Höjda böter leder till färre hastighetsöverträdelser?

Stortryne skrev:
Tyvär så hjälper det inte att det är val var 4'e år, eftersom de enda man får rösta på är politiker :mad:

Jag lovar dig. Om man ger dem silkessnöret var 4e år, så kommer de skärpa till sig. Problemet är att vi låter dem sitta för länge. Byt ut dem om det inte passar - oavsett ideologi. Vi har i princip diktatur i Sverige. Samma parti kontrollerar politiken, statliga verken, skolor, högskolor och universitet. Samma parti har styrt för länge!

Det har nog aldrig fallit mig in att smita från polisen pga fortkörning eller liknande, men om och när de höjer böterna så kan de kyssa min :arsele för det finns inte en CHANS att jag stannar då!!!

Här i Norge tycker jag att det inte är lika mycket hastighetsöverträdelser som i Sverige. De flesta håller sej till hastighetsbegränsingen. Jag vill tro att det grundar sej i dom väldigt höga bötesbeloppen så helt obefogat är det väl inte att höja dom även i Sverige.
Nu har jag ingen statistik över hur många dödsolyckor det är på vägarna i Norge, de kanske är högre procentuellt?

Det är ju egentligen inte så mycket att bråka om, är det 110 så är det. Nej jag följer inte alltid, eller jag följer väldigt sällan hastighetsbegränsingen men så klagar ja inte heller om ja åker dit, får skylla mej själv.
Ingen skulle väl gnälla om straffet för våldtäkt höjdes? (möjligtvis våldtäktsmännen själva)
Lagar är väl till för att följas. :rolleyes:

Något förslag på hur man annars ska få ner hastigheterna på vägarna?

CLASSIC skrev:
Vill de där förbannade säkerhetsfascisterna på Vägverket verkligen förbättra folkhälsan så bör de börja med att förbjuda fetma och rökning.............

Vet inte om gubbarna på vägverket ska hålla på o bry sej om vem som är fet eller inte. Deras huvuduppgift är väl att se till så att vägnätet i Sverige är som det ska och se till allt det här med trafiksäkerhet. Finns väl andra instutioner som har hand om fetma och rökning... eller finns det nån bandymålvakt som kan flyga planet?

de flesta olyckorna sker ju ändå inte på 110 vägar, nä det är mjölkande av pengar till staten bara.

De kan ju ha fler målade polisbilar som kör runt, det är nog dämpande för hur folk kör, men se då börjar det kosta och då är det väl inte intressant längre.

Tror oxå att smitningar/försök till smitningar kommer att öka drasktiskt om dom höjer boten till 8loppor. Om det kommer att ge mindre intäkt till staten för att färre stannar eller kör ihjäl sig återstår väl att se. Men jag tror inte det ligger något possitivt i det. Skall man höja bötesbeloppet så bör det vara dagsböter, relaterat till inkomst, annars så blir det bara dom rika som har råd att köra förfort. Dom som tycker att 8000 är som 800 för oss vanliga dödliga. Än så länge har jag klarat mig, men om tussebatong blinkar blått bakom mig så stannar jag och bockar å bugar och tar emot 1200 i bot. Men 8000, då provar jag att sticka.....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti