Höjder: Att gå från 180/55-17 till 190/55-17 hur mycket behöver höjderna justeras?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ponera att man idagsläget kör 180/55-17 och är nöjd med settingen på hojen men bestämmer sig för att pröva 190 bredd istället.

Hur mycket behöver cykeln sänkas bak alt höjas fram för att behålla chassie geometrin?
 
Den geometriska radieskillnaden är 0,55 x (190-180) = 5,5 mm.

Och 5,5 mm på bakaxeln betyder ungefär 2,75 mm på stötdämparlängden, då de flesta länkage ligger runt 2:1 i det intressanta området.

Dock finns alltid risken att däcken har olika profilform, det vill säga att höjdskillnaden inte är samma vid fullt nerlägg som då hojen står upprätt. Att ändra stötdämparlängd för däckets radieskillnad (precis som du tänker göra) är dock den bästa startpunkten.
 
Last edited:
Om jag förstått det rätt ska bakdämparn kortas 2.75 mm så är ordningen återställd?

Dett gör man genom att lossa den blå muttern på öhlinarn och sedan "gängar" upp den 2.75 mm
 
Jag tror inte du behöver ändra på något. Jag gick från 180/55 på en 5,5 fälg till 190/55 på en 6" fälg. Profilen på däcket är i princip samma till skillnad från om man kört på ett 190/50 däck som var vanligt förr om åren på 1000cc.

Skiljer ungefär 5% i rullomkrets enligt däckkalkylator på nätet mellan 180/55 och 190/55.
 
En fråga på samma ämne.
Min R6:a har flera ringar på framgaffeln och sticker upp 2 ringar ur kronan som standard.

När jag byter från 180/55 - 180/60 så blir den ganska mkt högre bak.. vad är mest "rätt" att göra?
Helt enkelt höja den fram? (finns ju gaffel "kvar" för det).. eller sänka den bak?
 
Jag tror inte du behöver ändra på något. Jag gick från 180/55 på en 5,5 fälg till 190/55 på en 6" fälg. Profilen på däcket är i princip samma till skillnad från om man kört på ett 190/50 däck som var vanligt förr om åren på 1000cc.

Skiljer ungefär 5% i rullomkrets enligt däckkalkylator på nätet mellan 180/55 och 190/55.


Tror inte heller att jag kommer känna någon direkt skillnad men dum som jag är går jag ut på kvalet imorgon med ett nytt 190 däck och skulle det visa sig djävlas så är det rätt skönt att ha receptet på åtgärd till hands :)
 
Om jag förstått det rätt ska bakdämparn kortas 2.75 mm så är ordningen återställd?

Dett gör man genom att lossa den blå muttern på öhlinarn och sedan "gängar" upp den 2.75 mm

2,75 mm eller 2,75 varv, gängstigningen är 1 mm per varv (M17x1 gänga). Den blå muttern dras sedan fast med 40 Nm mot den justerbara delen av ändöglan. 24 mm nyckelvidd på båda.

Kontrollmät gärna så att däckens radieskillnad verkligen är samma som i teorin. Om du sedan ändrar höjden, kontrollmät höjden från bakaxeln till en fast punkt rakt upp på bakramen. Ändra sedan denna höjd enligt däckens radieskillnad.
 
Last edited:
Den geometriska radieskillnaden är 0,55 x (190-180) = 5,5 mm.

Och 5,5 mm på bakaxeln betyder ungefär 2,75 mm på stötdämparlängden, då de flesta länkage ligger runt 2:1 i det intressanta området.

Dock finns alltid risken att däcken har olika profilform, det vill säga att höjdskillnaden inte är samma vid fullt nerlägg som då hojen står upprätt. Att ändra stötdämparlängd för däckets radieskillnad (precis som du tänker göra) är dock den bästa startpunkten.


Med tanke på redigeringen: däcken är av samma märke/sort bridgestone r10 evo. Dom kommer både i 180 och 190 bredd så profilen borde vara densamma..
 
När jag byter från 180/55 - 180/60 så blir den ganska mkt högre bak.. vad är mest "rätt" att göra?
Helt enkelt höja den fram? (finns ju gaffel "kvar" för det).. eller sänka den bak?

Det finns inget 100% rätt svar på den frågan.

Att höja den fram innebär att du har kvar samma styrgeometri och samma viktfördelning. Du har också kvar samma svingarmsvinkel vilket innebär samma kedjekraft som förut (samma support med gas). Däremot har du höjt tyngdpunkten vilket ger en långsammare hoj från sida till sida men också mindre lutningsvinkel då du tar en given kurva i en given hastighet (eller tvärt om, du kan åka fortare med samma lutningsvinkel).

Att sänka den bak innebär också att du har kvar samma styrgeometri och samma viktfördelning som förut. Du har också kvar hyfsat samma läge på tyngdpunkten. Du får däremot flackare svingarmsvinkel, mindre kedjekraft och därigenom mindre support med gas.

Du kan komma lite närmare en perfekt lösning om du har justerbar svingarmspivot, motorfästen, styren och olika tjocka sadelgummin, men den helt perfekta lösningen (som gör att allt förutom däcket blir samma som före) existerar inte.
 
Det avrundas ju med, på just R10 är 180 däcket 183mm brett och 190 däcket är 185mm brett enligt bridgestones hemsida, altså 2mm bredare däck och 1mm mer gummi i backen vid nerlägg ;) tror inte du behöver ändra nåt för så små skillnader.

edit: diametern skiljer dock lite mer såg jag nu http://www.bridgestone.com/products/motorcycle_tires/products/battlax/r10.html 640 VS 650mm, så 5mm skillnad i höjd
 
Last edited:
Mät däcken. Bredd såväl som radie. Min erfarenhet är att däcktillverkarnas tabeller över bredder och höjder sällan stämmer med verkligheten och ingen är bättre eller sämre än någon annan.

Jag säger som vår gamla labchef - att icke mäta är att icke veta...
 
eller gör en burnout med 190 däcket och bränn bort några mm i mitten :banana
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top