Höll på att tappa hjulet på motorvägen...

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
En mc-mek har gjort ett mindre bra jobb när de monterade mitt nya däck så i kväll höll jag på att tappa bakaxel och hjul på motorvägen för att det inte var ordentligt åtdraget. Kunde slutat oskönt... :gnissla

På ena sidan var axel och mutter utdragen flera centimeter när jag stannande:
nn8yva.jpg

Och på andra sidan såg det ut så här, axeln har släppt från svingen och är på väg in genom fälgen:
eqb3if.jpg

Jag inte kört mer än ett par mil, 2-3 ggr, och försiktigt eftersom däcken är nya och hala. Det hela känns inte ok. Surt att bli stående nu när man tänkt köra :( Funderar på om det kan ha orsakat skador på hojen? Ena däckskanten är uppriven, troligen kedjan som rivit den men det jag är orolig för är ram, sving och lager.
1zgg7jl.jpg


Vad hade ni gjort?
 
Jag hade ringt firman och varit jävligt arg, och eventuellt anmält dem för framkallande av fara.
Andra gången jag hört om en bakhjulsbult som inte blivit ordentligt dragen på verkstad i Sthlm.
 
Vissa, långt ifrån alla hojar har saxpinne på muttern. På alla Suzukis jag har haft har det saknats, tydligen bara på Kanada-sålda ex. Bara en av anledningarna till att meka själv så mycket som möjligt.
 
Fyfan!!!

Jag hade ringt eller kört dit och frågat personen vafan han hållt på med :mad:
 
Väldigt oprofessionellt, på en verkstad måste de följa checklistor och instruktioner noga, i detta fallet måste de bara ha skruvat på den för hand och glömt dra åt den i överhuvudtaget!

Nytt däck och mätning av axelns toleranser (med eventuellt byte) är ju det minsta de ska betala för! Kolla även kedjan, länkarna kanske har blivit böjda i sidled om nu kedjan lyckats slipa bort så mycket däck på en så kort sträcka.
 
Väldigt tråkigt när dylika fel inte ska behöva hända och minst av allt när hojen varit på verkstad.Materiella fel är illa men var glad att du upptäckte felet innan du kanske skadat dig själv ordentligt.
 
Märkligt för mig. :va
Vad är det för fabrikat och modell på hojen? :va
Det jag tycker är märkligt är att på en av bilderna syns axeln med en mutter några cm utanför svingen.
På mina hojar SV650S, Sprint RS och GSX1300R så har hjulaxeln i andra änden ingen mutter utan det är en "axelskalle".
Axeln ser alltså ut ungefär som en vanlig skruv. På mina hojar.
Exempel på hojar har mutter på båda sidor av bakhjulsaxeln? ? :va
En hjulaxel som alltså är gängad i båda ändarna.?
 
Last edited:
Märkligt för mig. :va
Vad är det för fabrikat och modell på hojen? :va
Det jag tycker är märkligt är att på en av bilderna syns axeln med en mutter några cm utanför svingen.
På mina hojar SV650S, Sprint RS och GSX1300R så har hjulaxeln i andra änden ingen mutter utan det är en "axelskalle".
Axeln ser alltså ut ungefär som en vanlig skruv. På mina hojar.
Exempel på hojar har mutter på båda sidor av bakhjulsaxeln? ? :va
En hjulaxel som alltså är gängad i båda ändarna.?

håller med, ser skumt ut.
 
Jag hade bett att få se kalibreringsintyg på verkstadens momentnycklar :fakta

Reklamera jobbet, du skall ha:

Ersättning för förlorad arbetstid i samband med reklamationen
Ersättning för reskostnader i samband med reklamationen
Nytt bakdäck
Nya delar till kedjespännare osv som trillat bort
Kontroll av skador på drivpaket, sving, fälg, hjulaxel, hjullager och byte/reparation av sådant som blivit skadat.

Verkstaden måste ha en ansvarsförsäkring som täcker sina kostnader, så för verkstaden blir det nog max en självrisk på 22250:- för det lilla backjobbet :hihi
 
Däcket får dom ersätta definitivt!!
Ram, sving och lager ser jag inte att det skulle ha tagit nån skada, axeln har ju inte åkt ut så långt.
Däremot behöver du nya muttrar och eventuellt axel om gängan fått på skallen!
 
Märkligt för mig. :va
Vad är det för fabrikat och modell på hojen? :va
Det jag tycker är märkligt är att på en av bilderna syns axeln med en mutter några cm utanför svingen.
På mina hojar SV650S, Sprint RS och GSX1300R så har hjulaxeln i andra änden ingen mutter utan det är en "axelskalle".
Axeln ser alltså ut ungefär som en vanlig skruv. På mina hojar.
Exempel på hojar har mutter på båda sidor av bakhjulsaxeln? ? :va
En hjulaxel som alltså är gängad i båda ändarna.?

Samma här, har aldrig någonsin sett en axel med mutter i båda ändar, det måste vara att verkstan har tagit i för kung och fosterland när de spänt muttern så att huvudet har trillat av när han körde.

Alternativt att någon har gjort det förut och att när den spändes sist (dvs på verkstan) var droppen som fick bägaren att rinna över, dvs att huvudet släppte.

Detta behöver inte alls vara verkstans fel, på en så gammal hoj (jag antar 90-tal med tanke på färgen på fälgen) vet man aldrig vad tidigare ägare har haft för sig!
 
Last edited:
Det är en Ducati 900ss och hjulaxeln ser ut så där, gängad på båda sidor.
sdldt0.png

Vilket så här i efterhand får mig att fundera på om man för framtiden manuellt fixa nån form av låsning...

Jävla trist när jag trodde att jag hittat en bra och trevlig meck som bokstavligen låg runt hörnet. Bra verkstäder i Sthlm verkar inte växa på träd. -Hej IBC i Arboga! Vi ses förr än anat :hej

Och tack för supporten alla! :tummenupp
 
Last edited:
Hade själv en sådan hoj i flera år och kommer ihåg att jag också reflekterade över avsaknaden av sprint el dylikt.
Dock är det inga problem om man monterar rätt och drar med rätt moment.

Ang. verkstaden så kan ju alla göra fel, men frågan är om ett såhär pass allvarligt fel är förlåtligt? Det kunde som sagt gått jäkligt illa.
Det borde finnas tydliga checklistor för liknande, både kontroll och dubbelkontroll.

Momentnyckeln är min bästa vän när jag mekar själv. Speciellt på "vitala" delar som hjul, drivpaket och bromsar. Fan, jag drar t om oljefilter med moment, har man verktygen så... :)
 
Hade själv en sådan hoj i flera år och kommer ihåg att jag också reflekterade över avsaknaden av sprint el dylikt.
Dock är det inga problem om man monterar rätt och drar med rätt moment.

Ang. verkstaden så kan ju alla göra fel, men frågan är om ett såhär pass allvarligt fel är förlåtligt? Det kunde som sagt gått jäkligt illa.
Det borde finnas tydliga checklistor för liknande, både kontroll och dubbelkontroll.

Momentnyckeln är min bästa vän när jag mekar själv. Speciellt på "vitala" delar som hjul, drivpaket och bromsar. Fan, jag drar t om oljefilter med moment, har man verktygen så... :)

Jo precis och det är ju den servicen jag betalar för. Och i det här fallet handlade det bara om ett däcksbyte. Inget annat gjordes så det borde inte vara så svårt att få rätt tycker man.
 
Ja, lärdomen att dra av det här är ju att alltid syna bromsar och hjul när man hämtar hojen från en verkstad...
 
:död

En svingmutter har vibrerat loss på Husqvarnan en gång.
Men vibrerar ju som en Super Mega Blackman 220 volts dildo.

Undrar hur skivan mår för det än nog den som tagit hela styrningen på hjulet.
Se till att du får skiva och belägg bytt med.
 
TS skrev "Jag inte kört mer än ett par mil, 2-3 ggr, och försiktigt eftersom däcken är nya och hala."

Vore jag verkstaden skulle jag vägra ta på mig någon skuld i detta.
Vad har hänt med hojen, -tiden från det att hojen lämnade verkstaden tills att hjulet höll på att trilla av ?

Vem som helst, kan ha gjort vad som helst, med hojen ....

Hojen kan ha varit OK när den lämnade verkstaden. En gammal hoj kan gå sönder när som helst....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top