Hörlurar

Kalle_rs

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
snart!
Tja

Jag är i behov av ett par nya hör lurar, någon som kan rekomendera några
i pris klassen 300-700kr
jag ska mest använda dom till datan och lyssna på musik
Har haft ett par Pro.2 men kvaliteten på "bågen" var inte så bra.


PS. någon som ska till OH?
 
Sennheiser HD 515 har jag och dom är helt ok. Kostar 600 ungefär.

Vad är SuzukiK50+ för hoj? och vad är OH ? :)
 
Trango_B skrev:
Sennheiser HD 515 har jag och dom är helt ok. Kostar 600 ungefär.

Vad är SuzukiK50+ för hoj? och vad är OH ? :)

Tack för tipset ska kolla upp dom.

Susuki k50 med 65cc och lite annat smått

OH = optihack göteborgs största lan. ca2000pers i svenska mässan
 
Jag har precis köpt Philips HP890, och jag är hel nöjd. Bra ljud, de är sköna, sen tycker jag att de stänger ute andra ljud bra också, och det kan ju vara bra på LAN.
Ett minus kan ju vara att de är grymt stora, men det kvittar ju om man ska ha dem till datorn.
 
Trango_B skrev:
Sennheiser HD 515 har jag och dom är helt ok. Kostar 600 ungefär.

Vad är SuzukiK50+ för hoj? och vad är OH ? :)
eller Sennheiser PC 130
 
The Doctor skrev:
Jag har precis köpt Philips HP890, och jag är hel nöjd. Bra ljud, de är sköna, sen tycker jag att de stänger ute andra ljud bra också, och det kan ju vara bra på LAN.
Ett minus kan ju vara att de är grymt stora, men det kvittar ju om man ska ha dem till datorn.

Hade Sennheiser HD535 tidigare och har nu samma Philips som doktorn. Grymt bra lurar, och sköna, för en rimlig penning. Tror jag gav 500-600:- på Ginza.
SBCHP890_00_webImageFullSize.jpg
 

Bifogat

  • sennheiser535.jpg
    sennheiser535.jpg
    42.3 KB · Visningar: 23
Last edited:
Kjell&Co har ett par lurar för runt 150kr med ett jävla bra ljud i, ett tips om du vill komma undan billigt.
 
DwD skrev:
koss portapro eller sportapro, jag garanterar att du inte kommer bli missnöjd! :tummenupp

Kanonbra lurar, men skulle själv föredra dem till portabla pryttlar som mp3-spelare och walkmans etc. Ska man ha till burken eller till stereon ska det vara STORA pryttlar. Big is beautiful! :tomten :rolleyes:
 
abstruse skrev:
Kanonbra lurar, men skulle själv föredra dem till portabla pryttlar som mp3-spelare och walkmans etc. Ska man ha till burken eller till stereon ska det vara STORA pryttlar. Big is beautiful! :tomten :rolleyes:
jo men tex basen i porta/sportapro (samma element i båda bara annurlunda båge) är ju skittajt och bra så till dataspel så blir det maffigt :tummenupp
 
Koss Porta Pro har ju varit bäst i klassen "portabla lurar" så långt tillbaks jag kan minnas. Likväl, eftersom det i detta fall gällde att ha lurarna till burken finns det ju ingen anledning att inte köpa "bästa ljud för pengarna". Om man då har i åtanke att Porta pro ligger på runt 400-800:- och Philips 890 på 500-900:-, så är det ju dumt att inte välja de senare.

Visst, vill man ha dem när man ska gå på sta'n och ha bra ljud så är Porta Pro lysande. Men vill man ha lurarna till hi-fi-anläggningen/stereon samt burken så är ju valet ganska lätt.

Dessutom: Mina gamla Sennheiser 535:or köpte jag på Hi-Fi Punkten i Skövde när jag gjorde lumpen på Hedenhös tid ('95) och jag var då grymt nöjd med dem. Likväl, de kostade cirkus 1200-1400:- och de var trots priset inte bättre än de Philips 890 jag har idag. Philipsen har bättre ljud samt en kraftigare bas än 535:orna (och Porta Pro). Till Sennheisers försvar får man emellertid säga att detta var för ca tio år sedan och jag köpte lurarna i en Hi-Fi-butik som rimligen har högre pålägg än vad Ginza har på sina produkter. Andra sköna lurar är ju AKG:s, grymt trevliga.

Vad gäller basen och ljudet i övrigt:

Philips 890:
Frekvensåtergivning: 5 - 30 000Hz

Koss Porta Pro:
Frekvensåtergivning: 15 - 25 000Hz

Sennheiser 535:
Frekvensåtergivning: 40 - 18 000Hz
 
Last edited:
köpte koss UR40 till att ha till datorn/mp3spelare men vete fan om det är bättre ljud i dom än vad det är i portapro :va
 
DwD skrev:
köpte koss UR40 till att ha till datorn/mp3spelare men vete fan om det är bättre ljud i dom än vad det är i portapro :va

Nope, inte vad gäller frekvensomfånget iaf:

Frequency response: 15-22,000 Hz

Men visst, skillnaden är inte stor.
 
Vilka lurar ska man ha om man vill slippa vara fastkopplad då?? Vill kunna röra mig fritt hemma... Pris/kvalitet ska motsvara Philips 890. Har ni lika bra tips??
 
JoUh skrev:
Vilka lurar ska man ha om man vill slippa vara fastkopplad då?? Vill kunna röra mig fritt hemma... Pris/kvalitet ska motsvara Philips 890. Har ni lika bra tips??

Oj, ingen aning. Tycker jag utsätts för tillräckligt med strålning varje dag, så jag har inte övervägt trådlösa lurar. :)

Finns säkert någon som kan komma med tips dock.
 
JoUh skrev:
Vilka lurar ska man ha om man vill slippa vara fastkopplad då?? Vill kunna röra mig fritt hemma... Pris/kvalitet ska motsvara Philips 890. Har ni lika bra tips??

Kolla netonnet dom har massor circus 700-1200 för ett par bra sladd lösa
 
abstruse skrev:
Koss Porta Pro har ju varit bäst i klassen "portabla lurar" så långt tillbaks jag kan minnas. Likväl, eftersom det i detta fall gällde att ha lurarna till burken finns det ju ingen anledning att inte köpa "bästa ljud för pengarna". Om man då har i åtanke att Porta pro ligger på runt 400-800:- och Philips 890 på 500-900:-, så är det ju dumt att inte välja de senare.

Visst, vill man ha dem när man ska gå på sta'n och ha bra ljud så är Porta Pro lysande. Men vill man ha lurarna till hi-fi-anläggningen/stereon samt burken så är ju valet ganska lätt.

Dessutom: Mina gamla Sennheiser 535:or köpte jag på Hi-Fi Punkten i Skövde när jag gjorde lumpen på Hedenhös tid ('95) och jag var då grymt nöjd med dem. Likväl, de kostade cirkus 1200-1400:- och de var trots priset inte bättre än de Philips 890 jag har idag. Philipsen har bättre ljud samt en kraftigare bas än 535:orna (och Porta Pro). Till Sennheisers försvar får man emellertid säga att detta var för ca tio år sedan och jag köpte lurarna i en Hi-Fi-butik som rimligen har högre pålägg än vad Ginza har på sina produkter. Andra sköna lurar är ju AKG:s, grymt trevliga.

Vad gäller basen och ljudet i övrigt:

Philips 890:
Frekvensåtergivning: 5 - 30 000Hz

Koss Porta Pro:
Frekvensåtergivning: 15 - 25 000Hz

Sennheiser 535:
Frekvensåtergivning: 40 - 18 000Hz

med tanke på att man inte hör över 16 - 17 000 Hz så känns nog de övre lite väl konstiga...
 
Mech skrev:
med tanke på att man inte hör över 16 - 17 000 Hz så känns nog de övre lite väl konstiga...

Fel.

Enligt Nationalencyklopedin uppfattar det mänskliga örat svängningar mellan 20-20 000Hz och enligt andra undersökningar hamnar man både lägre och högre i Hz-tal. Sålunda beror det på vem man frågar och vilken undersökning man tittar på resultaten från.

Däremot är området runt 300-3000Hz viktigast för vår perception av mänskliga röster. Högre och lägre frekvenser hör vi inte lika bra, särskilt inte vid låga nivåer. Emellertid har alla olika bra hörsel och somliga hör ljud andra inte kan uppfatta. (Dock inte samma röster som skriker åt mig att köpa senaste ZX-6RR. Men det är väl bara i min skalle de ekar..) :rolleyes:

Sålunda, att företagen gör sitt yttersta och går så långt som det är tekniskt möjligt är ingen nackdel. Sedan att inte alla ens kan höra vissa frekvenser är ju ingen anledning för tillverkarna att inte utveckla så bra produkter som möjligt.

För att vidare sätta ljuset på att du är snål med dina siffror: Hörbarheten försämras drastiskt med åldern, för somliga mer än andra. Exempelvis har den övre hörbara frekvensen för medelålders människor (i medeltal) minskat från 20 000Hz till 16 000Hz. Vilket emellertid inte ställer till några bekymmer för majoriteten i sitt dagliga liv.

För de som är riktigt nyfikna på vilka frekvenser som räknas som vad följer här en enkel lathund (på en höft):

Bas: 10-200Hz
Mellanregister: 200-5 000Hz
Diskant: 5 000-40 000Hz

De lägre bastonerna, 10-20Hz, hör vi generellt inte, men man kan känna dem p g a dess låga svängningar som gör att kropp, kläder etc "tvingas" att vibrera med.

Avslutningsvis. Att tillverkarna har väl tilltagna specifikationer, trots det mänskliga örats begränsningar, beror inte blott på vad vi redan kommit fram till ovan. Utan, vad man vinner på att ha höga specar på diskanten, exempelvis, är att man vinner på en rakare frekvensgång. D v s, med vilken ljudstyrka diskantelementet kan återge en ton av en viss frekvens. (Finns massor med diagram tillgängliga på nätet över detta för den nyfikne.) Sålunda, desto bättre utrustning, desto högre kan du spela utan att det börjar låta skit, bl a.

Lektionen slut.

Frågor?

Framåt!

Edit: Stavfle.
 
Last edited:
Mech skrev:
med tanke på att man inte hör över 16 - 17 000 Hz så känns nog de övre lite väl konstiga...

Har ett par Koss cs100 som går till 16000 och man hör lått att det saknas MYCKET diskant. Plus att när lurar/ljudkort/osv sträcker sig långt över 20000 så bildas under och övertoner som gör att vi uppfattar dom högre frekvenserna ändå och det låter helt enkelt bättre..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top