hörlurar innaför hjälmen?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Hörseltekniska laboratoriet.

Jag kör med gjutna öronproppar som är gjutna efter mina öron.
jupp svindyrt, ca 2K. men värt varenda krona.
kopplar dem till en Eriksson telefon och har både musik och telefon i dem.
fungerar riktigt bra och det tar bort en hel del brus.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det verkar bara vara ett fåtal av oss som har så allvarliga koncentrationssvårigheter att vi inte kan köra med lurar i öronen. Har faktiskt testat men jag tyckte bara det störde mig istället för att vara njutbart. Samma upplevelse får man inte med högtalare i bil. Jag testade samma sak i bil, körde med hörlurar istället och samma "fenomen" kom då och jag tog av dom då det blev väldigt störande för koncentrationen att ha ljudet rätt in i öronen när fokus ligger på något annat.

Men som sagt, kanske bara är jag... :) (eller ett fåtal)
 

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Ort
Nora
Hoj
-97, triumph, t595
kan klart rekomendera UM2 eller om man har för mycket deg UM4 beroende av muff dämpar dde upp till 30db och det är jävligt skönt att inte alltid spela på högsta volym för att höra...
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Se till att inte ha för stora lurar eller som når för långt in bara, koss spark plug är väl endå lite föråldrad..?

Clasohlson har ett par röda för runt 220:- som ger BRA LJUD, betydligt bättre än orginallurarna som ofta medföljer. Minns inte vad dom heter dock. Dessa på bilden är dock snäppet bättre men ligger på 500-600:- (sony)

Blir dock inte bättre än den svagaste länken som alltid.
 

Bifogat

  • 120.jpg
    120.jpg
    13.1 KB · Visningar: 37

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
har precis investerat i neckmike !

http://www.neckmike.se/html/upg_sv/bm_iv_nm.html

har inte hunnit prova på hojen än, men de dämpar lika bra som min proppar, om inte bättre och i ett vanligt rum samt vid bilkörning med steron på "normal" volym påstod personen i andra änden att det lät "som vanligt" (vana vid att prata med mig i bluetouth headset, utan stereo igång osv)

låvar att återkomma i ärendet när de är provade i lite olika hastigheter !

kanske är kan se lite muppigt ut....
men funkar det som jag hoppas att det gör så skiter jag fullständigt i det !

Efter att ha provat lite, så är jag skitnöjd !

beroende på vad man skall ha dem till såklart !

pluggar in dem i mobilen och har dem "bara" som proppar, lyssnar inte på musik.. (mitt batteri är sådär...) när det ringer så hörs det skitbra !
precis lagom volym ! (telefonen inställd på nästan max)
micen funkar skitbra med, lite brus hörs om man inte har "buff" eller liknande på sig som tar bort den direkta vinden.

samtal utfört i ca 150km/h
andra änden hade absolut inga problem att föra samtal med mig, jag skriker inte eller så, pratar lägre än när jag pratar med någon annan med hjälp på t.ex.

har inte provat med kom-radio inkopplad också än, men det kommer väl funka lika bra antar jag !!

Det enda negativa jag kan säga är:
Monohögtalare (musik låter ju ganska mycket bättre i stereo..)
Sådär basåtergivning
lite väl mycket sladd att ha i innerfickan...
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
jag kör med sony-ericcsons HBH-DS980 eftersom jag använder som så många nuförtiden mobilen som mp3 spelare
Det är ett perfekt bluetooth headset(slippa kablar o skit mellan mobil o hörlurar) med in-ear pluggar.

Har inte löst det där med mic:n än, det brusar väldigt då man pratar men nån även om man bara ligger i 70.
Funderat på att göra en variant av reportermuff till mic:en men inte haft tid än
Har också ett par sådanna, sjukt smarta men man skulle vilja modifiera micken så du kan ha den när du kör hoj! Sen ett problem jag haft med dem är att de är känsliga för om du råkar rycka i sladdarna.. jag måste lämna in min på reparation för just den anledningen.

Jag kör med mina Shure-lurar när jag kör motorväg ibland. Som sagt, inte de billigaste men fan vilket bra ljud det är. Använder de på jobbet också (bullrig miljö) och de dämpar lika bra som gula bilsomproppar. Shure SE210 har jag. Köpte de för ett år sen ungefär för 1100, nu kostar de 800 :) Mycket pengar men väl värt det!

Först närjag läste detta så tyckte jag att detta skulle vara det optimala för när man kör hoj, men såg de hörlurarna som snackas om i nästa quote så jag ångra mig.

Men skulle inte säga nej till att ha ett par shure i jobbsammanhang då jag jobbar mycket med musikproduktion och några tillfällen ljudtekniker på små livespelningar!

Efter att ha provat lite, så är jag skitnöjd !

beroende på vad man skall ha dem till såklart !

pluggar in dem i mobilen och har dem "bara" som proppar, lyssnar inte på musik.. (mitt batteri är sådär...) när det ringer så hörs det skitbra !
precis lagom volym ! (telefonen inställd på nästan max)
micen funkar skitbra med, lite brus hörs om man inte har "buff" eller liknande på sig som tar bort den direkta vinden.

samtal utfört i ca 150km/h
andra änden hade absolut inga problem att föra samtal med mig, jag skriker inte eller så, pratar lägre än när jag pratar med någon annan med hjälp på t.ex.

har inte provat med kom-radio inkopplad också än, men det kommer väl funka lika bra antar jag !!

Det enda negativa jag kan säga är:
Monohögtalare (musik låter ju ganska mycket bättre i stereo..)
Sådär basåtergivning
lite väl mycket sladd att ha i innerfickan...

Men det är ju bara kolla runt lite på deras sida så hittar man neckmike-gsm som är i stereo!! fan det där skulle ju vara optimalt för att åka hoj!

Undra bara hur ljudkvalitén är.. jag är gaaaanska kräsen på att det inte ska ändra eq-kurvan på något konstigt sätt så det exempelvis blir massa mellanregister bara.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top