Hörlurar

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Börjar bli jävligt less på att gå till Teknikmagasinet och byta ut hörlurar som glappar/lägger av helt.
Finns det några s.k. 'In ear'-hörlurar som inte pajar var tredje månad?

Jag är ytterst försiktig med mina lurar och undviker exempelvis att linda sladden runt telefonen.
Jag använder nocs, en modell med mic. Dags att reklamera för tredje gången nu.

Det värsta är ju att man får betala 500 spänn för den här kinesiska skiten som kostar 4 kr att tillverka.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har haft en par Creative EP-630 i flera år som funkar felfritt.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=110415&title=Creative EP-630&

Framförallt är de rackarns små och smidiga och sticker inte ut som två bultar ur skallen som en del andra "In-ear" som snarare borde kallas "out-of-ear"

110415.jpg
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Kör du med gamla eller nya modellen av Nocs?
Jag har bytt ut 4st av den gamla varianten men den nya har klarat sig i ett halvår nu.
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Vilken prisklass talar vi om?

De flesta lurar som är gjorda för att vara lite robustare har ofta en lite sportigare framtoning med spacead design i första hand och ljudkvalitet i andra.

Som du säger så går alla lurar sönder på löpande band om de används flitigt hur rädd man än är om dem och oavsett märke. Ett par jag ändå kan rekommendera som känns riktigt robusta och med riktigt bra ljud är Atomic Floyd HiDef Jax.

Har ett par Sennheiser CX300-II
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340775
Har fungerat bra för mig. :tummenupp
Mycket lurar för pengarna men de är väldigt sköra precis som alla Sennheisers lurar. Mina höll en månad innan ljudet försvann i ena snäckan. Mina CX400-II höll i ett knappt år.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag har haft både EP 630 och Sennheiser CX300-II och det var väl ingen vidare kvalitet på någon av dem. Men nu har jag kört Denon lurar i över ett år. Jag rullar alltid ihop dom och har dom i jackfickan så jag ska inte säga att jag är rädd om dom. Spelar skiten ur Creative och Sennheiser och verkar hålla bättre. Just min modell verkar utgått, har för mig att dom kostade över 1000 lappen. Värt det om du lyssnar mycket.

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/horlurar/denon_ah-c560r_horlur_svart.htm
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Jag har haft massa olika sorter, dyra och billiga. Alla pajar, dom dyrare kanske håller nån stund längre. :(
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag hör bara från personer som köpt dyra headset att de gått sönder. Har inte hört något från de som köpt billigare.

Nu pratar vi spel/musik/film headset med mikrofon.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nu blir det ju som i "vilken hoj ska jag köpa"-trådar, dvs att alla rekommenderar det de själva har. Därför ska jag göra samma sak. Jag har ett par lurar från svenska Jays, som heter d-Jays, i vitt. Väldigt diskreta, har tom. sovit med dem i utan att det störde. Ganska bra ljuddämpning, tillräckligt för att man ska bli helt avskärmad från alla ljud runt omkring, även med musik på väldigt låg volym. Ljudet är fantastiskt, vissa låtar var det som att höra på nytt. De har hållit för hyfsat omild behandlig de senaste sju månaderna iaf.

d-jays-in-ear-sound-isolatiw.gif

Finns i svart också.

-edit- köpte här
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag hör bara från personer som köpt dyra headset att de gått sönder. Har inte hört något från de som köpt billigare.

Nu pratar vi spel/musik/film headset med mikrofon.

Därför att man blir besviken när dyrare grejer går sönder, de billiga har man räknat med och bryr sig inte.
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Skull-Candy-Headphones-Skullcandy-Full-Metal-Jacket-11mm-Headphones-Pink.jpg



dessa har funkat underbart för mig, Skullcandy full metal jacket, 799:- (finns i schwartze också om du inte känner dig bekväm med roooosa)
 

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Varför ska du ha lurarna i öronen? Rädd för att bli rufsig i håret? Du ska väl inte ha dem när du åker hoj och missa ljudet från hojjen och det fantastiska vindbruset? "Vanliga" lurar är oftast bättre, både vad det gäller ljud och hållf. Koss Porta Pro är alldeles ypperliga lurar för en mycket vettig peng.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kört på Sony-Ericssons orginallurar från walkman telefon. Funkar klockrent. Ena setet gav upp för en månad sen efter 1.5 års misshandel.
Dock testade jag Sonys saker, var inte alls samma sak trots en prislapp på 500.-. Plus att de släppte igenom ljud till omgivningen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag sitter i samma sits som dig lite.

Jag köper nya lurar varannan månad i snitt.
Provat det mesta upp till en tusing.
Senaste paret kostade iofs 1300 egentligen men reades ut...

Inget håller ordentligt. Får hålla med att SE lurarna som följde med lite walkman modeller höll rätt bra och ljudet var OK. Men egentligen vill jag ha bättre ljud.

Sennheiser har några lurar runt 5-700:- som är hyggliga både ljud och kvalite. Men även dem strulade efter 3 månader.
Sonylurarna jag har håller riktigt bra och dem ligger runt 3-400:- men låter egentligen inget vidare. Lite som ett filter över hela ljudmattan och detaljerna är få. Dock lättlyssnat. + på dem är att de sitter riktigt bra i mina öron och att sladden är platt. Den trasslar mindre och verkar hållbarare än de tunna lakritssnörerna. Detta är klart en vinnare för mig men låter som sagt inte jättebra...

Creative har jag haft ett par hyggliga för 700 som höll hyggligt också.

Timbre glappar strular och träplupparna ramlar av. Synd jag som var så imponerad i början...

Lurar som jag vägrar använda då ljudet inte faller alls i smaken:
koss, skullcandy, phillips, öööhm hjärnsläpp så kommer inte på fler nu MEN. Jag har inte testat alla modeller men flertalet. Är en såndär besvärlig kund som kräver provlyssning ;)

Skall det vara så jäääävla svårt att tillverka ett par hållbara lurar/sladd som inte vill trassla så jävla lätt. Utan att kosta 2k eller uppåt.

Någon som är seriöst om några lurar jag pratar om så kan skrapa fram lite modellnummer mm.

a-Jays X skall jag prova härnäst tror jag. Samma typ av kabel som mina sonylurar som verkar lite slitstarkare och trasselfri...
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Helt seriöst är det uppenbarligen inte lurarna det är fwl på om du måste byta varannan månad...

Nej jag är inte jättesnäll och rullar ihop dem försiktigt i en påse eller ask när jag inte använder dem. Jag rullar ihop dem runt mobilen och lägger sedan detta paket i min jackficka.
Vanligast är att dem börjar glappa mot luren dock.

Nu skall vi se. Sonylurarna håller ännu som är riktigt billiga men ljudet är inte jättebra. köpte dem mest då sladden var trasselfri och "stabil".

SE lurarna till walkman mobilen höll flertalet månader... Säkert upp mot ett år.

Att jag köpt nya ca varannan månad är även för att leta efter något med bra ljud för mina öron men som ändå håller.

Även är det så att frugan är inblandad i denna cirkus. Hon gör slut på sina i samma takt som mig om inte snabbara ibland.
Hon är dock väldigt vårdslös med sina sladdar och fastnar i saker med dem mm.
Hon kör sonylurarna med trasselfri sladd och peppar peppar dem har hållt länge nu trots sin behandling. Hon är inte så intresserad av välljud trots att hon hör ofta skillnaden så hon är helt nöjd med dessa.

Lite kul att en av de billigaste vi testar är dem som håller?
Varför tycks dem dyra gå sönder lättare?
Varför är en del snören så jäkla tunna att man kan dra av dem med lillfingret? De blir dessutom trassligast.

Självklart kan vi inte bilda statistik på 2 personer men jag tycker mig ha en poäng vart fall.

Sedan kan du påstå att vi är slarviga som fan med headseten och att vi haft otur osv. Våra 2 kit med billiga sonylurar håller ju dock för oss bägge. Bara jag som inte är förtjust i ljudet...

Novell värre här... Tack för mig ;)

Dom där är skitbra tycker jag! dock så är inte mina rosa :gnissla

Just den modellen av skullcandy har jag inte testat. Skiljer den sig från de andra?

Min spontana avsikt av SC är att de verkar göra designlurar som låter skräp. De ser "fräcka" ut men säljer mest på sitt utseende.
Vart fall i mina öron får vi väl tillägga. Ljud är högst personligt så får ni anti hifi tallibaner säga vad ni vill.
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top