höjning av tzr

Lingonpoeten

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Cbr 400 rr
Tja!

något tzr snille här som vet om det hår att höja sadelhöjden bak på en tzr 125?

sen skulle jag gärna byta mitt bakdäck också... det sitter ett tråkigt vanligt 100/90 - 18 är det väl... på för tillfället och jag skulle gärna byta till ett bredare skönare runt sportdäck och alltså större hjul... är detta möjligt utan att försämra väg egenskaperna eller är det möjligt alls?

Ha det gott!

_____________________

ät lingon
 

Bifogat

  • photo copy.jpg
    photo copy.jpg
    28 KB · Visningar: 215
No problemo att höjja.. värre med bakdäck.. jag har 110 på min.. De är Fan inte brett.. men ja tro fan inte de gå att få dit nått bredare häller... Nån som lyckats??
 
skoj!

förklara gärna hur man gör... är lite knepigt har jag hört...

du, spraya om fäljarna svarta... så mycekt snyggare! : P

ha det gott!

____________

ät lingon
 
Lingonpoeten skrev:
skoj!


du, spraya om fäljarna svarta... så mycekt snyggare! : P

ha det gott!

____________

ät lingon
Jasså? Ha du nån bild så man få se resultatet?!

Jo ja ha haft en bild ja ritade i paint för att visa hur jag gjort men ja hitta den inte... =/
 
Där hade du tur.. hittade bilden.. Skit dåligt gjord.. men Du kanske fatta principen...
 

Bifogat

  • höjsats bak.jpg
    höjsats bak.jpg
    22.7 KB · Visningar: 183
kolla bilden på min där uppe!

har sprayat både bad och framhjul... är lätt värt besväret!
ser mycket brutalare och mer ut som en tung än innan... det känns så plastigt med de vita fäljarna... så byt färg! :rock

är det svår att förklara hur man höjer? har du höjt mycket? för det står inte hur man gör i skötselanvisningarna...

ha det gott

____________

ät lingon
 
Är det sitthöjden du vill höja ? Eller bakdelen på hojen ? Höjer du hojen påverkas köregenskaperna, mer markfrigång v nedlägg, snabbare styrning o mer instabil/vobbelbenägen. Bredare bakdäck kan ytterligare förvärra vobbeltendenser.
Vad är det du vill uppnå/förbättra ?
/u
 
asså tror du verkligen att det är så stor skillnad? men det ser ju lite skummt ut... undrar om det verkligen håller... men hjul borde man kunna byta tycker jag iallfall! borde det inte gå att byta till 110 om jag har 100 på bakdäcket?

Ha det gott!

_____________________

ät lingon
 
ulf_lundin skrev:
Är det sitthöjden du vill höja ? Eller bakdelen på hojen ? Höjer du hojen påverkas köregenskaperna, mer markfrigång v nedlägg, snabbare styrning o mer instabil/vobbelbenägen. Bredare bakdäck kan ytterligare förvärra vobbeltendenser.
Vad är det du vill uppnå/förbättra ?
/u

Jag tycker inte alls att mina vägegenskaper har blivet värre.. Men stuket på hojjen ha blivet MYCKE bättre... ha aldrig fått den att vobbla häller... Sen är ju det bara en 125á... skulle aldrig göra det på en större hoj...
 
Ett bredare däck på en 125:a ökar rullmotståndet och är tyngre
så toppfart och ax blir lidande
 
Jag skrev INTE att vägegenskaperna skulle bli 'värre' eller att det skulle göra 'stor' skillnad !! Läs noggrannare o gissa inte så mycket, tack.

LingonP:
Då kanske jag kan få svar på min fråga om varför du vill höja hojen ?

Tror inte det är nån fara att byta fr 100 till 110 däck, så det är bara att prova om du känner för det. Men gränsen mellan vobbel o inte är hårfin så minsta förändring kan ge vobbel eller ta bort vobbel. Och skicket på hoj o däck påverkar stabilitet/vobbel mycket ! För att inte tala om förarens vikt o placering. Sen är det hojen läge m förare som avgör, inte hur den ser ut obelastad. Olika förarvikt o olika förspänning ger olika egenskaper även på hojar av samma modell. Det Kalle känner på hoj A gäller inte Pelle på hoj B.
/u
 
jag har 110 däck bak på min TZR.. går fin fint... å topphasigheten.. .den ligger runt 160 (enligt mätarn)
å dragen.. d e så d räcker.. d e ju bara en 125a...
 
Fluxir skrev:
jag har 110 däck bak på min TZR.. går fin fint... å topphasigheten.. .den ligger runt 160 (enligt mätarn)
å dragen.. d e så d räcker.. d e ju bara en 125a...
Rullmotståndet betyder väldigt lite, i synnerhet i högre hastigheter. Och skillnaden mellan 100 o 110 däck kan man inte känna, det blir säkert större skillnad om man fyller däcket lite till.

Men faktum kvarstår: bredare däck rullar tyngre och är tyngre. Så visst påverkar det ax och bränsleförbrukning, åt fel håll. Det finns ju goda skäl till att små racehojar har smalare däck än dom stora. Där får man inga poäng för posörgrejor.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Jag skrev INTE att vägegenskaperna skulle bli 'värre' eller att det skulle göra 'stor' skillnad !! Läs noggrannare o gissa inte så mycket, tack.
/u

Förlåt.. läste väll lite knasigt...
 
Inte hela världen, men när flera lyckas läsa fel blir jag lite sur.
'Att tala innan man tänkt är som att torka sig innan man skitit.'
citat Arne Anka.
/u
 
nicke skrev:
men du har inte några mått för höjningssatsen?,.,, tänkte bygga en själv men vet inte hur stor den ska va. ingen som har mått till en strypning heller?. eller var man kan köpa BARA strypningen, inge papper eller sånt, bara strypningnen?...


www.addemoto.com tror jag har en strypning. Men dem är svindyra, om du ska sälja köp en bricka i lämplig storlek på närmsta järnaffär och svetsa dit.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top