Hör denna typ av arrangemang hemma här???

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag såg att en dansk arrangör skall arrangera bandagar på Knutstorp 6-7 juli. Körningarna är för nybörjare till licensförare. Det intressanta är att arr. kräver transpondertidtagning på alla hojar. Det liknar mer en träning inför tävling än en vanlig bandag. Självklart vet jag att förekommer tidtagning av entaka förare i gatgrupper även på svenska bandagar. Liknande tidtagning är ju inte "tillåtet" på svenska bandagar (gathojar). Skall den danska arrangören tillåtas använda denna lösning på svenska banor?? Tänker bl.a. på försäkringsfrågor.

ELLER är det ett bra sätt att se sin egen utveckling som förare och "flytta" felplacerade ekipage till rätt fart grupp. En lösning som skall användas även av svenska arrangörer. ???

citat från andra tråden:

Hejsan!

Vi arrangerer to trackdays 6-7. Juli på Ring Knutstorp. Prisen for begge dage er 1875 dkk. Dagene er velegnede for nybegyndere over til licenskørere.

Der er obligatorisk transpondertidtagning og dette vil bruge blive brugt til at sikre optimal klasseinddeling. Har du ikke transponder kan du hyre en for 50 dkk/dag. Omgangstider (livetiming) og resultater vil kunne hentes ned til din dator via intranet i ryttergården eller via internettet.

Der vil være fotoservice og dækservice tilstede.

Tilmeldingslister kan ses her.

Dagene er bullerdage!

Se mere info på vores hjemmeside, hvor du kan downloade tidsplan og anmelde dig.

Du er også velkommen til at sende en email på tm[at]zenergyracing.com for mere info.

Velkomna!
Thorleif

slut citat

I dagsläget finns ju ett antal lösningar som används fast det inte är tillåtet. Kompisar som klockar förare, standardmonterade laptimers och "privata" transponders efter bankanten.

Last edited:
Trafikförsäkringen gäller nog inte men vem bryr sig, upp till var och en att se över sitt försäkringsskydd innan man åker bana tycker jag.

Men vad händer om en ej trafikförsäkrad hoj kör på en annan förare, vilken försäkring täcker detta?

Jag tycker danskarna gör helt rätt. Han kör grupperna efter tempo minst risk för alla deltagare. Var med på deras senaste körning 3 krascher på 2dagar pratar för sig själv. O att försäkring gäller kan ingen arrangör garantera (smc undantaget) Tiderna tar han för gruppindelningen inget annat.

Jag tycker att det är den rätta vägen att gå för att få mer harmoniska grupper.
Har åkt med Zenergy och har bara positiva erfarenheter från deras arr...

Ingenting förutom lite svordommar i depån... alla kör väl bana på egen risk, samt att man får se till att ha en egen olycksfallsförsäkring för personskydd..

Jag tänkte mer på personskador där någon annan är vållande.
Men det kanske inte spelar någon roll vem som är vållande, eller?

Jag tänkte mer på personskador där någon annan är vållande.
Men det kanske inte spelar någon roll vem som är vållande, eller?

Nej har ingen betydelse. Enda F-skydd är det man har till sig själv. Så att andras försäkringar betalar en ev torpedering finns inte varken för hoj eller kropp. Alltid körning på egen risk och det finns i princip inget "vållande" ansvar så en sådan här lösning verkar ju alldeles ypperlig för att minimera fartproblem i grupperna.

Last edited:
Nej har ingen betydelse. Enda F-skydd är det man har till sig själv. Så att andras försäkringar betalar en ev torpedering finns inte varken för hoj eller kropp. Alltid körning på egen risk och det finns i princip inget "vållande" ansvar så en sådan här lösning verkar ju alldeles ypperlig för att minimera fartproblem i grupperna.

Så den trafikförsäkring som krävs av bla racingworld täcker alltså inget alls?

CB_Tobbe:I dagsläget finns ju ett antal lösningar som används fast det inte är tillåtet. Kompisar som klockar förare, standardmonterade laptimers och "privata" transponders efter bankanten. :End

Jag klockade dig på Falken senast ,,, vill du ha reda på tiden? :hoppa

Om vi bortser från trådskaparens låsning på tidtagning, samt att vi kan komma överens om att den enda försäkringen som är nåt att ha på bana är en schysst olycksfallsförsäkring...så är väl ändå grupper med deltagare som håller samma tempo optimalt?

Den här diskussionen har ju varit uppe senast efter en annan arrangörs körningar nu i sommar....

Så den trafikförsäkring som krävs av bla racingworld täcker alltså inget alls?

Såhär är det. Trafikskadelagen gör helt undantag från all bankörning oavsett arrangör, inkl SMC, vilket gör att F-bolagen är enl, lag inte skyldiga att betala ersättning via trafikförsäkringen för olyckor på bandagar. Detta gäller alltså alla bankörningar oavsett vad arrangör säger krävs.

Det är dock så att något/ra bolag gör undantag och täcker med trafikdelen oavsett och detta är alltså något de gör trots att de inte behöver (kommer inte ihåg om alla har undantagit SMC) men trafikfrämjande verksamhet ligger i f-bolags intresse så därför undantar dom sådant. Men man bör alltid ha en fritidsförsäkring och/eller personförsäkring extra vilket många har genom facket eller hemförsäkringen men det måste man själv hålla koll på.

Varför reglerna är olika bland bandagarna är arrangörernas sak, en klubb har ett regelverk för egna banan om de ordnar bandag t,ex att man inte får blanda gata och licens (står så i banlicensen) och då kommer kravet in på att gathoj ska vara påställd därav automatiskt oxå försäkrad. Privata arrangörer har ett mildare regelverk men där är det upp till dom vilka regler de sätter för sina dagar, de är det bara att följa eller inte köra :) Men just att de kräver trafik är nog så att de bara vill ha gathojar och inte oreggade/avställda.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti