Jag orkade inte läsa den. Handlade den om 900 studier eller 900 personer?
Eftersom Kuritas anser att det är så viktigt att kritiker får komma till tals ville jag bara visa på att det faktiskt inte finns så många kritiker inom den vetenskapliga världen som han (och många andra, främst lobbygrupper) vill göra gällande...
Författarna bakom artikeln jag länkar till hade sökt i vetenskapliga databaser efter ALLA artiklar de hittade om "climate change" och hittat över 900st rapporter mellan 98 och 03 och INGEN av dessa sa emot IPCC.
Hade det funnits ett gäng seriösa forskare värda namnet som faktiskt ifrågasätter klimatpanelens rapport så borde väl iaf någon lyckats publicera en rapport de senaste åren som publicerats i dessa tidsskrifter?! Eller så är det mörkläggningen, konspirationen som tystar dem!
Edit:
Själv ser jag snarare en fara i att så många använder kommentarer som:
- forskarvärlden är ju inte enig!
- Det finns ju kritiska röster som inte kommer till tals!
...osv.. osv..
Det är just dessa kommentarer som gör att allt för många faktiskt, på allvar, tror att klimatförändringarna mer eller mindre bara är ett påhitt..
Det finns ju inga seriösa forskare som på allvar publicerar seriösa rapporter där de säger emot IPCC.
Däremot är raden debatörer som påstår just dessa hur många som helst. Som Kuritas..
Dessa skapar bara en massa tvivel.
Självfallet skall kritikerna få synas och höras men så länge som de knappt går att hitta dem är det ganska trist att så många debatörer påstår att de faktiskt existerar....