Höjning och slut på bankörning

Hörde ett ganska intressant inlägg om höjningen i dag....ska kanske sägas först att jag har två allvaliga knä skador efter både fotboll och hockey plus att jag har pangat en R1 så det är inte mina ord

"Om man beskattar försäkringen på fordon för att betala sjukvård,varför gör man inte så med idrotten då"

ligger nåt i det

Dom hade även tagit bort texten att tjejer får köra på försäkringen, vet inte om det är ändrat eller att det bara är missat.:confused:

Behöver det stå på en killes försäkring att tjejer får köra?

Det finns ju speciella tjejförsäkringar där premien är oftast lägre än
för oss killar.

?! :)

"Om man beskattar försäkringen på fordon för att betala sjukvård,varför gör man inte så med idrotten då"

ligger nåt i det

Man borde ju kunna beskatta blinda människor stenhårt också.. går ju och slår sig överallt.. och pensionärer ska vi inte tala om med sina skit skellet. straffskatt på dessa riskgrupper så våra rika politiker utan liv kan slicka varandra riktigt djupt i röven med nöjda å glada miner. Go sweden!:cpparty

Tänk på alla som vurpat sina cyklar på bana och sedan släpat ut dem i skogen just för att de inte hade en försäkring som gällde.

Och där har vi kanske en anledning till att fler och fler bolag säger att inte trafikförsäkringen gäller på bana.

Och där har vi kanske en anledning till att fler och fler bolag säger att inte trafikförsäkringen gäller på bana.

Absolut. allt fusk och bedrägeri resulterar i att de som vill betala och göra rätt för sig blir straffade.

Ska väl kanske tillägga att jag är tveksam till att vagnskadan ska gälla på banan.
I ren kursveksamhet, självklart! Är det däremot ren nöjesåkning som i stort sett fungerar som raceträningar brukar göra så nej!
Är det något mitt emellan, dvs, med föråkare och instruktörer så kanske det borde vara med högre självrisk.
För att stävja ev försäkringsbedrägeri skulle det väl gå att upprätta ett register dit arrangörer ska skicka in dokumentation på skador på bandagarna som bolagen kan kolla av mot när någon anmäler en skada.
Med i registret, inga pengar.

Självklart så ska inte uppgifterna ligga inne för all framtid, säg att de tas bort efter ett eller två år.

Ska väl kanske tillägga att jag är tveksam till att vagnskadan ska gälla på banan.
I ren kursveksamhet, självklart! Är det däremot ren nöjesåkning som i stort sett fungerar som raceträningar brukar göra så nej!
Är det något mitt emellan, dvs, med föråkare och instruktörer så kanske det borde vara med högre självrisk.
För att stävja ev försäkringsbedrägeri skulle det väl gå att upprätta ett register dit arrangörer ska skicka in dokumentation på skador på bandagarna som bolagen kan kolla av mot när någon anmäler en skada.
Med i registret, inga pengar.

Självklart så ska inte uppgifterna ligga inne för all framtid, säg att de tas bort efter ett eller två år.

Om man nöjeskör på vägen då? Skrapar knäpuckarna på allmän väg. Skall vagnskadan gälla då?

Det borde finnas ett tillägg hos försäkringsbolagen där vagnskadan även gäller på bana då skulle det inte vara någon diskussion. Skulle vara intressant vad den skulle kosta dock.

Själv hör jag till dem som anser att kör man bana så skall man sköta sin egna olycksfallförsäkring och stå för sina egna kostnader, aldrig bli ersättningsskyldig för någon annan. Att köra hoj på bana är ingen rättighet, låt det kosta vad det skall.

Hörde ett ganska intressant inlägg om höjningen i dag....ska kanske sägas först att jag har två allvaliga knä skador efter både fotboll och hockey plus att jag har pangat en R1 så det är inte mina ord

ligger nåt i det

Den som har ett högt riskbeteende ska betala mer än skattebetalaren i allmänhet."

Så står det i förslaget.

Dåhoppas jag alla som har bungyjumping, fotboll, bandy, basejumping också får en KRAFTIG höjning på skatten eller vad som helst.
Detta landet är faktiskt fantastiskt.
Och det blir bara bättre och bättre (gnutta ironi här..)!

Iofs så hade det varit lättare att bara ta olycksfallet från trafikdelen då detta i nuläget är lagstadgat och så får alla fixa en separat olycksfallsförsäkring om dom kör motorcykel, bungyjumping, fotboll, bandy, basejumping!!
men nej så långt har dom inte tänkt....! Fantastiskt..!
Handlar endast om pengar pengar pengar tycker verklighetsförankringen har gått förlorad...!!

Fick försäkringsbrevet från LF i dag och dom hade höjt trafik delen med 28 procent:mad:
Dom hade även tagit bort texten att tjejer får köra på försäkringen, vet inte om det är ändrat eller att det bara är missat.:confused:
Till det tråkigaste hör att inte vagnskade försäkringen längre gäller på bana:näsblod

Stämmer det här eller är det bara en dålig dröm:va

Vilka bolag lät kunderna nyttja (vid olycka) vagnskada vid bankörningar?
Det var väl bara vid smckurser de gick med på det?

Det borde finnas ett tillägg hos försäkringsbolagen där vagnskadan även gäller på bana då skulle det inte vara någon diskussion. Skulle vara intressant vad den skulle kosta dock.

Själv hör jag till dem som anser att kör man bana så skall man sköta sin egna olycksfallförsäkring och stå för sina egna kostnader, aldrig bli ersättningsskyldig för någon annan. Att köra hoj på bana är ingen rättighet, låt det kosta vad det skall.

I LFs avtal som jag har står det att det är dubbel självrisk på vagnskadan vid körning på bana. Det kostar alltså mer om det skulle hända nåt på bana än vad det gör om det händer nåt på vägen.
Här sägs det ju ofta att man skall köra bana för det är mycket mindre risker där än vad det är på vägen, om det är så varför är så många emot att försäkringen skall gälla på bana?
Jag tror det är för att många jämför all bankörning med racing eller racing-träning.
Det står ju faktiskt i TSL att vid sån körning gäller inte trafikförsäkringen och då vore det ju konstigt om vagnskadan gällde.
Fatta det att all bankörning är inte racing eller racing-träning.
Är det det man vill hålla på med skall man fan inte vara på allmänna bankörningar med reggade hojar. Ta licens och kör racing på riktigt.
Jag vill köra min hoj på vägen och nån gång ibland på bana men jag har inga som helst ambitioner att tävla eller ens att bli snabbast så jag fortsätter nog som jag gjort och mitt avtal med LF gäller till oktober så tills dess har jag vagnskada även på bana.

Vilka bolag lät kunderna nyttja (vid olycka) vagnskada vid bankörningar?
Det var väl bara vid smckurser de gick med på det?

Fram till 2006 gällde vagnskada vid bankörning oavsett arrangör hos Folksam, LF och Bilsport&MC så länge det inte var tävling eller träning inför. LF tog bort den delen till i år, Bilsport har inte infört någon restriktion, Folksam har jag inte kollat.

Om man nöjeskör på vägen då? Skrapar knäpuckarna på allmän väg. Skall vagnskadan gälla då?
Har du en vagnskada så gäller den på vägen.
Frågan gällde på bana. Ligger du pressar på gatan som på banan?
Du säger själv att du har dubbel självrisk, kanon.
Som det är nu så säger Folksam, Trygg hansa och IF att deras trafikförsäkring inte gäller på bana.
Det är i mina ögon en helt annan nivå på problemet.
I en perfekt värld så är banåkningar gratis och bolagen jublar när vi är där.

Har du en vagnskada så gäller den på vägen.
Frågan gällde på bana. Ligger du pressar på gatan som på banan?
Du säger själv att du har dubbel självrisk, kanon.
Som det är nu så säger Folksam, Trygg hansa och IF att deras trafikförsäkring inte gäller på bana.
Det är i mina ögon en helt annan nivå på problemet.
I en perfekt värld så är banåkningar gratis och bolagen jublar när vi är där.

Allvarligt, är det inte skillnad på bankörningar?
Är det racing eller träning gäller inga vanliga försäkringar utan man skall ha licens osv.
Är man på en sk allmän bankörning så antar man att trafikförsäkringen gäller, och om trafikförsäkringen skall gälla varför skall då inte vagnskadan gälla?
Givetvis är det upp till försäkringsbolagen att skriva vad de vill i sina avtal och ta betalt därefter.
Vad jag inte fattar är varför så många anser att det inte skall gå att teckna försäkring som gäller på bana...

I LFs avtal som jag har står det att det är dubbel självrisk på vagnskadan vid körning på bana. Det kostar alltså mer om det skulle hända nåt på bana än vad det gör om det händer nåt på vägen.
Här sägs det ju ofta att man skall köra bana för det är mycket mindre risker där än vad det är på vägen, om det är så varför är så många emot att försäkringen skall gälla på bana?
Jag tror det är för att många jämför all bankörning med racing eller racing-träning.
Det står ju faktiskt i TSL att vid sån körning gäller inte trafikförsäkringen och då vore det ju konstigt om vagnskadan gällde.
Fatta det att all bankörning är inte racing eller racing-träning.
Är det det man vill hålla på med skall man fan inte vara på allmänna bankörningar med reggade hojar. Ta licens och kör racing på riktigt.
Jag vill köra min hoj på vägen och nån gång ibland på bana men jag har inga som helst ambitioner att tävla eller ens att bli snabbast så jag fortsätter nog som jag gjort och mitt avtal med LF gäller till oktober så tills dess har jag vagnskada även på bana.

Min ståndpunkt utgår ifrån det civilrättsliga mål som kan uppstå på bana om man skall anse en skyldig till en olyka vars försäkring skall betala kalaset. Jag anser inte att försäkringar inte har på bana att göra men att man skall stå för sina egna utgifter.

Min ståndpunkt utgår ifrån det civilrättsliga mål som kan uppstå på bana om man skall anse en skyldig till en olyka vars försäkring skall betala kalaset. Jag anser inte att försäkringar inte har på bana att göra men att man skall stå för sina egna utgifter.

Då anser jag att du skall vara på licensträningar och tävlingar för där är det precis så.

Allvarligt, är det inte skillnad på bankörningar?
Är det racing eller träning gäller inga vanliga försäkringar utan man skall ha licens osv.
Är man på en sk allmän bankörning så antar man att trafikförsäkringen gäller, och om trafikförsäkringen skall gälla varför skall då inte vagnskadan gälla?
Givetvis är det upp till försäkringsbolagen att skriva vad de vill i sina avtal och ta betalt därefter.
Vad jag inte fattar är varför så många anser att det inte skall gå att teckna försäkring som gäller på bana...
Jag har bara pratat om sk allmän bankörning. Inte tävling eller träning för tävling, det är en helt annan nivå.

tycker de är rätt att försäkringen inte gäller på bana, men man skall kunna köpa en banförsäkring som inte är hutlöst dyr eller ett tillägg på den vanliga.

Hur vore det om man betalade en försäkringsavgift vid bankörning vid banan??? Beloppet kan ju variera efter vad man tycker sin hoj är värd.
Borde väl vara så rättvist det bara går???

Sannolikheten för att någon skulle krascha eller vålla en olycka är så stor så inget bolag skulle vara intresserat.
Riskfaktorerna är så många och så svåra så det är större sannolikhet att det händer en "olycka" än att det inte händer...

Man hittar alltid någon/några idioter på en banåkning som inte förstår att de kör över sin förmåga och inte heller förstår att de riskerar andra människors hojjar och liv...

Behöver det stå på en killes försäkring att tjejer får köra?

Det finns ju speciella tjejförsäkringar där premien är oftast lägre än
för oss killar.

?! :)

Ja till exempel så gäller inte LF s 24+ försäkring för tjejer på vagnskadan medans LF s 40+ gör eller gjorde det fast den är betydligt mycket billigare.
En hoj med tjejförsäkring hos tex LF får köras med gällande vagnskade försäkring av en kille som är 40 år eller mer.
Har aldrig lyckats få till en vettig försäkring som både gäller för tjejen och mej då vi delar hoj:mad:

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra