valium
Någon ska ju vara sist.
Blip skrev:2353965Därför att de har samma rätt som alla andra att vistas på vägen.
Självklart

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Blip skrev:2353965Därför att de har samma rätt som alla andra att vistas på vägen.
tobbeviking skrev:Vad jag anser är att hästar som inte klarar av att bli omkörda/mötta av motorfordon på en väg har inget att göra på vägen.
tobbeviking skrev:2354046Se bara vad som hände när den helt galna
zebralagen infördes, helt vanliga dödliga gångtrafikanter förvandlades till
odödliga, oberäkneliga kreatur som när som helst kan hitta på vad som helst.
//Tobbe
Keyser Soze skrev:2353630Så här var det:
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller. BLA BLA BLA BLA
Vad i helvete är det för fel på hästfolk?
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.
Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?
Ikväll var jag ute och åkte en sväng. Åkte på en fin kurvig och kuperad väg mellan Rångedala och Fristad utanför Borås. Det gick inte särskilt fort, skulle gissa på 80-100, på en troligtvis 70-skyltad väg. Drog inte speciellt hårt genom kurvorna heller.
Hur som helst, jag kommer över ett krön och ser att vägen fortsätter rakt fram ner i en svacka och upp över ett nytt krön. Jag ser då två ryttare på var sin häst på väg mot mig i vänster vägkant sett från mig. Ajaj tänker jag, bäst att köra "tyst" (har ett micron på bågen) och växlar upp från 4:an till 6:an. Jag ser samtidigt att ryttaren med hästen längst till vänster, som går i diket, har hoppat av sin häst. Tänker att hon vill väl hålla bättre koll på pållen ifall den skulle bli rädd. Jag frikopplar då och rullar mot ekipagen. När jag närmar mig ser jag hur ryttaren som har hoppat av sin häst går mot mitten av vägen (mot höger) medans hon håller i tömmarna på sin häst. Hon kommer ungefär till mitten på vägen innan tömmarna tar slut, hennes häst står ju längst till vänster med en annan häst innanför. När jag är precis framför ryttaren gör hon ett utfall med den fria armen vilken hon håller piskan i! Hon svingar den i höjd med min överarm men når inte fram. Jag blev helt paff, jag RULLADE förbi dom i helt normal hastighet. Jag har aldrig åkt den vägen tidigare, eller ens någon direkt i närheten. Vad i helvete är det för fel på hästfolk?
Laban skrev:2354110Det är ju inte lätt att veta varför tjejen reagerade som hon gjorde eftersom du inte stannade och pratade med henne, men du skriver själv att du inte vet vad det var för hastighetsbegränsning på vägen, där du körde 80-100 km/t. Du "tror" att det var en 70-väg.
Då körde du eventuellt 30km/t för fort, på en mindre landsväg med mötande hästtrafik - och du bromsade inte utan bara frikopplade.
Det kanske förklarar varför tjejen slog till...![]()
Om du sedan rullade förbi hästarna i låt säga 100 km/t, och det var en 50 väg... tja, då kanske du ska vara glad att hon bara vevade med ett ridspö och inte fick hästen att sparka bakut.![]()
Själv använder jag bromsen (och inte bara kopplingen) när jag får möte av hästar eller kor på landsväg, oavsett om jag har hastighetsgränsen på min sida eller inte. Hellre puttra förbi i 50 är att få en skenande häst eller ko på tanken...
om deras jävla fyrfotingar blir rädda av att man lugnt och stilla kör förbi dem så ska dom hålla sig ifrån vägen och utnytja sina fina ridhagar, skogsvägar, stigar, mm. vafan ska dom ut på en trafikerad väg å göra?
Vad jag anser är att hästar som inte klarar av att bli omkörda/mötta av motorfordon på en väg har inget att göra på vägen.
Gulleplutt skrev:2354214Gör en "garagevändning" åk tillbaka å varva till varvstoppet i en liten stund så ska du se när hon får annat å tänka på.
Loy skrev:2354227Jag brukar ofta köra utenför en hage med ett par hästar. Dom brukar då stå ungefär 1 meter från vägbanan. Trots otaliga försök har jag knappt lyckats få dom att resa på huvudet när jag har kört förbi.
Bikerbitch skrev:2354225Det om något är riktigt omoget
Ja, varför spä på det ännu mer o göra det värre?DR-Zätare skrev:2354316Är det dåligt alltså?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |