Hör mig för innan köp

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Jo, nu är det så att jag ska slå till och köpa en ny hoj när som helst. Och tänkte därför höra efter lite. Det jag har kommit fram till är att en Husaberg 501 (ev. ny 550) eller en KTM 525exc är det som kommer passa mig best. Det jag ska ha hojen till är att köra grusväg och i skogen. Och har även täkt att slå till på en uppsättning SM-hjul till sommaren. Är inte erfaren utav större hojar i skogen sedan tidigare men kan det funka med en så stor som 500cc hoj ändå?

Mmm! om du inte är försiktig så kan det bli en bra erfarenhet att man inte behöver en massa kubik i skogen. men kan ju alltid ta det lugnt. :tummenupp

Det är otroligt tungt att köra +500 hoj i skogen! Inte testat nya FE550, men Fc550 kan du räkna bort. Det är en renodlad cross, o-registrerad.

Nya FE550 är troligen för brutal för de flesta. Nya FE450 anser jag dock vara bland det bästa som gjorts inom enduro, om rätt maskin för rätt person dvs. FE450 är kraftfull och mycket smidig, men kräver lite förare...

Vill man åka fort i skogen som nybörjare är det Yamaha WRF250 som gäller. Alternativt KTM EXC400-02 eller 04. Om man nu tänkt sig 4-t...

Allt över är overkill. Effekt och svängmassa är jobbigt när det blir knixigt, speciellt om man inte kört så mycket. Är man van vid enduro är det kul med +500 pga vridet, annars mest nackdel. Jag kör +500 just pga jag gillar enduro som hård, tuff och mycket fysisk krävande sport. Men är man nybörjare kan det vara kul att orka mer än ett par få kilomter. Satsa på liten hoj, mitt tips! Då "försvinner" dock motard alternativet på sommaren...

En 500 är nog bästa kompromissen.Körbar i skogen och skapligt med effekt till motardåka,men ska du ut i stenrösen och böka är en 400:a klart roligare och mer lättkörd.En 650 Husa kan funka om du bara kör där det är lättåkt.625:an skulle jag däremot inte ta ut i skogen om jag så fick betalt för det :zpy + 25-30 kg mot Husan skulle jag tro

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back