Koss Porta Pro har ju varit bäst i klassen "portabla lurar" så långt tillbaks jag kan minnas. Likväl, eftersom det i detta fall gällde att ha lurarna till burken finns det ju ingen anledning att inte köpa "bästa ljud för pengarna". Om man då har i åtanke att Porta pro ligger på runt 400-800:- och Philips 890 på 500-900:-, så är det ju dumt att inte välja de senare.
Visst, vill man ha dem när man ska gå på sta'n och ha bra ljud så är Porta Pro lysande. Men vill man ha lurarna till hi-fi-anläggningen/stereon samt burken så är ju valet ganska lätt.
Dessutom: Mina gamla Sennheiser 535

r köpte jag på Hi-Fi Punkten i Skövde när jag gjorde lumpen på Hedenhös tid ('95) och jag var då grymt nöjd med dem. Likväl, de kostade cirkus 1200-1400:- och de var trots priset inte bättre än de Philips 890 jag har idag. Philipsen har bättre ljud samt en kraftigare bas än 535

rna (och Porta Pro). Till Sennheisers försvar får man emellertid säga att detta var för ca tio år sedan och jag köpte lurarna i en Hi-Fi-butik som rimligen har högre pålägg än vad Ginza har på sina produkter. Andra sköna lurar är ju AKG:s, grymt trevliga.
Vad gäller basen och ljudet i övrigt:
Philips 890:
Frekvensåtergivning: 5 - 30 000Hz
Koss Porta Pro:
Frekvensåtergivning: 15 - 25 000Hz
Sennheiser 535:
Frekvensåtergivning: 40 - 18 000Hz