med dem dock.

Jag har haft tinnitus sedan 10 års ålder (fyrverkerier). Mitt har tack och lov hållt sig på samma nivå. Det låter som högsta tonen när det är testbild på tv. Det går att leva med, men innebär att jag hör ganska illa när det är stimmigt som t.e.x på fester och så. Jag kör med öronproppar så fort jag ska utanför 50-skyltarna.

Inga problem. Sätter du igång vid 9-10 på morgonen och kör en jämn ström med någon timmes siesta och bra mat är 10 starköl och en halv flaska sour mash inte oöverstigligt. Inte ens en minneslucka en gång...vad jag kan minnas.
Superman!!

Om du konsummerar det du säger - alltså motsvarande drygt 1,4 liter 40% sprit under 12 timmar - så tar det cirka 45!! timmar att förbränna den alkohol du stjälpt i dig efter att du har slutat dricka.
Detta förutsatt att du väger ca: 100kg !!
Om du käkar ordentligt tar det ännu längre.

Eller oxå tar du (troligen) genvägen via en magpumpning....

Now let's ask ourselves...does this seem probable?? I think not....

Last edited:
Jag har börjat med öronproppar när jag kör hoj, går på konserter, visa krogar, bio...
Känns onödigt att bli skadad för livet när man kan skydda sig för några kronor..

Har har ett medfödt fel på mitt vänster öra som har gjort mig väldigt känslig för ljud. För ett par år sedan ledde detta till tinitus. Som sagt, det går att leva med men det är inte roligt alltid. Var rädda om er hörsel! Bara ett tips.....

Har alltid varit försiktig med hörseln. Men för några år sedan skulle jag installera larm i garaget och råkade trycka på panikknappen som startar larmet. Jag försökte stänga av det, men hade inte läst instruktionerna så noga. Det räckte dock med att jag var i det höga ljudet ca 20 sek för att få tinnitus. Tinnitusen kan man oftast lära sig leva med, men det jobbiga är att jag till följd av detta blev överkänslig för vissa vardagliga ljud. Så var försiktiga med hörseln.

Måste instämma med många andra här, var försiktiga med eran hörsel! Det är inget ni kan "reparera" när ni väl haft sönder den.

Fick min tinnitus efter en misslyckad Tiësto-koncert där jag gick runt i ett par timmar med verkande öron. Tyvärr var man yngre och mycket dummare då, så istället för att lämna stället stannade man kvar tills han var färdig. Nu ~7 år senare har man verkligen ångrat sig många ggr. De flesta verkar ha klarat sig ganska bra ifrån det, men själv har jag haft mina depressioner indirekt av tinnitus.
Kör alltid hoj med proppar utanför 50-skyltar och festar aldrig utan mina proppar då går jag tyvärr hellre hem. Så från en dumbom till andra förhoppningsvis smartare var försiktigare! :)

Jag gick mycket på spelningar i yngre dagar, alltid längst fram, aldrig proppar. Lite missljud dagarna efter. Många av dem jag umgicks med fick tinnitus, men jag klarade mig.

Dock råkade jag skjuta kulspruta med dåligt fastgjorda kåpor som lättade från skallen (jamenvafan, lätt att komma ihåg att inte hålla kinden mot kolven när man är trött och dum?! :)). Då pep det bra ett par dagar, och sedan dess är jag överkänslig mot höga ljud. Lägger alltid försiktigt ner dasslocket på jobbet där det är små bås med betongväggar istället för att släppa det, för att illustrera.

Jag kör med proppar i, både före och efter dess, så fort jag skall ligga i motorvägsfart mer än ett par minuter. Jag har märkt att det räcker med en kvart i motorvägsfart så är jag lomhörd när jag drar av krukan.

Smyga med proppar? :va Varför det? :va:va Till och med tuffa killarna på spelningar är öppna med att de pluggar igen öronen numera. Avsaknad av öronproppar är väl snarare kännetecknet på någon som råkat lämna Radio Rix trygga famn i hemmasoffan och för första gången i sitt liv ställt sig vid ett kravallstaket...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti