höjjning av styre ktm 660

Afa

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Triumph 800xc -14
Jag har sett att det är många som höjjer sitt styre lite, har det någon större betydelse och iså fall vad? Lr gör dom det bara för att få bättre sittställning? Vad finns det för för och nackdelar med detta?

Det blev några frågor men hoppas nån vet

Jag har sett att det är många som höjjer sitt styre lite, har det någon större betydelse och iså fall vad? Lr gör dom det bara för att få bättre sittställning? Vad finns det för för och nackdelar med detta?

Det blev några frågor men hoppas nån vet

Har ett par 22mm till salu om ni är intresserade. Skicka PM :tummenupp

Jag svarvar en egen styrehöjning för att slippa de jävla gummibussningar som finns på styrkronan. De förstör känseln i styret. Om man köper färdiga slipper man inte bussningarna. Min tips är:

Köp en ca 20 cm 30 mm aluminium stång (gärna härdat) och kapa stången i två delar, självklart lika stora. Och sen svarvar man ner diametern till 20 mm i ca 5 cm (minna inte?) av stången. Därefter borrar man genom stången med en lång 10 mm borr. Sen kapar man av 30 mm delen av stången till önskat höjd. KLART!

Last edited:
Jag svarvar en egen styrehöjning för att slippa de jävla gummibussningar som finns på styrkronan. De förstör känseln i styret. Om man köper färdiga slipper man inte bussningarna. Min tips är:

Köp en ca 20 cm 30 mm aluminium stång (gärna härdat) och kapa stången i två delar, självklart lika stora. Och sen svarvar man ner diametern till 20 mm i ca 5 cm (minna inte?) av stången. Därefter borrar man genom stången med en lång 10 mm borr. Sen kapar man av 30 mm delen av stången till önskat höjd. KLART!

He he he och så var det där med maskinerna för att kunna göra det!:D

Lämna in till närmaste svarvföretag och be dom svarva å borra om man inte har möjlighet att svarva själv. :pannkyss

känner du dig stor på hojen o känner du att styret är ivägen för bena när du gör vad som helst så sätt på raisers..

gör grym skillnad..
och som nån sa, vissa moment blir enklare :tungan

Fick ta över kompisens styreshöjare som han inte hade någon anvädning av då han sålde sin hoj nyligen. Dessa är 30mm och kommer med bultar. SW-motech heter de och är inköpta hos touringbutiken. Tror de gick på strax under 300:-

Tidigare körde jag med distanserna som blir över när man monterar på hasplåten, de var 22mm höga.

Bifogat

• Styrehöjare.jpg
    Styrehöjare.jpg
    102.5 KB · Visningar: 90
Fick ta över kompisens styreshöjare som han inte hade någon anvädning av då han sålde sin hoj nyligen. Dessa är 30mm och kommer med bultar. SW-motech heter de och är inköpta hos touringbutiken. Tror de gick på strax under 300:-

Tidigare körde jag med distanserna som blir över när man monterar på hasplåten, de var 22mm höga.

Räcker vajrar och kablar om man höjer 30 mm?
Jag har 15mm höjare nu (om jag inte minns fel), men jag vill ha högre.

/ Andreas

Räcker vajrar och kablar om man höjer 30 mm?
Jag har 15mm höjare nu (om jag inte minns fel), men jag vill ha högre.

/ Andreas

Inga problem vare sig för kopplingen, dekompen, bomsen eller gasvajrarna!
Det skiljer sig tydligen på styrkronorna mellan SXC & SMC tydligen. PåSXC verkar det vara två gängade hål på vardera sidan medan SMC har bara ett hål som inte är gängad!

Har du inte kvar dina distanser när du satte på hasplåten de är 22mm?

dekomp vajern är på gränsen till för kort nu! jag har ca 20mm höjare!

Ja, min polare som haft en 625 SXC från 04. Han satte i en 30 eller 40 mm styrehöjare och han var tvungen att koppla ur dekompvajern då den var för kort. Elstarten på hojen fanns ju så det var ingen fara..

Ja, min polare som haft en 625 SXC från 04. Han satte i en 30 eller 40 mm styrehöjare och han var tvungen att koppla ur dekompvajern då den var för kort. Elstarten på hojen fanns ju så det var ingen fara..

Nu vet jag, på SXC så är det en upphöjning på kronan för styret. På min SMC så är det inte någon sådan upphöjning. Så ni med SXC så blir det väl ca 25mm höjning max!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti