Höjd trafikförsäkring

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
:mad: :machinegu Den 1 juli införs en 32-procentig skatt på trafikförsäkringen för alla motordrivna fordon. :kulspruta

Det innebär rejält höjda premiekostnader – för vissa med flera tusen per år.

Det e ju jävligt fint snart kommer man ju inte ens ha råd med bil i Sverige. Jag som har en Passat där skatten kostar 1850 kommer typ kosta mig nu 2500 kr. Blir väl att sälja den. Och Mc kommer inte att vara gratis heller.

Fy fan för detta.....Moderaterna.....

:mad: :machinegu Den 1 juli införs en 32-procentig skatt på trafikförsäkringen för alla motordrivna fordon. :kulspruta

Det e ju jävligt fint snart kommer man ju inte ens ha råd med bil i Sverige. Jag som har en Passat där skatten kostar 1850 kommer typ kosta mig nu 2500 kr. Blir väl att sälja den. Och Mc kommer inte att vara gratis heller.

Klart att det är jobbigt när det kostar mer men vad i förslaget tycker du är orimligt?

du ska ju inte räkna 32% skatt på vägskatten?? du ska ju räkna 32% på trafikförskringen enbart?

en höjjning på 700:- om året är ju faktiskt inte så farligt, om de var per mån så skulle jag nog allt hicka..

Det är ju inte fordonsskatten som höjs utan de petar på en skatt på din försäkring, närmare sagt på biten som är trafikförsäkringen.

men kan ju tillägga att det inte är beslutat och klart så vitt jag vet.

Läs om Läs rätt...:tummenupp .

Skyll inte på enskillda partier heller. Hur mycket gnällde du när alla möjliga skatter ökade i förra regeringens styre. ? eller körde du bara ner huvudet i sanden å hoppades allting var bra när du tittade upp igen ?

Personligen får jag ut bra mycket mer per månad nuförtiden. Garanterat mer än 700/år så totalt ligger jag på plus. Att höjförsäkringen kommer bli ännu mer orimligt dyr svider ju i och för sig men jag ligger ändå på plus totalt.

Försäkringsutskottet

Det här förslaget har det jobbats med i flera år i Försäkringsutskottet....
oavsett vilken färg som sitter i regeringen så har Försäkringsutskottet skickat
förslaget till regeringen/riksdagen.

Om jag inte minns fel så har Försäkringsutskottet jobbat med det här sen
förra valet..

OM ni inte bara vill GNÄLLA...så finns möjligheten för er att tillsammans med
SMC och lokala klubbar bearbeta ERA politiker, oavsett FÄRG, som sitter i
riksdagen och FATTAR det SLUTLIGA beslutet.

Det är det enda som kan göra nån skillnad......

PS.
Jag jobbar med en som har hus i Spanien, hans A-klasse Merca kostar i
trafikförsäkring över 3500:- och närmare 8000:- helförsäkrad.
Kolla vad en sån kostar här i Sverige.

KentW

Last edited:
oj oj oj.. :huvet
Stackars dem som har flera fordon försäkrade. Tex vi som kör mc o har en bil försäkrad oxå. Då höjs ju både försäkringen på bilen o mcn. Så de blir inte genomsnittliga 700 spänn om året. En trafik försäkring kanske går på 300 kr i månaden på bilen o 800 kr på mcn. Då blir de en extra årskostknad på 4224 kr bara på trafikförsäkringen. :confused:

Borde inte egentligen trafikförsäkringen vara lika oavsett fordon man kör och höjning ske enbart på vagnskada och stöld??
Det är ju faktiskt så att man enbart betalar motpartens skada med trafik delen av försäkringen.

Om jag bara har en trafikförsäkring och smäller med en Sporthoj, Ferrari eller en Lada så är ju kostnaden på motparten lika stor. Det är ju för mig det blir dyrt, beroende på hoj/bil.

Inte för att det är så lätt att ändra detta, men det vore mera logiskt.

Mina 2 cent

Jag kan förstå på sätt o viss att de vill höja det för at få in intäkter.
Likaså att det drabbar oss olika,och klart att det bli dyrare för ju mer effekt förhållande till vikt man har på hojen.
Dock gillar jag inte att vi alla ska betala även gamla skador osv
Försäkringarna skulle varit ännu mer personliga kanske,har jag kört skadefritt osv i herrans många år så varför ska jag drabbas av andras olycka i form av höjda premier osv.

Personligen får jag ut bra mycket mer per månad nuförtiden. Garanterat mer än 700/år så totalt ligger jag på plus. Att höjförsäkringen kommer bli ännu mer orimligt dyr svider ju i och för sig men jag ligger ändå på plus totalt.

:fakta
Och allra bäst är det om man oxå har ett fett hus som man får sänkt fastighetsskatt på! ;)

Jag kan förstå på sätt o viss att de vill höja det för at få in intäkter.
Likaså att det drabbar oss olika,och klart att det bli dyrare för ju mer effekt förhållande till vikt man har på hojen.
Dock gillar jag inte att vi alla ska betala även gamla skador osv
Försäkringarna skulle varit ännu mer personliga kanske,har jag kört skadefritt osv i herrans många år så varför ska jag drabbas av andras olycka i form av höjda premier osv.

Du talar ju i princip för eget skadesparande. Livslångt sparande i händelse av skada. Skadas du inte kan man kanske ta ut det som pensionssparande istället? Det klagas alltid när man åkt fritt länge. Men var glad du slapp betala premie enligt din tanke med premie för skaderisk till självkostnad i början av din åkartid. Då hade du ALDRIG haft råd åka mc. Där bidrog alla gamla i system till att bjuda in dig som högriskobjekt för att du senare sla supporta nya åkare när du själv varit i systemt ett tag. Går inte äta kakan och behålla den på samma gång.

Skrämmande tanke det där du drar tanken mot när vi idag har ett samhällssystem där bidra solidariskt med liten del för alla ska ha ett skydd.

Usch då, det blir en höjning med 80kr/mån för mig.

Blir intressant och se hur försäljningen av nya hojar påverkas av att både försäkringspremien ökar och nu även denna skatt.

Själv är jag ganska så förvånad över att att försäkringsbolagen inte sedan tidigare inte betalat skatt på de trafikförsäkringar de erbjuder till kunderna.

Last edited:
hur fan orkar ni tjata om detta vecka efter vecka, tacka fan för att SH-severn kraschar titt som tätt :huvet

Vi som har en del ekonomi problem också.
FAN! Kommer tillslut inte ha råd att köra snart ju :(
Om jag inte får ihop med många sponsorer nu såklart!

hur fan orkar ni tjata om detta vecka efter vecka, tacka fan för att SH-severn kraschar titt som tätt :huvet

:fakta Håller med dig!

Vill inte påstå att jag har det alldeles för fett. Men jag bytte fösäkringsbolag igår o sänkte min årspremie med 2700:- Allt tack vare ett medlemskap i SMC och en Sporthojskurs förra året! :D Ok måste ju dra bort SMC avgiften så då blev det 2350:- :D

Kolla över era försäkringar o gå kursen som sänker era premier. Genom medlemskap i SMC så stöder ni ju det dom jobbar mot tex. skatten på trafikförsäkringen.

Filosofin är ju enkel.

Förr i tiden:
Skatten som statskassan fick in täcke bl.a. de som skadas i trafiken. Alla som betalade skatt fick alltså vara med och betala sjukvård för de som gjort illa sig i trafiken.

I framtiden:
Skatten som ska betala sjukvården för de som gjort illa sig i trafiken betalas in via skatten som läggs på trafikförsäkringen.

Alltså, de som kör fordon i trafiken får snällt vara med och betala för det de ställer till med.

Jämför med boende (för att jämföra med nånting)
Hyra lägenhet:
Alla betalar värme och varmvatten som förbrukas. Den kostnaden delas mellan de boende. "Slösa" kommer undan billigt medans "Spara" får betala mer än sin förbrukning. (De som inte bor där behöver förstås inte vara med och betala... En inte helt perfekt jämförelse med vår nya skatt på trafikförsäkringen).

Bo i eget hem:
Du betalar det du förbrukar. Varken mer eller mindre...

Om man tar resonemanget till försäkringsbolagen så sätter de priset på t.ex. mc-försäkringen... Ja, det där vet ni väl redan.
Krach-hojar=dyr försäkring. Säkra hojar=billig försäkring. Plus den nya skatten!!!

Oj, vilket långt inlägg. Orkar knappt läsa hela...

Förvirring

Tydligt att det råder förvirring i den här frågan. Jag ska försöka klargöra.

REDAN BESLUTAT: 1 Juli införs en skatt på 32% på din trafikförsäkring, mao betalar du nu 1000kr så får du betala 1320kr fr.o.m. 1 juli.
Detta för att täcka kostnader som samhället har för REDAN UPPKOMNA trafikskador.

UTREDS JUST NU: Från 2009 planeras att ALLA kostnader, alltså även sådana som beräknas uppkomma i framtiden, för trafikskadade ska betalas genom trafikförsäkringen. Vad detta kommer att innebära i kostnadsväg vet INGEN idag.
FOLKSAM har gått ut och sagt att vissa grupper (=unga och sporthojsförare) kan räkna med att trafikförsäkringen måste höjas med 200-300%.

Jag betalar idag ca 5000:- i trafikförsäkring. Går förslaget ovan igenom 2009, räknar jag med att få ökade kostnader på ca 10.000:- per år för EN MC.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph