Höjning bak med ett "hundben"

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Någon som har skiss på ett sådant ? , har hittat ett företag som eventuellt
kan tillverka ett åt mig.
Borde ju gå höja även gamla hojar på detta sett,min höjningsats
känns inte lika pålitlig som ett hundben.

Visst var det så att det som man ersätter original med ska vara kortare ?

/jimpa

Det är väldigt enkelt att räkna ut hur det skall se ut. Vi gjorde nya till kompisens Kawa ZR-7 på 10 minuter av ett par bitar 6mm plattjärn. Mät mellan svingens lagring och dämparlänkaget, samt mellan dämparlänkaget och bakhjulsaxeln. Om det är säg 100 mm mellan svinglagring och länkage och 300 mm mellan länkage och hjulaxel kommer höjningen att bli 3 gånger så stor som kortningen av hundbenet. (300/100) D.v.s., vill du höja hojen 30mm i bak, minskar du avståndet mellan fästhålen i hundbenet med 10mm jämfört med orginal. Det blir inte exakt så mycket p.g.a. vinkeleffekter och utväxling i länkaget, men tillräckligt nära.
Hoppas jag inte beskrev allt för förvirrat...Det är tidigt på morgonen och regnar ute :mad:

zopilote skrev:
2377266 Det är väldigt enkelt att räkna ut hur det skall se ut. Vi gjorde nya till kompisens Kawa ZR-7 på 10 minuter av ett par bitar 6mm plattjärn. Mät mellan svingens lagring och dämparlänkaget, samt mellan dämparlänkaget och bakhjulsaxeln. Om det är säg 100 mm mellan svinglagring och länkage och 300 mm mellan länkage och hjulaxel kommer höjningen att bli 3 gånger så stor som kortningen av hundbenet. (300/100) D.v.s., vill du höja hojen 30mm i bak, minskar du avståndet mellan fästhålen i hundbenet med 10mm jämfört med orginal. Det blir inte exakt så mycket p.g.a. vinkeleffekter och utväxling i länkaget, men tillräckligt nära.
Hoppas jag inte beskrev allt för förvirrat...Det är tidigt på morgonen och regnar ute :mad:

:) ...tackar för svaret. då är det bara skissen jag saknar, lättare om jag har en som jag kan sätta ut alla måtten på till tillverkarn.

/jimmy

Har du bara ett "hundben" på din? På Kawan var det väldigt enkelt eftersom det satt två stycken, ett på varje sida om länkaget. Bara lossa på två muttrar så gick det att plocka bort det ena utan att palla upp hojen ens.

här e en skiss som e till min fzr1000 -89.. så måtten e ju till den... men du kanske får en hint.. vart en helt annan hoj då jag höjde den.. blev skit kul att svänga

Bifogat

• tailriser.JPG
    tailriser.JPG
    8 KB · Visningar: 85
När vi ändå är inne på hundbenen;

På min GSXR750 -91:a har en tidigare ägare satt 180ZR55-däck bak.

Jag antar att de har aningen mindre i ytterdiam. jämfört med original 170-däck ? Kan det vara därför de installerat aningen kortare eftermarknads-hundben i stötdämpar-länkaget för att höja hojen en aning bak ?

jag skulle tro sitshöjden är ca 3cm högre än original.

Om man gör sådan höjning bak, borde man inte flytta ner framgaffelbenen en aning också då ? Hur påverkas annars styrgeometri och kurv-beteende av att man enbart höjer bak ?

zopilote skrev:
2377782 Har du bara ett "hundben" på din? På Kawan var det väldigt enkelt eftersom det satt två stycken, ett på varje sida om länkaget. Bara lossa på två muttrar så gick det att plocka bort det ena utan att palla upp hojen ens.

Jag har inte kollat så noga men min höjningsats jag har nu så är det
2 st aluprofiler på varsin sida om stötdämparen,alltså på ovansidan
av svingen.
Tycker inte att jag kan dra åt allt ordentligt utan att det bli knasigt
ser ut som om det skulle saknas en distans på satsen så att man inte kan dra
mer är stötdämparens bredd.
Det sitter ju en distans på den...

/jimpa

ja efter min höjning så observerade jag bara positiva egenskaper på hojen... den vart mer lätt svängd och kändes lite sportigare så att säga... dock så va de bibehållen stabilitet rakt fram och kändes inte instabil i högre hastigheter.. tyckte de blev helt kanon

NigHtHawK skrev:
2378248 ja efter min höjning så observerade jag bara positiva egenskaper på hojen... den vart mer lätt svängd och kändes lite sportigare så att säga... dock så va de bibehållen stabilitet rakt fram och kändes inte instabil i högre hastigheter.. tyckte de blev helt kanon

hur mycket höjde du baken?

Modifier skrev:
2377255 Någon som har skiss på ett sådant ? , har hittat ett företag som eventuellt
kan tillverka ett åt mig.
Borde ju gå höja även gamla hojar på detta sett,min höjningsats
känns inte lika pålitlig som ett hundben.

Visst var det så att det som man ersätter original med ska vara kortare ?

/jimpa
Jag gjorde så att jag tog orginalet ,kapade 7mm och svetsade ihop det ,resulterade i ca 1 cm höjning

NigHtHawK skrev:
2378467 vart nog ca 4 cm.. max va som går på min hoj utan att stötdämparen tar i svingen

Tjena på er! Jag ska höja min FZR också men letar efter mått (dvs tänkte kolla om någon har måtten så slipper jag ta bort dom på hojjen). Är det samma "hundben" på FZR 1000 -88 som på 89:an? Alltså samma mått orginal. Såg din bild med alla mått på och tänkte ta den.

Henkebenke skrev:
2378616 Tjena på er! Jag ska höja min FZR också men letar efter mått (dvs tänkte kolla om någon har måtten så slipper jag ta bort dom på hojjen). Är det samma "hundben" på FZR 1000 -88 som på 89:an? Alltså samma mått orginal. Såg din bild med alla mått på och tänkte ta den.

jadu.. skulle gissa att dom stämmer... tror inte de vart nån ändring där imellan 88 -89 men jag e inte helt säker.. kanske nån som har bättre koll...

Skillnaden mellan 88 till 89 är ju att den fick deltaboxramen.
Det gjorde ju att vissa detaljer och mått är inte desamma. Så du får kolla mer...

lättast e ju att du tar ett av de gamla och så tar du måttet centrum / Centrum på hålen och så förkortar du de måttet lite... vet dock inte hur mycke

*/ ?>
Back