höjning av hoj

HBmanneN

vill åka snart
Gick med
16 Jan 2004
Hoj
yzf600r -98
har sett hojjar som e höjda bak å sänkta fram.
vilken funktion har det, förutom att det ser rocken roll ut.?
å hur sänker å höjer man hojjen? :confused:

rappare styrkaraktär. fram kan man sänka ner lite över gaffelbenen men bak monterar man väl en "tailriser"

HBmanneN skrev:

Den största förändringen är väl att du ändrar styrgeometrin på det viset, det innebär brantare gaffelvinkel och kortare försprång = Mera snabbstyrd / nervösare hoj.

HBmanneN skrev:

Framför allt för att få hojen mer snabbstyrd!
Sänka fram gör man genom att låta gaffelbenen gå upp längre i gaffelkronorna, bara att lossa lite skruvar.
Höja bak gör man på många hojar med original "rear height adjuster". Annars får man köpa en tillbehörs bakdämpare med en sådan funktion eller köpa en Tailriser på t.ex S-racing.

zopilote skrev:
Den största förändringen är väl att du ändrar styrgeometrin på det viset, det innebär brantare gaffelvinkel och kortare försprång = Mera snabbstyrd / nervösare hoj.
Åkej, men vad menar du med " nervösare " hoj ?
stannar framhjulet kvar på backen bättre om man ändrar hojjen så?

Nervösare=Instabil, ruskar på styret (eller värre) över ojämnheter och sånt, kan bli vinglig i hög fart även rakt fram. Bladen är ju kort redan från början, ska du nu labba med sådant så ta några millimeter i taget om du sänker gaffelbenen. Du gör ju cykelns hjulbas kortare så det blir nog inte lättare att hålla framhjulet nere.

Eller så köper man en bra styrdämpare, så mildrar man problemet med nervositet avsevärt. Kör man på bana brukar det heller inte vara så stora problem, det är mycket värre om man kör hårt på landsväg där det är ojämn asfalt, gupp m.m. Gör man bara det ska man nog tänka efter innan man börjar mecka för mycket med styrgeometrierna, tror att de flesta hojar funkar bäst som original på landsväg!

åkej

jag hade ju tänkt att ha hojjen mest till "gatan" så det får bli original isåfall..
man tackar för alla goda råd.. :tummenupp

Försprånget (tevagnhjuls-syndromet) minskar o därför minskar stabiliteten.
Sen ändrar man ju en massa andra saker oxå; markfrigång, tyngdpunktens höjd, bakfjädringens reaktion v gaspådrag, etc etc.
/u

HBmanneN skrev:

Nu har jag letat lite och hittat en fin artikel som förklarar i detalj hur man ska göra. Man kanske inte kan ändra höjden jättemycke på detta sätt, men det e ett billigt alternativ till den extrema varianten.
Sidan är till Ducati monster, men det borde vara samma princip på många hojar. Glöm inte att inställningen på bakdämparen antagligen behöver ändras efter denna mod.

Här e adressen:
http://www.ducatisuite.com/rearheight.html

Last edited:
nån som vet vart man hittar tailrisers te min gsxr 92 med banan-sving?

HBmanneN skrev:

På min VFR kan man stoppa in en 7mm bricka mellan övre fästet på bakstötdämparen och ramen, därmed höjs baken lite (ca 2,5 cm ovanför baknavet). Det kostar inget och tar just ingen tid att göra så det är bara att prova. Hur det är på blejden vet jag dock tyvärr inte, men det får vi snart reda på.

/Joppe

U-joppe skrev:
På min VFR kan man stoppa in en 7mm bricka mellan övre fästet på bakstötdämparen och ramen, därmed höjs baken lite (ca 2,5 cm ovanför baknavet). Det kostar inget och tar just ingen tid att göra så det är bara att prova. Hur det är på blejden vet jag dock tyvärr inte, men det får vi snart reda på.

/Joppe
ja vi får väl se om jag ska prova på din brick teknik å se vad som händer med hojjen..
Va förövrigt på hoj mässan idag.. inge vidare faktiskt..
skit lite balla delar. bara massa cross å custom blajj
däremot så hitta ja ett billigt sätt att anodisera mina alu delar. valfri färg..

HanneZ skrev:
nån som vet vart man hittar tailrisers te min gsxr 92 med banan-sving?
Jag släppte på kronan och sänkte min -90 1100R 25 mm i fram, snabbstyrd utan nervositet upp till 300 på glädjemätaren (270 real speed)

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP